kuumeilu ei vielä lääkärissä käyty? Pronaxen apuja ?

AAM
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Miksi Ventolinea ei saisi antaa...? Meillä kuluu joka flunssassa sitä ihan reippaasti, toimii :wave:
noku joskus täällä joku mennyt saarnaamaan sen vaikutuksista maksaan yms.. muistan lukeneeni ja ei suositella ja blaa mutta meillä ajaa asian vaikka ei ole astmaa ja hyvin on toiminut keuhkotiehyitä (vai mitä se avaskaa) lääkkeenä..

korjatkoon joku sit mua :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
siis noita paracetamol suppoja 125 mg.. ja puoltoista ko toi o joku 15 kiloinen.. ohjeen mukaan.. tiheämminkö pitäis antaa :/ ?

täytyy pronaxen pana käyntiin .. :( silti tahtoo sitä välttää jos vaan voi mutta meillä tehonnut parhaiten. voi pientä parkaa on niin harmaat silmät ja pää kuumana :(
panadolia saa antaa 15 mg per kilo eli ihan liian vähän tuo 125 mg, oikea annos 15 kg:lle lapselle 225 mg eli 250 mg:n sposta pieni pala pois

Joo, parasetamolin annos on juurikin tuo 15 mg/painokilo. Hyvä, että tuokin tuli esille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Kysynpä pronaxenista minäkin! Oliko niin, että se ei käy alle 1v lapselle? En muista? :ashamed:
Hei! Yleinen ohje on, että Pronaxenia saa antaa vain yli 10 kg painoisille ja/tai yli 1-vuotiaille, mutta ykislöllisesti voidaan lääkärin harkinnan mukaan poiketa tuosta.
Ok, kiitos. :flower: Kun nyt siinä olet vastaamassa, niin saisinko kysyä neuvoa? Meillä on 5,5kk ikäinen poika joka söi antibioottikuurin korvaansa, sai myös silmätippoja silmätulehdukseen. Kuuri loppui perjantaina (amorion, 7pv, 2xpäivässä ), ja nyt taas lämpöilee. Silmät alkoivat myös taas rähmimään. Mulla on sellainen kutina, että kuuri ei ole tepsinyt ja silmätulehduskin johtuu korvista. Tai siis yhtä ja samaa tulehdusta. Käytänkö uusiksi näytillä, siis poikaa? Yleisvointi ok.

Ps käytän mä kuitenkin, mutta kysyn silti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
jaa siis paketissa lukee väärin ? kun pitää 125mg:ia antaa 1 ½ puikkoa ?!? :| :eek: niin ja muksu on kaksi vuotta lääkkeet olen ostanut viime vuonna joskus syksyllä...
siel paketin sisällä on ohje, 15 mg per kilo... jos tuntuu et ei uskalla antaa niin soita tk:n ja tarkista, meillä on annettu tuon ohjeen mukaan.

 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
siis noita paracetamol suppoja 125 mg.. ja puoltoista ko toi o joku 15 kiloinen.. ohjeen mukaan.. tiheämminkö pitäis antaa :/ ?

täytyy pronaxen pana käyntiin .. :( silti tahtoo sitä välttää jos vaan voi mutta meillä tehonnut parhaiten. voi pientä parkaa on niin harmaat silmät ja pää kuumana :(
panadolia saa antaa 15 mg per kilo eli ihan liian vähän tuo 125 mg, oikea annos 15 kg:lle lapselle 225 mg eli 250 mg:n sposta pieni pala pois

Joo, parasetamolin annos on juurikin tuo 15 mg/painokilo. Hyvä, että tuokin tuli esille.
eli ostan siis ytykämpiä (250 mg) suppoja jos niillä jatkan joskus ? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Miksi Ventolinea ei saisi antaa...? Meillä kuluu joka flunssassa sitä ihan reippaasti, toimii :wave:
noku joskus täällä joku mennyt saarnaamaan sen vaikutuksista maksaan yms.. muistan lukeneeni ja ei suositella ja blaa mutta meillä ajaa asian vaikka ei ole astmaa ja hyvin on toiminut keuhkotiehyitä (vai mitä se avaskaa) lääkkeenä..

korjatkoon joku sit mua :D
Minä korjaan. Ventoline on varsin turvallinen lääke ja voi käyttää tarvittaessa juurikin pahaan yskään, hengenahdistukseen ja aina toki astmaatikoilla. Oikeastaan lapsille ainoa sallittava/suositeltava "yskänlääke" hunajan ohella.

 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Kysynpä pronaxenista minäkin! Oliko niin, että se ei käy alle 1v lapselle? En muista? :ashamed:
Hei! Yleinen ohje on, että Pronaxenia saa antaa vain yli 10 kg painoisille ja/tai yli 1-vuotiaille, mutta ykislöllisesti voidaan lääkärin harkinnan mukaan poiketa tuosta.
Ok, kiitos. :flower: Kun nyt siinä olet vastaamassa, niin saisinko kysyä neuvoa? Meillä on 5,5kk ikäinen poika joka söi antibioottikuurin korvaansa, sai myös silmätippoja silmätulehdukseen. Kuuri loppui perjantaina (amorion, 7pv, 2xpäivässä ), ja nyt taas lämpöilee. Silmät alkoivat myös taas rähmimään. Mulla on sellainen kutina, että kuuri ei ole tepsinyt ja silmätulehduskin johtuu korvista. Tai siis yhtä ja samaa tulehdusta. Käytänkö uusiksi näytillä, siis poikaa? Yleisvointi ok.

Ps käytän mä kuitenkin, mutta kysyn silti.
jos on saman aiheuttaja k. ja silmä tulehduks. (bakteeri niin kuin yleensä on ) meille sanottiin lekurista. niin niin kauan ainakin silmätippojan kunnes oireita ei kolmeen päivään.. meillä oli silmiin sitä fusithalmic voidetta.. tuubista auutoi mutta tuskaa oli antaa. korvatulehdus meni amoxinilla oli mutta toi nokkosihottumaa :( :kieh:

 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Kysynpä pronaxenista minäkin! Oliko niin, että se ei käy alle 1v lapselle? En muista? :ashamed:
Hei! Yleinen ohje on, että Pronaxenia saa antaa vain yli 10 kg painoisille ja/tai yli 1-vuotiaille, mutta ykislöllisesti voidaan lääkärin harkinnan mukaan poiketa tuosta.
Ok, kiitos. :flower: Kun nyt siinä olet vastaamassa, niin saisinko kysyä neuvoa? Meillä on 5,5kk ikäinen poika joka söi antibioottikuurin korvaansa, sai myös silmätippoja silmätulehdukseen. Kuuri loppui perjantaina (amorion, 7pv, 2xpäivässä ), ja nyt taas lämpöilee. Silmät alkoivat myös taas rähmimään. Mulla on sellainen kutina, että kuuri ei ole tepsinyt ja silmätulehduskin johtuu korvista. Tai siis yhtä ja samaa tulehdusta. Käytänkö uusiksi näytillä, siis poikaa? Yleisvointi ok.

Ps käytän mä kuitenkin, mutta kysyn silti.
Voi olla nin, että korvatulehdus on hoitunut, mutta heti perään on tullut uusi infektio, joka ei välttämättä vaadi antibiootteja. Jos lapsesi oireilee, niin ilman muuta näytille vain!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
siis noita paracetamol suppoja 125 mg.. ja puoltoista ko toi o joku 15 kiloinen.. ohjeen mukaan.. tiheämminkö pitäis antaa :/ ?

täytyy pronaxen pana käyntiin .. :( silti tahtoo sitä välttää jos vaan voi mutta meillä tehonnut parhaiten. voi pientä parkaa on niin harmaat silmät ja pää kuumana :(
panadolia saa antaa 15 mg per kilo eli ihan liian vähän tuo 125 mg, oikea annos 15 kg:lle lapselle 225 mg eli 250 mg:n sposta pieni pala pois

Joo, parasetamolin annos on juurikin tuo 15 mg/painokilo. Hyvä, että tuokin tuli esille.
eli ostan siis ytykämpiä (250 mg) suppoja jos niillä jatkan joskus ? :D
Osta mielummin 250 mg Pamol F:ää =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Kysynpä pronaxenista minäkin! Oliko niin, että se ei käy alle 1v lapselle? En muista? :ashamed:
Hei! Yleinen ohje on, että Pronaxenia saa antaa vain yli 10 kg painoisille ja/tai yli 1-vuotiaille, mutta ykislöllisesti voidaan lääkärin harkinnan mukaan poiketa tuosta.
Ok, kiitos. :flower: Kun nyt siinä olet vastaamassa, niin saisinko kysyä neuvoa? Meillä on 5,5kk ikäinen poika joka söi antibioottikuurin korvaansa, sai myös silmätippoja silmätulehdukseen. Kuuri loppui perjantaina (amorion, 7pv, 2xpäivässä ), ja nyt taas lämpöilee. Silmät alkoivat myös taas rähmimään. Mulla on sellainen kutina, että kuuri ei ole tepsinyt ja silmätulehduskin johtuu korvista. Tai siis yhtä ja samaa tulehdusta. Käytänkö uusiksi näytillä, siis poikaa? Yleisvointi ok.

Ps käytän mä kuitenkin, mutta kysyn silti.
jos on saman aiheuttaja k. ja silmä tulehduks. (bakteeri niin kuin yleensä on ) meille sanottiin. niin niin kauan ainakin silmätippojan kunnes oireita ei kolmeen päivään.. meillä oli silmiin sitä fusithalmic voidetta.. tuubista auutoi mutta tuskaa oli antaa
Samat tipat meilläkin. Olivat oireettomat jo monta päivää, mutta rähmiminen alkoi taas.
:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Miksi Ventolinea ei saisi antaa...? Meillä kuluu joka flunssassa sitä ihan reippaasti, toimii :wave:
noku joskus täällä joku mennyt saarnaamaan sen vaikutuksista maksaan yms.. muistan lukeneeni ja ei suositella ja blaa mutta meillä ajaa asian vaikka ei ole astmaa ja hyvin on toiminut keuhkotiehyitä (vai mitä se avaskaa) lääkkeenä..

korjatkoon joku sit mua :D
Minä korjaan. Ventoline on varsin turvallinen lääke ja voi käyttää tarvittaessa juurikin pahaan yskään, hengenahdistukseen ja aina toki astmaatikoilla. Oikeastaan lapsille ainoa sallittava/suositeltava "yskänlääke" hunajan ohella.
No hyvä! Meillä muksulla on astma, joka pahenee aina räkätaudin yhteydessä ja silloin Ventolinea menee REILUSTI. Vähän aloin jo miettimään, vaikka toki luotan lapsemme lääkäriin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
minä en pyri koskaan jakamaan ylimalkaisia lääkeohjeita, vaan pyrin aina antamaan ne tarkasti ja joskus jopa erikseen paperille, jos tulee paljon ohjeita yhdellä kertaa. Tunnollisesti pyrin työni hoitamaan. Ikävä, jos aiheutin sinulle mielipahaa.
Ihanko oikeasti esiinnyt täällä lääkärinä? Kerrot tietoa jonka jokainen löytää halutessaan googlettamalla? Entäpä jos meneekin vikaan? Tai joku jolla ei ole mielessä kuin kiusanteko antaa myös lääkkeiden annosteluohjeita täällä lääkärinä esiintyen ja joku aiheuttaa lapselleen vaaran näihin tekaistuihin ohjeisiin luottaen? Jos ammattitaitoisesti tahtoo "esiintyä" niin kannattaa ohjata ottamaan yhteyttä apteekkiin tai päivystykseen eikä jaella neuvoja ylimalkaan keskustelupalstoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
minä en pyri koskaan jakamaan ylimalkaisia lääkeohjeita, vaan pyrin aina antamaan ne tarkasti ja joskus jopa erikseen paperille, jos tulee paljon ohjeita yhdellä kertaa. Tunnollisesti pyrin työni hoitamaan. Ikävä, jos aiheutin sinulle mielipahaa.
Ihanko oikeasti esiinnyt täällä lääkärinä? Kerrot tietoa jonka jokainen löytää halutessaan googlettamalla? Entäpä jos meneekin vikaan? Tai joku jolla ei ole mielessä kuin kiusanteko antaa myös lääkkeiden annosteluohjeita täällä lääkärinä esiintyen ja joku aiheuttaa lapselleen vaaran näihin tekaistuihin ohjeisiin luottaen? Jos ammattitaitoisesti tahtoo "esiintyä" niin kannattaa ohjata ottamaan yhteyttä apteekkiin tai päivystykseen eikä jaella neuvoja ylimalkaan keskustelupalstoilla.

Minä en jaa ohjeita ylimalkaisesti, vaan autan mielelläni ihmisiä, joilla on kysyttävää taikka huolia. Herkästi kehotankin hakeutumaan päivystykseen, mikäli yhtään tilanne siltä vaikuttaa. Satun nyt olemaan päivystävänä lääkärinä paikkakunnalla X ja kun tuli kysymys, johon voi antaa suoran vastauksen, niin sen nyt sitten tein. Mikä siinä on mielestäsi väärin?

Ja minulla ei ole mitään tarvetta "esiintyä" kenelläkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Kysynpä pronaxenista minäkin! Oliko niin, että se ei käy alle 1v lapselle? En muista? :ashamed:
Hei! Yleinen ohje on, että Pronaxenia saa antaa vain yli 10 kg painoisille ja/tai yli 1-vuotiaille, mutta ykislöllisesti voidaan lääkärin harkinnan mukaan poiketa tuosta.
Ok, kiitos. :flower: Kun nyt siinä olet vastaamassa, niin saisinko kysyä neuvoa? Meillä on 5,5kk ikäinen poika joka söi antibioottikuurin korvaansa, sai myös silmätippoja silmätulehdukseen. Kuuri loppui perjantaina (amorion, 7pv, 2xpäivässä ), ja nyt taas lämpöilee. Silmät alkoivat myös taas rähmimään. Mulla on sellainen kutina, että kuuri ei ole tepsinyt ja silmätulehduskin johtuu korvista. Tai siis yhtä ja samaa tulehdusta. Käytänkö uusiksi näytillä, siis poikaa? Yleisvointi ok.

Ps käytän mä kuitenkin, mutta kysyn silti.
Voi olla nin, että korvatulehdus on hoitunut, mutta heti perään on tullut uusi infektio, joka ei välttämättä vaadi antibiootteja. Jos lapsesi oireilee, niin ilman muuta näytille vain!
Ok, kiitos taas. Mun mielestä oireet eivät kunnolla kuurin aikana, ja kärttyisyys lisääntyy. Viime yön nukkuin, turvakaukakossa ja sylissä. Mutta voi toki olla uusikin infektio, meillä on kotona melkoinen kierre menossa. :snotty:
 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
minä en pyri koskaan jakamaan ylimalkaisia lääkeohjeita, vaan pyrin aina antamaan ne tarkasti ja joskus jopa erikseen paperille, jos tulee paljon ohjeita yhdellä kertaa. Tunnollisesti pyrin työni hoitamaan. Ikävä, jos aiheutin sinulle mielipahaa.
Ihanko oikeasti esiinnyt täällä lääkärinä? Kerrot tietoa jonka jokainen löytää halutessaan googlettamalla? Entäpä jos meneekin vikaan? Tai joku jolla ei ole mielessä kuin kiusanteko antaa myös lääkkeiden annosteluohjeita täällä lääkärinä esiintyen ja joku aiheuttaa lapselleen vaaran näihin tekaistuihin ohjeisiin luottaen? Jos ammattitaitoisesti tahtoo "esiintyä" niin kannattaa ohjata ottamaan yhteyttä apteekkiin tai päivystykseen eikä jaella neuvoja ylimalkaan keskustelupalstoilla.
no jos joku on niin pölkky että PELKÄSTÄÄN näillä ohjeilla lapsiaan hoitaa niin saaa katsoa vikaa peilistä !

Lääkärissä ollaan omaamme niin monasti oireista käytetty että uskon vahvistusta ja neuvoja hain. en siis välttämätää lekurin mielipidettä mutta kun asiaa osaava sattui langalla niin otan neuvot vastaan !! toki jos tilanne pahenee syytän siitä itseäni en häntä !
ja järjen käyttö sallittu näissäkin tilanteissa eli jos saa neuvoja jotka on kovin poikkeavia entisistä samaan sairauteen sattuvista niin silloi ihan vastaanotolle :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
minä en pyri koskaan jakamaan ylimalkaisia lääkeohjeita, vaan pyrin aina antamaan ne tarkasti ja joskus jopa erikseen paperille, jos tulee paljon ohjeita yhdellä kertaa. Tunnollisesti pyrin työni hoitamaan. Ikävä, jos aiheutin sinulle mielipahaa.
Ihanko oikeasti esiinnyt täällä lääkärinä? Kerrot tietoa jonka jokainen löytää halutessaan googlettamalla? Entäpä jos meneekin vikaan? Tai joku jolla ei ole mielessä kuin kiusanteko antaa myös lääkkeiden annosteluohjeita täällä lääkärinä esiintyen ja joku aiheuttaa lapselleen vaaran näihin tekaistuihin ohjeisiin luottaen? Jos ammattitaitoisesti tahtoo "esiintyä" niin kannattaa ohjata ottamaan yhteyttä apteekkiin tai päivystykseen eikä jaella neuvoja ylimalkaan keskustelupalstoilla.
no jos joku on niin pölkky että PELKÄSTÄÄN näillä ohjeilla lapsiaan hoitaa niin saaa katsoa vikaa peilistä !

Lääkärissä ollaan omaamme niin monasti oireista käytetty että uskon vahvistusta ja neuvoja hain. en siis välttämätää lekurin mielipidettä mutta kun asiaa osaava sattui langalla niin otan neuvot vastaan !! toki jos tilanne pahenee syytän siitä itseäni en häntä !
ja järjen käyttö sallittu näissäkin tilanteissa eli jos saa neuvoja jotka on kovin poikkeavia entisistä samaan sairauteen sattuvista niin silloi ihan vastaanotolle :)
Juuri näin. Annoin vain ohjeen lääkeannostuksesta. Itse lapsen tilaan en ottanutkaan suurempaa kantaa ja ilman muuta heti hakeuduttava päivystykseen, jos vointi sellainen.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Minä korjaan. Ventoline on varsin turvallinen lääke ja voi käyttää tarvittaessa juurikin pahaan yskään, hengenahdistukseen ja aina toki astmaatikoilla. Oikeastaan lapsille ainoa sallittava/suositeltava "yskänlääke" hunajan ohella.
Minäkin korjaan. Hunajaa ei suositella alle 1-vuotiaille. Ventolinesta voi todeta vain sen että luokittelu "varsin turvallinen" kertookin kaiken olennaisen. Pahaan yskään? Sehän ei ole yskänlääke.. Ventolinesta totesi eräs lääkäri että sitä käytetään liikaa -sivuoireet kuten sydämen tykytys ja vapina tulevat helposti lapsillekin mutta lapset eivät osaa siitä valittaa. Enpä suosittelisi todellakaan ellei ole täsmällistä lääkärin määräystä ja näyttöä että hyöty on haittaa suurempi
 
AAM
Jees eli kiitos neuvoista ennekö tää menee tappeluksi poistuu tämä emäntä takavasuriin hoivaamaan lastaan ja kiittää pennolaa ja muita kommenteista ! :wave:

hyvä että herätti intressejänne jälleen ja informaatiivinen osuus jäi suuremmaksi tässä vaiheessa kuin negatiivinen huomio :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Minä korjaan. Ventoline on varsin turvallinen lääke ja voi käyttää tarvittaessa juurikin pahaan yskään, hengenahdistukseen ja aina toki astmaatikoilla. Oikeastaan lapsille ainoa sallittava/suositeltava "yskänlääke" hunajan ohella.
Minäkin korjaan. Hunajaa ei suositella alle 1-vuotiaille. Ventolinesta voi todeta vain sen että luokittelu "varsin turvallinen" kertookin kaiken olennaisen. Pahaan yskään? Sehän ei ole yskänlääke.. Ventolinesta totesi eräs lääkäri että sitä käytetään liikaa -sivuoireet kuten sydämen tykytys ja vapina tulevat helposti lapsillekin mutta lapset eivät osaa siitä valittaa. Enpä suosittelisi todellakaan ellei ole täsmällistä lääkärin määräystä ja näyttöä että hyöty on haittaa suurempi

Juu, no hunajaa ei botulinismivaaran vuoksi tosiaan saa koskaan antaa alle 1-vuotiaille. Hyvä, kun täsmensit asiaa. Suurin osa äideistä ja isistä sen onneksi täällä palstalla on aiemmin tuntunutkin tietävän.

Ventolinen vaikuttava aine salbutamoli aiheuttaa sydämen tykyttelyä ja on totta, että sen teho on melko kehno muilla kuin astmaatikoilla. Yskänlääke se ei ole, mutta joskus harkinnan mukaan pitkittyneessä vaikeassa yskässä etenkin jos keuhkoputkien ahtaumataipumusta lapsella (bronkioliitti), niin varsin hyvä osalle potilaista. Aina arvion tekee lääkäri.

Hyvä, kun asia herättää keskustelua.

Ap, ole hyvä. Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi!

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja idiooti:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Jos lapsesi 15 kg, niin anna Pronaxen 3 ml kaksi kertaa päivässä tarvittaessa ja lisäksi voi yhtä aikaa laittaa Panadol-suppoja 1-3 kertaa päivässä, mikäli tarve vaatii. Kuumeesta itsessään ei tarvitse olla huolissaan, jos muutoin voi ihan hyvin eli vaikka olisi yli 39 C niin siitä ei vaaraa itsessään ole, mutta toki huonoa oloahan se lapselle ja meille aikuisillekin aiheuttaa.
Ihme neuvoja jaat kun noin ylimalkaisesti neuvot! Annostus on nimittäin päin persettä sinun ohjeessasi etkä myöskään mainitse että Pronaxenia annetaan vain 8tunnin välein max 3x vuorokaudessa. Tuleepa kiva yliannos kun joku tinttaa penskalleen noilla ohjeilla lääkettä...

Jäin miettimään vielä tuota varsin vihasävytteistä kommenttiasi. Ehkä sinulla on sittenkin hyvä pointti tuossa. Käytin termiä kaksi kertaa päivässä, joka voi siis antaa kuvan, että yöaikaan taas saa antaa lisää. Olen vain tottunut ajattelemaan ja uskon suurimman osan muistakin ajattelevan siten, että päivällä tarkoitetaan koko vuorokautta. Ehkä käytin liian puhekielistä ilmaisua.

Mutta hyvä, kun kiinnitit asiaan huomiota. Aina joku voi siis tulkita tuon väärin. Kun ohjeistaa potilaita livenä, ei yleensä ole tällaisia ongelmia, mutta kirjoitettaessa on oltava näköjään tarkka. Etenkin palstoilla :) Suurimmassa osassa Suomen apteekkeja resepteissä on onneksi maininta "X tabl Y kertaa vuorokaudessa", jolloin virheiden mahdollisuus on minimoitu. Osalle toki myös merkintä "korkeintaan 10-12 tunnin välein" on vielä vaikeampi.

Mutta ei tuo annostus ollut perseestä. Siis sinulle, joka niin väitit :) Korvataan vain se päivässä -termi termillä VUOROKAUDESSA.
 
vieras
Meidän poika sai tänään pronax-reseptin korvatulehduksen yhteydessä. Pullossa lukee että annosten väli tulee olla 12 tuntia.

Kuinka hyvin teillä on vaikuttanu tuo pronax? Poika sai aamulla kymmeneltä annoksen ja on ollut kokopäivän kuumeinen. Eka kertaa käytettiin ja ihmettelen kun ei vaikuta kunnolla. Vaikuttaakohan se, että poika oksensi kello kahden jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän poika sai tänään pronax-reseptin korvatulehduksen yhteydessä. Pullossa lukee että annosten väli tulee olla 12 tuntia.

Kuinka hyvin teillä on vaikuttanu tuo pronax? Poika sai aamulla kymmeneltä annoksen ja on ollut kokopäivän kuumeinen. Eka kertaa käytettiin ja ihmettelen kun ei vaikuta kunnolla. Vaikuttaakohan se, että poika oksensi kello kahden jälkeen.
Hei!

Yleensä tehoaa suurimmalla osalla lapsista tulehduskipuun eli juuri korvatulehdusten yhteydessä monesti määrätään reseptillä. Ja juurikin tuo on annosväli. Kuumetta se ei välttämättä laske yhtä tehokkaasti kuin esim. Pamol-F ja vastaavat valmisteet, sillä parasetamoli on yleensä loistava kuumeenalentajana. Kuumetta itsessään sinun ei tarvitse edes hoitaa, mutta tärkeintä, ettei lapsesi olisi kivulias.

Pikaista paranemista lapsellesi!
 
pennola ootko vielä täällä?

Mikä tässä Pronaxenissa on se "en nyt vielä viittiis antaa, ootellaan nyt vielä"?

Tuntuu, että Pronaxenin käyttöä usein ujostellaan. Meille kirjoitti neuvolan lääkäri varmuuden vuoksi -reseptin, koska likalla(8kk) meni vatsa sekaisin minun syömästäni Panadolista. Kannattaako meidän nyt siis sinun mielestäsi kuumen tms. sattuessa antaa tytölle kokeiltavaksi parasetamolia vai suoraan Pronaxenia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
pennola ootko vielä täällä?

Mikä tässä Pronaxenissa on se "en nyt vielä viittiis antaa, ootellaan nyt vielä"?

Tuntuu, että Pronaxenin käyttöä usein ujostellaan. Meille kirjoitti neuvolan lääkäri varmuuden vuoksi -reseptin, koska likalla(8kk) meni vatsa sekaisin minun syömästäni Panadolista. Kannattaako meidän nyt siis sinun mielestäsi kuumen tms. sattuessa antaa tytölle kokeiltavaksi parasetamolia vai suoraan Pronaxenia?

Hei ruttis! :) Nyt taas täällä käymässä.

Olen ihmetellyt samaa asiaa. Siitä näkee monenlaista eri käytäntöä. Itse olen lapsipotilaiden vanhemmilta kuullut paljon positiivisrta palautetta Pronaxenista eli se on tehonnut hyvin, lapset yleensä pitävät sen mausta, se on tehokasta, vaikuttaa pitkään eli 10-12 tuntia ja on turvallista. Lisäksi annosmäärät ovat pieniä. Itselläni on käytäntö määrätä Pronaxenia, jos sille ei ole vasta-aiheita ja suosittelen ensisijaisesti sitä käyttämään kipuun ja kuumeseen ja mikäli se ei auta riittävästi, niin vain tarvittaessa yhtä aikaa lisäksi parasetamolivalmistetta joko nesteenä suun kautta TAI suppona painonmukaisella annoksella. Supot lapselle yleensä varsin epämiellyttäviä, joten niitä en itse määrää juuri koskaan, vaan tykkään nesteistä ja tableteista.

Minä suosittelen siis kohdallasi, että tytölle ensisijaisesti Pronaxen ja jos se ei anna riittävää apua kivun lievittäjä tai kuumeen alentajana, niin sitten tarvittaessa em. ohjeilla Pamol-F tai vastaavaa.
 

Yhteistyössä