Kuumeilijan perusinfoa kaipaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jozefina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jozefina

Jäsen
04.02.2008
193
0
16

Kertokaapas nyt viisaammat kun en nyt tähän hätään vastausta löydä vaikka olen sen täällä jossain nähnytkin..
Eli miten se ovis-limajuttu menee? Onko niin että kun ne limat huomaa niin ovis on tulossa vai silloin juuri päällä? Ja kun limat loppu niin ovis mennyttä?
Ja kauanko se munasolu on hedelmöitettävissä (12-24h?).
Entä siittiöt, elääkö ne oikeasti useita vuorokausia?

Mun kierto on yleensä 26-29 päivää, nyt olin kuitenkin bongaavinani ovislimoja jo kp 8, eli jos menkat alkaa 14 pv oviksesta niin kierroksi tulisi 22 päivää? Näinkö se menee? Onko se limahomma pätevä "laskuri"?

Mietin vaan että perhesuunnittelun ovislaskurin mukaan mun "hedelmälliset päivät" olisi 1.-5.2. edellisten menkkojen mukaan niin että menikö tässä nyt ajoitus totaalisesti pieleen jos ovis oikeasti oli jo kp 8 mitä en jaksa uskoa?
Ja entäs tuona hedelmällisenä aikana, kuinka usein kannattaisi niitä puuhia harrastaa että siittiöt ovat kelvollisia ja koko ajan eloa odottamassa munasolua?

Ja vielä tämä ikuisuuskysymys, voiko niitä menkkoja olla vaikka olisi raskaana? Mulla oli tosi niukat viime menkat (normaalisti niagara) ja viime kuussa ajoitettiin hommat just oviksen aikaan, siis taas perhesuunnittelun laskurin mukaan. Eka lapsi tuli eka yrityksestä ilman mitään laskureita!
Kiitokset kaikista kommenteistanne!!

joka toinen pvä kun pupuilet ja erityisesti ovislimojen aikaan niin sillo vois tärpätä :) munasolu siis kykeneväinen hedelmöittymään sen 12-24h aikana, simpat ois siis hyvä olla siel munanjohtimessa odottamassa valmiina jo. Simpat kun elää 1-5 vuorokautta eli poissuljettua ei ole et ne eläis kauan mut joillain elää vain vuorokauden. Ja simpat elää parhaiten siis niis hyvis olosuhteissa eli ovislimojen aikaan =) Kun ovislimat loppuu on ovulaatiokin yleensä mennyt.

Kannattaa myös niitä aamulämpöjä seurailla niin tiedät vähän että ovuloitko vai etkö ja milloin. Mut limahomma ei ilmeisesti kovin tarkka koska sit vasta tietää milloin ovis oli kun limat loppu.. Ja kn:ää voi myös kokeilla :) Mä itse bongasin oviksen selvästi kp18 viime kierrossa kun sillon kohdunnapukka oli siis semmonen huulimainen, iso ja auki täysin sekä pehmeä :)

juu silloin alkoivat eli kierto oli 31 =) Eli ny tajuaa kroppaakin vähä paremmin ja menkatki ajallaan tuli joskin ovis ois ollu kiva olla pikkasen aiemmin et kierto olis ollu lyhempi.. oon niin malttamaton aina kierron suhteen ni ois kiva jos se ois vaa sen 28 tms :D :)

huh, tässä kyllä saa pään sekaisin..
Pitäisi vaan hommailla joka toinen päivä sen viikon ajan kun siltä tuntuu ja sitten odotella rauhassa, mutta kun se on aivan mahdotonta. Laskee vaan päiviä eteen ja taakse ja ovulaatiosta ja ja ja ja....

niinhän se on :D onko sul monesko yrityskierto menos? kannattaa tosissaan rauhassa vain odotella, mul oli pillerit noin 5v käytös mut oli taukoja ni yht vaan 4v, ni ny on yk3 ja odotellaan edelleen ja kierron alkuvaihe vast menos.. Mut sen huomaa ainaski et ei se niin vain tärppääkään :p mut siit oon ainaski iloinen et ees tajuaa kiertoa ja omaa kroppaansa vähä paremmin :)

No ei ole kuin vasta toka yk. Viime kierrosakin oli vaan se yksi yritys kp 14 ja menkat alkoi kp 28 mutta eli just kai oikeaan aikaan ainakin suunnilleen.. Ja sitä mietinkin siis vielä että voiko ne menkat tulla vaikka raskaana koska mulla oli ne tosi minimaaliset vaikka normaalisti runsaat.
Raskausoireita oli ennen menkkoja vaikka muille jakaa, nyt vähemmän mutta luulen että ne tulee kyllä korvien välistä kun liikaa intoilee!
Nyt sitten vähän aktiivisempaa yritystä tämä viikko...

kyl kannattaa pupuilla useasti sen oviksen oletetun ajankohdan aikoihin ku muuten se tärppimahis on aika minimaalinen jos kerran suunnillee yrittää.. Ja menkat voi tulla kyl ku on raskaanakin mut tee testi jos epäilet.

Tosin mullakin kyl pillereit ennen menkat kesti aina noin 5pvää ja sillo kunnon vuotoo oli kolme pvää ja pari pvää tiputteli et ei mitää pientä tuhrua sillonkaan.. nyttemmin menkat kestää vain kolme pvää enintään. Et pillereide lopettamisest se varmaa johtuu ku en raskaanakaan ole. Mut oireita kyl saa aikasiks vaiks kuin jos oikeen miettii :D Mul toissa kierrossa kierto veny 36 mittaseks ku liikaa mietin et no ny oon kyl varmaa raskaana jne.. Sit menkat tuli het ku olin vaa kamun kans uuden vuoden enkä miettiny vauva- tai raskausjuttuja yhtään =)

tällaisen löysin ruotsalaiselta kaksplussan tapaiselta foorumilta.

mahdollisuus raskautua ovulaation aikaan jos harrastaa seksiä (olen ymmärtänyt että tää on aika olleellista :D)

ikä:

15 vuotta - 40 %
20 vuotta - 40 %
25 vuotta - 30 %
30 vuotta - 25 %
35 vuotta - 20 %
38 vuotta - 10 %
40 vuotta - 5 %
43 vuotta - 0-1 %

siis kuukaudessa, ei vuodessa. ensikertalaisella on mahdollisuus raskautua 90% ensimmäisen vuoden aikana. toka kertalaisella mahdollisuus suurempi etseteraa. :)

Voi argh.. Harrastaa seksiä mutta kuinka paljon? Kai silläkin on merkitystä onko se kerran vai 5...
Niin joo mä olen yli 35 mutta ekaa yrittäessä olin 34 ja silloin se kyllä napsahti heti..Saa nähdä kuin nyt käy..

ja sitten NSAID lääkkeistä (non-steroid antiinflammatory drugs)
elikkä siis

Acetylsalicylsyra (Magnecyl, Treo)
Ibuprofen (Ipren, Brufen)
Naproxen (Naprosyn, Pronaxen, Eox)
Diklofenak (Voltaren)

ovulaation aikaan munajohtimissa tapahtuu kaikenlaista jännää joista yksi asia on tulehdus. tapahtuu silloin kun munasolu irtoaa kuoresta eli follikkelista. nämä tulehduskipulääkkeet estää follikkelin repeytymisen ja siten koko ovulaation. eli sen kuun mahdollisuus menee sitten siinä jos ottaa tulehduskipulääkettä ovulaation aikaan ja sitä ennen.

ainoa poikkeus on paracetanooli joka ei ole NSAID lääke. tätä saa käyttaa niin paljon ku sielu sietää ja napa vetää :)

tuo seksin harrastamis kysymys on vaikee. jos miehellä hyvät siittiöt ja paljon testosteronia niin onnistuu kyllä jos harrastaa joka päivä koko kierron ajan mutta parasta olisi 2-3 päivän välein jotta simpat sais kypsyä rauhassa.

Kyllä seksiä kannattaa harrastaa sen joka toinen pvä ellei päivittäin. Oliko sulla hörhöilijä mikä ehkäisy ennen esikoista jos niin nopsasti tärppi kävi? Vaikkei ehkäisymenetelmä sitä sanokaan et sit menis kauemmin mut onhan silläkin vaikutuksensa tässä jutussa..

se on kyl vaikee ko sit pitäis tutkituttaa sperman laatu ni tietäis kuin usein harrastaa.. ku kiva jos harrastaa sen joka toinen pvä niin jos simpat elääkin vain vuorokauden ni jiiphii... :| ja sit ko niihi hoitoihi ja tutkimuksii ko vois men vast vuode jälkee yrityksen aloittamisest.. tosin sinällään oon ilonen et ny jo tulee yritettyä ku on suht nuorikin viel (kesän lopulla 24) =)

testosteronin määrää miehellä voi mitata silmämääräisestikin kuulemma :)

kattoo onko miehen nimetön lähes samanmittainen kuin keskisormi. eli mitä pidempi nimetön sen enempi testoa. mutta myytti kai tämäkin ;)

Mä olen hormonikammoinen joten ehkäisy ennen ekaa lasta oli pelkkä kondomi. Ja ennen ekan yritystä oli 5 vkoa ero kun olin matkoilla. Oviksen bongasin kotimatkalla, eli ei ehtinyt siihen saumaan. Seuraavasta kierrosta sitten onnistui eli käytännössä eka yritys. Samoin nyt, ei ole ollut hormonaalista ehkäisyä. Äitini sanoi että heidän suvussaan on aina lapset tulleet kun niitä on haluttu, en tiedä sitten tuosta perinnöllisyydestä. Toivon parasta.
Hyvähän se on nuorena tehdä jos tilanne on sopiva, mulla ei ollut joten parempi näin. Ja onneksi mulla on jo yksi suloinen lapsi!

huh onneksi en ole buranaa nyt vetänyt...enpä tiennyt tuotakaan!

Ja mullekin joku sanoi että ei seksiä joka päivä, siittiöt "laimenee"!

juu siis tottahan tuo on et ei joka pvä mut mä jotenki välil mietin et no eiks sit oo parempi pupuilla joka pvä ku sithän menettää kaikki mahiksensa jos miehen simpat sit eläiski vain sen vuorokauden..

Minulle kävi mukava yllätys. Luulin bongaavani oviksen (limoista päätellen) kp 18/29, mutta silloin mies oli työmatkalla, joten tositoimiin ei päästy. Mutta kuinka ollakkaan selkeä plussa tuli raskaustestiin kp 32/29. En ole vielä käynyt neuvolassa, joten en tiedä milloin ovis oikeasti oli... en luota enää ainakaan omiin limantarkkailuihini :laugh:

mul ainaskin limoja oli monta pvää ennen varsinaista ovista ja muutoinki limojen perusteel aattelin oviksen olleen aiemmin ko sit mu mielest tul vähä kuivempi kausi.. mut kn kertoi muuta ja siihen uskon koska siit se 14 pvää ni menkat alkoi.

Kivoja nämä limakeskustelut. Mulla oli tässä kierrossa silloin kp 8 ihan erilainen se lima kuin yleensä, oli vaaleaa ja maitomaista. Yleensä aina kirkasta. Ehkä se oli jotain muuta. En tiedä. Pitäisi vaan yrittää olla ajattelematta sen tarkemmin asiaa.. Ja testatakin vasta kun menkat oikeasti myöhässä. Mikäs on muuten herkkä ja edullinen testi nykyään?? :D

kotitesti.fi:n testit on ainaskin erittäin herkkiä kaikki, jotkut ei niist pidä mut mulla ne on ainaski aina näyttäny kunnon negaa eikä mitään virheellisiä haamuja ni niihin oon luottanutkin.Jos siis puhuit r-testeistä tuos alussa :p

Ja viime kierrosta mul oli tahmeaa ja valkoista vuotoa kp 11 paikkeil mut kananmunan valkuaisen oloista vuotoa oli kp 15 ja 18 aikana, ovis siis kp 18. Kp 19 emätin kuiva ja kn kipus aivan ylös kovaksi ja kiinni olevaksi.

Jossain oli et jollain nega kierto oli just tommonen et oviksen jälkee kn oli iha ylhääl ja kova ja plussakierrossa sit se jäi viel alas oviksen jälkeenkin mut oli kiinni mut ei hirmu pehmeä.. ni tommosta sit tarkkailen täs kierrossa :D

Yhteistyössä