Kuumeen mittauksesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Armiliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Möörwa:
Mä mittaan sillon kun muksu tuntuu kuumalta ja on kipeän oloinen. Jos kuumetta yli 38,5 ( noin ) annan lääkettä. Tietty tarkkailen myös mittarilla ettei nouse liian korkeaksi kuume, et pitäis lääkäriin mennä.

Minä kyllä annan lääkettä, jos lapsi vaikuttaa lämpimältä ja on kärttyinen tai kipeän oloinen.
Itse nimittäin olen tosi kipeä jo ennen kuin kuume alkaa nousemaan. Siksi en halua odottaa siihen, että on jo korkealla....

Jos mä rupeisin antaa muksuille lääkettä aina kun ne on kärttysiä tai tuntuu lämpimältä, niin mä saisin lääkitä niitä joka päivä! :)
Tosin eipä noista yleensä edes huomaa että ovat kipeenä, nukkuvat vaan vähän enemmän kun normaalisti. :)

Kyllä mä ainaki mittaan kun tuntuu selvästi kuumeiselta (tai on paranemassa)!

Just oli viikon kipeänä ja kun kädellä tunnustelin eilen et on jo terve niin pyllystä mitattu tarkka lämpö sanoikin 38,3 eli annoin vielä sittenkin lääkettä lisää. En mä ainakaa pysty arvioimaan sitä itse. Sama sit ku oli oikein kuuma niin mittasin et pitääkö viedä lääkäriin. Oli 40,3 enkä vienyt kun jostain luin et rajana on 40,5. Ja no, sitpä tiesin taas antaa lisää lääkettä ja vilvoitella enemmän ja sainkin kuumeen laskemaan alle 40 ennen ku pistin yöunille. Tätäkään en olisi tiennyt ilman mittaria.

En mittaa jos tuntuu vain vähän lämpimältä, mutta jos selvästi kova kuume mittaan ja rect.lämmön otan koska se tarkin mittaustapa. Eikä sillä todellakaan ole merkitystä kotioloissa onko kuumetta 38.5 vai 38.6 niin kuin ap kirjoitti. Kuumelääkettä annan aina lapsen voinnin mukaan, en automaattisesti mutta esim. yötä vasten annan jos kova kuume yli 38.5.

Yhteistyössä