Kuuluuko työhakemuksen perään soitella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hq

Vieras
Selailin kaikkia vanhoja keskusteluja kyseisestä aiheesta, mutta en saanut vieläkään vastausta siihen, kuuluuko sen työhekemuksen perään soitella vai ei?

En soittanut ennen hakemuksen laittoa (nyt toivon että olisin soittanut, mutta ei voi minkään), hakemuksen laitoin pari päivää sitten, hakemuksessa on puh.numero, eikä yhteydenottoa kielletä. Minulla ei ole oikeastaan mitään "järkevää" kysyttävää, mutta esim. duunia.net -sivuilla kehotetaan soittamaan perään.
Hakuaika umpeutuu tämän kuukauden lopussa ja työt alkavat seuraavassa kuussa, joten en viitsisi odotella soiton kanssa työahakuajan umpeutumiseen asti, koska haastattelut ovat varmaan jo silloin menneet.
Niin ja s-postiin ei tullut automaattivastausta hakemuksen lähettämisen jälkeen.

Selailin kaikkia vanhoja keskusteluja kyseisestä aiheesta, mutta en saanut vieläkään vastausta siihen, kuuluuko sen työhekemuksen perään soitella vai ei?

En soittanut ennen hakemuksen laittoa (nyt toivon että olisin soittanut, mutta ei voi minkään), hakemuksen laitoin pari päivää sitten, hakemuksessa on puh.numero, eikä yhteydenottoa kielletä. Minulla ei ole oikeastaan mitään "järkevää" kysyttävää, mutta esim. duunia.net -sivuilla kehotetaan soittamaan perään.
Hakuaika umpeutuu tämän kuukauden lopussa ja työt alkavat seuraavassa kuussa, joten en viitsisi odotella soiton kanssa työahakuajan umpeutumiseen asti, koska haastattelut ovat varmaan jo silloin menneet.
Niin ja s-postiin ei tullut automaattivastausta hakemuksen lähettämisen jälkeen.

Jos ei erikseen kielletä yhteydenottoa puhelimitse (emme valitettavasti voi vastata puhelintiedusteluihin) niin EHDOTTOMASTI soitat perään. Voit vaikka aloittaa että NN. Täällä terve! Laittelin tulemaan teille hakemusta tuossa viikko takaperin ja tässä soittelen että onhan se tullut teille perille....

Ei kuulu soitella, ennen hakemusta voi soitella ja kysellä lisätietoja työstä ja työpaikasta, mutta ei sen jälkeen kun olet hakemuksen laittanut.
Mä olettaisin hakuprosessin menevän niin, että hakuajan jälkeen valitaan sopivimmat jotka kutsutaan haastatteluun ja sitten haastatelluista valitaan sopivin. Jos ei erikseen mainita, että aloitamme haastattelut jo hakuaikana. Yleensä näin mainitaan jos haulla on kiire ja ilmoituksessa myös maininta, että paikka täytetään sopivan henkilön löydyttyä. Jos et oikeasti keksi mitään syytä, miksi soittella perään niin älä soita. Kuulostaa vaan typerältä puhelulta jos joku soittaa, että onko hakemukseni tullut perille.

Ei kuulu soitella, ennen hakemusta voi soitella ja kysellä lisätietoja työstä ja työpaikasta, mutta ei sen jälkeen kun olet hakemuksen laittanut.
Mä olettaisin hakuprosessin menevän niin, että hakuajan jälkeen valitaan sopivimmat jotka kutsutaan haastatteluun ja sitten haastatelluista valitaan sopivin. Jos ei erikseen mainita, että aloitamme haastattelut jo hakuaikana. Yleensä näin mainitaan jos haulla on kiire ja ilmoituksessa myös maininta, että paikka täytetään sopivan henkilön löydyttyä. Jos et oikeasti keksi mitään syytä, miksi soittella perään niin älä soita. Kuulostaa vaan typerältä puhelulta jos joku soittaa, että onko hakemukseni tullut perille.

Olen palkannut kohtuullisesti porukkaa. Kaikissa suorittavaa työtä tekevissä olen ensisijaisesti pitänyt kriteerinä sitä että on intoa tehdä töitä. Kaiken toisen asteen koulutusta vaativan työn oppii kyllä työssä järkevässä - semijärkevässä ajassa.
Eli juurikin nämä soittelijat ovat olleet aika korkealla listalla kun on valittu haastatteluun. Sama miksi ovat soittaneet, mutta onpahan kuvastanut sitä että se saattaisi jopa paikan saatuaan sitten ilmaantua paikalle.

Jos tämä hakemus ei koske em. kriteerit täyttävää työtä niin no....ihan sama. Et saa töitä kuitenkaan/potkut koeajalla.

Itse olen noudattanut kaavaa:
- Soita työpaikkailmoituksesta. Normaalisti olen kysellyt, että onko annetun tehtävänkuvauksen lisäksi jotain muuta, mitä olisi hyvä tietää paikasta tai jota vaaditaan.
- Työhakemuksen teko huolella, palautus hakuajan keskivaiheilla. Oikeinkirjoituksen kanssa erittäin tarkkana.
- S-postilla laitetun hakemuksen ja CV:n yhteyteen olen kirjoittanut lyhyen viestin; "Liitteenä hakemukseni ja ajantasainen CV:ni koskien paikkaa NN. Voitteko ystävällisesti ilmoittaa minulle, että liitteet ovat tulleet varmasti perille ja aukeavat ilman ongelmia."
- Haastattelussa olen sitten kysynyt aina: Millainen henkilö tässä työssä pärjää? Mikä on pahin moka, jonka työssä voi tehdä? Montako hakemusta ovat paikkaa varten saaneet ja miten valintaprosessi etenee haastatteluiden jälkeen (aikataulu).

Ja toistaiseksi töissä on saanut olla ja edetä oikeinkin onnistuneesti.

Hoidan rekryjä suurehkossa yrityksessä. Sillä soittaako joku ei ole oikeastaan haastatteluun pääsyyn tai valinnan suhteen mitään merkitystä. Oikeastaan soittelijat ärsyttää, sillä kiirettä on muutenkin -mutta se ei vaikuta tosiaan suuntaan tai toiseen, enkä missään tapauksessa osoita ärtymystä soittelijoita kohtaan.

Hakemuksia tulee vähän tehtävästä riippuen 100-300, niistä raakkaan raa'asti heti kättelyssä pois esimerkiksi epäpätevät, pitkään työttömänä olleet, kielitaidottomat, liian kaukana asuvat, epämääräisiä ehtoja tai liian suuren palkkatoiveen esittävät sekä runsaasti kirjoitusvirheitä sisältävät hakemukset . Haastattelukutsut ~noin 8-10 kpl lähetetään CV:n perusteella sopivimman koulutuksen ja työkokemuksen omaaville. Haastatelluista pari- kolme kutsutaan uudelleen toisen kierroksen haastatteluun ja yksi tai kaksi pääsee psykologisiin testeihin. Näin on aina löytynyt sopivin tehtävään.

Ehkä pieneen tai keskisuureen yritykseen voisi soittaakin perään, etenkin jos tehtävä on sellainen ettei hakijoita todennäköisesti ole satoja.

Vittu jos haastatteluun pääsen ni en tod jää odottelemaan kutsua toiseen ja kolmanteen ja kuudenteen haastatteluun. Jos töihinpääsy ei ekan haastattelun jälkeen selvii ni haistattaisin pitkät vitut tollaselle rekrytoijalle

Yhteistyössä