Kuuluuko K I N K K U jouluun? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Christmass
  • Ensimmäinen viesti
Olen lapsuudenkodissani oppinut että kinkku on olennainen osa joulupöytää ja on siellä vieläkin. Itse en ole vaan koskaan, edes lapsena, välittänyt syödä kinkkua.
Mun ja miehen joulupöytään ei siis kuulu kinkkua kun kumpikaan ei sitä juurikaan halua..

"tiipii"
Kuuluu! Ja nimenomaan itse paistettu kinkku, josta saa sen joulun tuoksunkin kaupanpäällisenä keittiöön. Itse miellän monet tuoksut joulun tunnelman tuojaksi, kuten just kinkku tai piparkakut jne. Ja kinkun paistosta alkaa jotenkin se jouluun "asettuminen", kun sitä aattoyönä vahtii (sen paistumista siis), ja kuuntelee jotain kivaa musaa, paketoi vikoja lahjoja kynttilän valossa ja siemailee glögiä..

adad
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29289279:
Onhan se sellainen perinteinen "ohjelmanumero". Me mennään pitkän kaavan mukaan tänä vuonna ja laitettiin juuri suolaan se.
Aika pitkän kaavan mukaan menette. :D Montako kinkkua meinaatte syödä ennen joulua vai annatteko vaan kinkun olla raakana suolattuna jouluun asti?

ei
Lapsuuden kodissani kinkku kuului joulupöytään ja silloin sitä tuli syötyä paljon. Pidän kinkusta edelleenkin ja syön sitä, jos on tarjolla. Omassa joulupöydässä ei kinkkua kuitenkaan ole, koska muut eivät siitä pidä. Turha ostaa jotain noin suureellista vain yhdelle hengelle. Oman kinkunnälkäni saan hoidettua jouluvierailuilla.

adad
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29289310:
Se suolaaminen vie jonkin aikaa, joulun alla sitten paistetaan. Oli meillä jo sellainen pikkukinkku tuossa aiemmin, kun miehen oli sellainen pakko saada. Se ei tosin musta ollut kummoinen maultaan.
Joo mutta ei se yli viikkoa vie vaikka miten sitä suolaa.

Minusta kinkku on vapaavalintainen joulun juttu. Mies sitä haluaa, niin meille jonkunlainen kinkuntapainen tulee.
Minusta jouluun kuuluu ehdottomasti hakaristitortut, piparit ja suklaa

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"..."
Kinkun perinteet joulupöydässä juontaa aikaan, jolloin oli tilallisia. Silloin lihaa ei pahemmin ollut (joka pv syötäväksi) ja parhaat lihat laitettiin talteen joulua varten, jouluna siis syötiin hyvin. Kyseessä siis kekri- juhla, eikä liity mitenkään jeesukseen.

"Muinais-skandinaavien talvipäivänseisausjuhlassa ennen kristinuskoa uhrattiin ja syötiin pyhitetty sika Freyr-jumalalle.lähde?Sianteurastamisen perinne jouluna jatkui kristinuskon tulon jälkeen ja säilyi useina perinneruokina (makkaroina ja leipänä kostutettuna sianläskiin), joista joulukinkku on keskeisin."

"Jouluna vietetään kristillistä juhlaa ja kinkku kuuluu olennaisena osana jouluun. Sitäkin oltiin jo kieltämässä muslimeiden takia" Huonosti tunnet historiaa.

Yhteistyössä