Kuuluuko hyvän oliiviöljyn maistua kalanmaksaöljyltä tai teräketjuöljyltä?

Sarjassamme Echon epätoivoiset yritykset syödä terveellisemmin...:rolleyes:

Oon käyttäny Borgesin Extra Mild -oliiviöljyä. Sopivan mieto aloittelijalle.

No sit luin että sen pitää olla kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä (eli kreetalaiset perheenäidit ei oo päätyny öljyksi), joten ostin kalliimpaa Memmas Knossos-öljyä, on tummassa putelissa ettei mene auringonvalosta huonoksi, ja kaiken lisäks luomua.
Se oli keltaisempaa, mut maistui melkein kalanmaksaöljylle.

Oonks mä nyt terveyden ytimessä?
 
Yritän siis ottaa joitakin osia Välimeren ruokavaliosta joka on maailman terveellisimpiä, joten siksi oliiviöljy. Tämä italialainen matami ei kyllä ole laihtunut...:love:

Mamma Agata's Italian cooking class on the Amalfi Coast
 
r0s
Huomioi nyt sit kuitenkin että oliiviöljyssä (tai missä tahansa öljyssä) on enemmän kaloreita kuin voissa.

Ja oleksä maistanut teräketjuöljyä? o_O Mä ymmärrän sen että maistaa kaninruokaa tai kissanruokapipanoita mutta toi on jo aika kummallista!
 
Huomioi nyt sit kuitenkin että oliiviöljyssä (tai missä tahansa öljyssä) on enemmän kaloreita kuin voissa.

Ja oleksä maistanut teräketjuöljyä? o_O Mä ymmärrän sen että maistaa kaninruokaa tai kissanruokapipanoita mutta toi on jo aika kummallista!
Mähän oon maistanu vaikka ja mitä! :rolleyes:

Hyvä muistutus noista kaloreista. Ehkä mä en ihan niin löysin rantein sitä hölövää tuoho salaattiin enää. :D
No, on nyt ainaki niitä ravitsemustätien puhumia pehmeitä rasvoja (että nuo 2 sanaa kuulostaa kamalalle lässytykselle).
 
r0s
Mähän oon maistanu vaikka ja mitä! :rolleyes:

Hyvä muistutus noista kaloreista. Ehkä mä en ihan niin löysin rantein sitä hölövää tuoho salaattiin enää. :D
No, on nyt ainaki niitä ravitsemustätien puhumia pehmeitä rasvoja (että nuo 2 sanaa kuulostaa kamalalle lässytykselle).

Sekoita puolet oliiviöljyä ja puolet vaaleaa balsamiviinietikkaa ja kalorit melkis puolittuvat. Mausteitakin voi laittaa...
 
r0s
Tekeekö se viinietikka vielä jonkun ylimääräsen maun tuohon?

Btw! Sulla vilahti jossain ketjussa joku ihana leipälevitteen ohje. Sotkit johonki voihin maitorahkaa ja valkosipulia...eiku miten se meni?
Sulata 100-200 grammaa voita ja sekoita rahkapurkilliseen (200 grammaa) ja sekaan. Joukkoon vielä mieluisa määrä valkosipulimurskaa ja jos voita oli vähän niin ripsaus suolaakin. Myös kaikki yrtit sopivat sekaan.

Siin se. Sit vaan leivälle. Kannattaa kokeilla eri makuja ja sitä miten pienellä voimäärällä se vielä maistuu hyvälle.


Ja etikkahan maistuu etikalle. Ellei tykkää happamasta niin ehkä ei sit kannata.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Sulata 100-200 grammaa voita ja sekoita rahkapurkilliseen (200 grammaa) ja sekaan. Joukkoon vielä mieluisa määrä valkosipulimurskaa ja jos voita oli vähän niin ripsaus suolaakin. Myös kaikki yrtit sopivat sekaan.

Siin se. Sit vaan leivälle. Kannattaa kokeilla eri makuja ja sitä miten pienellä voimäärällä se vielä maistuu hyvälle.


Ja etikkahan maistuu etikalle. Ellei tykkää happamasta niin ehkä ei sit kannata.
Melkoinen määrä voita levitteeseen :eek:

Mä käytän päivittäin oliiviöljyä, mutta ei sitä tarvitse lotrata.

Mutta siis oliiviöljyissä on valtavia eroja, suureksi osaksi Suomessakin myytävissä siksi, että ne voivat olla peräisin eri oliiveista ja eri maista, ja valitettavasti niitäkin on väärennetty. Eivät ole sillai puhtaita.

Kunnollinen oliiviöljy, jota on Suomessa vaikea saada, on sellaista "vihreää kultaa", tuoksuu ihanalle ja maistuu ihanalle, ja sitä voi laittaa sellaisenaan paahdetun maalaisleivän ja ripauksen suolaa kanssa. Nam..

Mutta joo, ehdottomasti kannattaa tutustua eri tuotteisiin. Kaikkein halvimmat litkut kannattaa unohtaa.
 
r0s
Melkoinen määrä voita levitteeseen :eek:

Mä käytän päivittäin oliiviöljyä, mutta ei sitä tarvitse lotrata.

Mutta siis oliiviöljyissä on valtavia eroja, suureksi osaksi Suomessakin myytävissä siksi, että ne voivat olla peräisin eri oliiveista ja eri maista, ja valitettavasti niitäkin on väärennetty. Eivät ole sillai puhtaita.

Kunnollinen oliiviöljy, jota on Suomessa vaikea saada, on sellaista "vihreää kultaa", tuoksuu ihanalle ja maistuu ihanalle, ja sitä voi laittaa sellaisenaan paahdetun maalaisleivän ja ripauksen suolaa kanssa. Nam..

Mutta joo, ehdottomasti kannattaa tutustua eri tuotteisiin. Kaikkein halvimmat litkut kannattaa unohtaa.

Niin siis tuota käytetään leivällä voin/margariinin sijaan.
 
Sulata 100-200 grammaa voita ja sekoita rahkapurkilliseen (200 grammaa) ja sekaan. Joukkoon vielä mieluisa määrä valkosipulimurskaa ja jos voita oli vähän niin ripsaus suolaakin. Myös kaikki yrtit sopivat sekaan.

Siin se. Sit vaan leivälle. Kannattaa kokeilla eri makuja ja sitä miten pienellä voimäärällä se vielä maistuu hyvälle.


Ja etikkahan maistuu etikalle. Ellei tykkää happamasta niin ehkä ei sit kannata.
Kiitos! Teen tuota viikonloppuna. (y)
 
Melkoinen määrä voita levitteeseen :eek:

Mä käytän päivittäin oliiviöljyä, mutta ei sitä tarvitse lotrata.

Mutta siis oliiviöljyissä on valtavia eroja, suureksi osaksi Suomessakin myytävissä siksi, että ne voivat olla peräisin eri oliiveista ja eri maista, ja valitettavasti niitäkin on väärennetty. Eivät ole sillai puhtaita.

Kunnollinen oliiviöljy, jota on Suomessa vaikea saada, on sellaista "vihreää kultaa", tuoksuu ihanalle ja maistuu ihanalle, ja sitä voi laittaa sellaisenaan paahdetun maalaisleivän ja ripauksen suolaa kanssa. Nam..

Mutta joo, ehdottomasti kannattaa tutustua eri tuotteisiin. Kaikkein halvimmat litkut kannattaa unohtaa.
No minkäs merkkistä oliiviöljyä se vihreä kulta on?
 
Sarjassamme Echon epätoivoiset yritykset syödä terveellisemmin...:rolleyes:

Oon käyttäny Borgesin Extra Mild -oliiviöljyä. Sopivan mieto aloittelijalle.

No sit luin että sen pitää olla kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä (eli kreetalaiset perheenäidit ei oo päätyny öljyksi), joten ostin kalliimpaa Memmas Knossos-öljyä, on tummassa putelissa ettei mene auringonvalosta huonoksi, ja kaiken lisäks luomua.
Se oli keltaisempaa, mut maistui melkein kalanmaksaöljylle.

Oonks mä nyt terveyden ytimessä?
Anteeks ny Echo-frouva ett Kuuloke-P@uli taas häiriköi näil jutuil :notworthy:

Olix se muaviputeli, tais olla? Ei hyvä :cautious:

"Ruutin mukaan läpinäkyvässä muovipullossa kaupan loisteputkien alla öljy pilaantuu herkästi ja erityisen herkkä valolle on juuri rypsiöljy."

Toi täti kyl puhuu vähä potaskaa, ku rypsii ei pitäs käyttää ku moottorisahas teräketjuöljyn

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201808132201133632

Jokku ravintoöljy liuottaa kertakäyttöse muovimukinki, ei hyvä.

Ett jos viittisit jatkos ostaa lasiputelis vaa, massut kiittää (y)
 
Anteeks ny Echo-frouva ett Kuuloke-P@uli taas häiriköi näil jutuil :notworthy:

Olix se muaviputeli, tais olla? Ei hyvä :cautious:

"Ruutin mukaan läpinäkyvässä muovipullossa kaupan loisteputkien alla öljy pilaantuu herkästi ja erityisen herkkä valolle on juuri rypsiöljy."

Toi täti kyl puhuu vähä potaskaa, ku rypsii ei pitäs käyttää ku moottorisahas teräketjuöljyn

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201808132201133632

Jokku ravintoöljy liuottaa kertakäyttöse muovimukinki, ei hyvä.

Ett jos viittisit jatkos ostaa lasiputelis vaa, massut kiittää (y)
No mitäs häiriköimistä se sulta on jos vastaa viestiin ja puhuu jopa aiheesta? :)
Oli pakko käydä koputtamassa putelia. Lasia on. :D

Mut mitäs sitä pannulle laittais kun oliiviöljy on paistamiseen vähän herkkää ja rypsiöljy käy ennemmin Husqvarnaan?
(Kissa katsoo vieressä että toivottavasti emäntä ei laita mirrikultaa...)
 
  • Tykkää
Reactions: Kuuloke-Esko
No mitäs häiriköimistä se sulta on jos vastaa viestiin ja puhuu jopa aiheesta? :)
Oli pakko käydä koputtamassa putelia. Lasia on. :D

Mut mitäs sitä pannulle laittais kun oliiviöljy on paistamiseen vähän herkkää ja rypsiöljy käy ennemmin Husqvarnaan?
(Kissa katsoo vieressä että toivottavasti emäntä ei laita mirrikultaa...)
Huukskvarnaan tai Echoon... :D


Esko on ollu tekemisis luantaistuoteimmeisten kaa joskus enempiki, ne kyl on ain suositellu voita

Mut ny taitaa kovin sana olla kookosöljy, tota on kotoon luamuna tietty. Täytyyki oliivin sijast paistaa jatkos ain tolla, se antaa kivam maunki. Äske muute paistoin broiskun jämii lämpimiks silleen

https://askelterveyteen.com/mika-oljy-on-terveellisinta-paistamiseen/

Tossa ku kuukkeloi, ni jotku "asiantuntijat" kuitenki suasittelee rypsii :X3:

Miälipitei on monii, noi äskeiset taas tyrmää välil kookokse

Esko kyl luattaa enite LT-ihmisiin. Ja kuuntelee omaa kroppaans. Terveen on saanu olla, eikä lääkkei oo tarvinnu syödä, enkä haluaiska ku niis on sivuvaikutuksii niimbal
 
vierailija
Huomioi nyt sit kuitenkin että oliiviöljyssä (tai missä tahansa öljyssä) on enemmän kaloreita kuin voissa.

Ja oleksä maistanut teräketjuöljyä? o_O Mä ymmärrän sen että maistaa kaninruokaa tai kissanruokapipanoita mutta toi on jo aika kummallista!
Eräs entinen tuttavani paistoi kerran perunoita teräketjuöjyssä ja kakka tuli tasaisina 5 sentin pökäleinä.
 
Huukskvarnaan tai Echoon... :D


Esko on ollu tekemisis luantaistuoteimmeisten kaa joskus enempiki, ne kyl on ain suositellu voita

Mut ny taitaa kovin sana olla kookosöljy, tota on kotoon luamuna tietty. Täytyyki oliivin sijast paistaa jatkos ain tolla, se antaa kivam maunki. Äske muute paistoin broiskun jämii lämpimiks silleen

https://askelterveyteen.com/mika-oljy-on-terveellisinta-paistamiseen/

Tossa ku kuukkeloi, ni jotku "asiantuntijat" kuitenki suasittelee rypsii :X3:

Miälipitei on monii, noi äskeiset taas tyrmää välil kookokse

Esko kyl luattaa enite LT-ihmisiin. Ja kuuntelee omaa kroppaans. Terveen on saanu olla, eikä lääkkei oo tarvinnu syödä, enkä haluaiska ku niis on sivuvaikutuksii niimbal
Echo-frouva "käy" tällä hetkellä oliiviöljyllä. Leivontaan on kyl oltava voita, leivän päällä on Oivariinia.:)
Mulla on vähän luontaistuotetyyppeihin semmonen asenne, että niiden tarinoilla on kova noste siihen asti kun....niiden tarinat joutuu tieteellisen tutkimuksen kynsiin. Sori. :giggle:

Ja ne on kovia salaliittoteoreetikoita (oon mäkin, en sitä kiellä). Niiden mielestä hallituksen terveysvaliokunnilla ei oo muuta tekemistä kuin miettiä, miten saada kansalaiset mahdollisimman hyvin tapettua ruokavaliosuositusten kautta. :ROFLMAO:

Jos mä oisin poliitikko ja haluaisin saada porukkaa harvennettua, niin laittasin liikenteeseen jonkun ärhäkän ebolan, kuin että käskisin ihmisten syödä vähärasvaisia jogurtteja.:LOL:
Lääketeollisuus tietty kiittää kun ihmiset sairastaa, mutta isommassa mittakaavassa sairastelu vie valtion rahoja enemmän kuin tuo niitä.

No, loppuillan saarna...:coffee:
 
Sarjassamme Echon epätoivoiset yritykset syödä terveellisemmin...:rolleyes:

Oon käyttäny Borgesin Extra Mild -oliiviöljyä. Sopivan mieto aloittelijalle.

No sit luin että sen pitää olla kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä (eli kreetalaiset perheenäidit ei oo päätyny öljyksi), joten ostin kalliimpaa Memmas Knossos-öljyä, on tummassa putelissa ettei mene auringonvalosta huonoksi, ja kaiken lisäks luomua.
Se oli keltaisempaa, mut maistui melkein kalanmaksaöljylle.

Oonks mä nyt terveyden ytimessä?
En tuosta terveyden ytimestä tiedä, mutta lähestyt minun ruoanlaittotapojani (y)

Eikä se kalanmaksaöljy niin pahaa ole, jos se on tuoretta. Teräketjuöljyä en ole ruoanlaittoon käyttänyt (eli olen konservatiivisesti syöttänyt sitä vain moottorisahoilleni) - en edes rypsiöljystä tehtyä versiota.
 
Mulla on vähän luontaistuotetyyppeihin semmonen asenne, että niiden tarinoilla on kova noste siihen asti kun....niiden tarinat joutuu tieteellisen tutkimuksen kynsiin. Sori. :giggle:
BUSTED! :sneaky:

Ei saa Echo-frouva yleistää kaikkee :coffee:

Mitäs täss sanotaakaa? Jjust ni. Luonnosta ne parhaat lääkkeet on ain löytyny :cool:


http://www.kemia-lehti.fi/wp-content/uploads/2015/11/Laakkeita_luonnosta_Kemia-lehti_16_11_2015.pdf

"Monet nykyisin käytettävät lääkeaineet ovat kotoisin luonnosta. Lääketeollisuus seuloo luonnonaineita jatkuvasti, sillä niistä uskotaan löytyvän uusia, hyviä lääkekandidaatteja."

Mut siin sit mennää heti mettää, ku aletaa väkisi vääntää ne luonnonaineet synteettisiks. Ei se sit enää VOI olla sama. Aatteles ny, sun rakas Jumme on ne ite tehny :sneaky:

Sen pitäis roimia salamoil noit kemistei persauksil, ku ne menee sähläämää kaike persiilleens :X3:

Ja lissee ku et usko :sneaky:

Etnofarmakologinen tutkimus tallentaa erityisesti suullista kansanlääkintätietoa. Siihen liittyvä kasvitieteellinen tutkimus selvittää kerättyjen kasvien biologisia vaikutuksia. Parhaimmillaan lopputuloksena on koko ihmiskuntaa hyödyttävä lääkekeksintö. Etnofarmakologiaan liittyy kuitenkin erityisiä kulttuurisia, eettisiä ja moraalisia haasteita.

http://sic.fimea.fi/arkisto/2016/3_2016/luonto-ja-laake/etnofarmakologia-voi-auttaa-loytamaan-uusia-laakeaineita-luonnosta

Näil mennää, sano Esko :cool:
 

Yhteistyössä