Kuuluuko aivotärähdyksen oireisiin aina sekavuus?

Olin lasten kanssa metsässä kävelemässä ja poika liukastui selälleen kun sammal luisti jalan alta. Poika sanoi itse heti että kivi osui päähän ja sattuu paljon. Heti tämän jälkeen pojalta tuli kiire kotio päin ja oksensi matkalla.

Ulkoisesti päässä ei näy mitään jälkiä kunnon kuhmua lukuunottamatta. Poika ei ole myöskään yhtään sekava. Käsienpesun jälkeen hän kiiruhti ruokapöytään odottamaan välkkäriä ja sieltä sitten meni lepäämään sänkyyn. :eek: (Normaalisti poika ei lepäile eikä nuku päivisin)

Nyt mua mietityttää että voiko tuo olla aivotärähdys vaikkei poika ole sekava? Olen ollut siinä käsityksessä että tärähdykseen kuuluu sekavuutta.
 
Ei
välttämättä kuulu sekavuutta, tuo uneliaisuus on mahdollisesti yksi oire. Lasta pitää herätellä vähän väliä, jotta huomaa, jos menisikin tajuttomaksi. Ja sitten onkin jo kiire. Mä soittaisin kyllä tuossa tilanteessa tk:een ja kysyisin toimintaohjeita.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
välttämättä kuulu sekavuutta, tuo uneliaisuus on mahdollisesti yksi oire. Lasta pitää herätellä vähän väliä, jotta huomaa, jos menisikin tajuttomaksi. Ja sitten onkin jo kiire. Mä soittaisin kyllä tuossa tilanteessa tk:een ja kysyisin toimintaohjeita.
Niin ja tuo oksennus mahdollinen toinen oire. Soita hei tk:een!
 
Kuulostaa aivotärähdykseltä, mutta siihenhän riittää seurailu jos ei ole sekava tai oksentele enemmän.

Itselläni ollut 2krt aivotärähdys. Molemmilla kerroilla kova päänsärky (KIPULÄÄKETTÄ LAPSELLEKIN!). Toisella kerralla oksentelin ja kävelin vinossa kun pystyssä sattui ihan liikaa. Sekavuutta ei ollut kummallakaan kerralla.

Käytä lääkärissä jos yhtään epäilyttää-se ei ole turhaan, lääkäri määrittelee miten pitää seurailla vai otetaanko jopa tarkkailuun sairaalaan. Omalla kohdalla tuo kerta kun oksentelin ja kävelin vinossa oli sairaalatarkkailun paikka (vaikka ajoin autolla paikalle :) )

Ai niin ja se seuranta on juuri tuota ettei saisi nukahdella (jos ei päiväunitarve) ja yölläkin herätellään tietyin välein tarkastelemaan onko sekavuutta ja että tosiaan herää
 
Alkuperäinen kirjoittaja redwaldemar:
Kuulostaa aivotärähdykseltä, mutta siihenhän riittää seurailu jos ei ole sekava tai oksentele enemmän.

Itselläni ollut 2krt aivotärähdys. Molemmilla kerroilla kova päänsärky (KIPULÄÄKETTÄ LAPSELLEKIN!). Toisella kerralla oksentelin ja kävelin vinossa kun pystyssä sattui ihan liikaa. Sekavuutta ei ollut kummallakaan kerralla.

Käytä lääkärissä jos yhtään epäilyttää-se ei ole turhaan, lääkäri määrittelee miten pitää seurailla vai otetaanko jopa tarkkailuun sairaalaan. Omalla kohdalla tuo kerta kun oksentelin ja kävelin vinossa oli sairaalatarkkailun paikka (vaikka ajoin autolla paikalle :) )

Ai niin ja se seuranta on juuri tuota ettei saisi nukahdella (jos ei päiväunitarve) ja yölläkin herätellään tietyin välein tarkastelemaan onko sekavuutta)
Siis lapsesta kun on kyse niin särkylääkettä ei saisi antaa, koska voi peittää vaaralliset oireet. ( lastenlääkärin ohje )
Melkein aina unelias ja oksennellut ( vaikkakin kerran ) lapsi otetaan sairaalaan tarkkailuun.
 

Yhteistyössä