Kuuluuko äidillä olla huono omatunto lapsen päiväkotiin laittamisesta?

Kukaan ei kasvata lapsiaan itse. Lapseen vaikuttaa monet muutkin ulkopuoliset ihmiset/suhteet. Yhteiskunta kasvattaa ja siihen kuuluu isovanhemmat, sukulaiset ja jopa telkkari. Lapsi imee itseensä vaikutteita jokapuolelta. Opettajat ja muu hoitohenkilökunta mukaanlukien.

Ei mulla ole ikinä ollut huono omatunto, vaikka tyttö aloitti päikkärissä 1v3kk. Päiväkoti on aivan ihana; lapsi viihtyy ja ikinä ei oo ollu ongelmia. Jokaisen pitäisi tietää, mikä omalle perheelle/lapselle on paras ratkaisu :)

hoitsu minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Kukaan ei kasvata lapsiaan itse. Lapseen vaikuttaa monet muutkin ulkopuoliset ihmiset/suhteet. Yhteiskunta kasvattaa ja siihen kuuluu isovanhemmat, sukulaiset ja jopa telkkari. Lapsi imee itseensä vaikutteita jokapuolelta. Opettajat ja muu hoitohenkilökunta mukaanlukien.
höpö löpö, pääkasvattajat on vanhemmat, heidän näkemys oikeasta ja väärästä, arvoista jne.. muut sitten vasta ja päiväkoti tasapäistää kaikki lapset ja aivopesee ne niiden näkemysten mukaan...

Kyllä mua vähän ihmetyttää esim. 10kk ikäinen hoidossa, tuntuu että se on ihan vauva vielä ja meillä molemmat ollu täysin tississä kiinni vielä tuossa vaiheessa. Mutta sitten joku 1,5v on jo ihan eri asia. Ja tuo 10kk ikäsenkin hoitoon vieminen on oma asiansa, ite en siihen olis pystyny enkä halunnu, mutta jos joillekin se on paras ratkasu niin olkoon. Ihmettelen ehkä silti hiljaa mielessäni, koska mulle henk.koht. se on ollu hyvin tärkeä ratkasu olla kotona. Mutta nyt alkaa tosiaan tuntumaan, että sais välillä jotain muutakin olla tässä elämässä kun kotona häärääminen.

Kata-76
Alkuperäinen kirjoittaja juunäin:
kun teet lapsia kasvatat ne myös ITSE!
Ja se itse=äiti???

Joku jo aiemmin kommentoi sitä, että ulkopuoliset tuomitsivat roistoksi, kun meni töihin ja ISÄ jäi lapsen kanssa kotiin. Meillä sama homma, minä menin töihin, kun lapsi 7kk, sekös osaa on ihmetyttänyt. Isää pidettiin suurena sankarina koska oli pienen vauvan kanssa kotona, ja minua hieman kummeksuttiin, kun lähdin töihin. Imetys oli jo loppunut (pojan tahdosta), joten minusta siinä vaiheessa kummallakin on ihan samanlainen oikeus/velvollisuus olla kotona, ei pelkästään äidillä...
Eli itse en ole tuntenut huonoa omatuntoa lähtiessäni töihin, eikä minusta sitä tarvitse muidenkaan tuntea.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
höpö löpö, pääkasvattajat on vanhemmat, heidän näkemys oikeasta ja väärästä, arvoista jne.. muut sitten vasta ja päiväkoti tasapäistää kaikki lapset ja aivopesee ne niiden näkemysten mukaan...

Sanoinko missään, että pääkasvattajia ei olis vanhemmat? Kasvattaminen vaan tapahtuu yhdessä muitten osapuolten kanssa. Ps.hoitsu minäkin

höh
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Ja se itse=äiti???

Joku jo aiemmin kommentoi sitä, että ulkopuoliset tuomitsivat roistoksi, kun meni töihin ja ISÄ jäi lapsen kanssa kotiin. Meillä sama homma, minä menin töihin, kun lapsi 7kk, sekös osaa on ihmetyttänyt. Isää pidettiin suurena sankarina koska oli pienen vauvan kanssa kotona, ja minua hieman kummeksuttiin, kun lähdin töihin. Imetys oli jo loppunut (pojan tahdosta), joten minusta siinä vaiheessa kummallakin on ihan samanlainen oikeus/velvollisuus olla kotona, ei pelkästään äidillä...
Eli itse en ole tuntenut huonoa omatuntoa lähtiessäni töihin, eikä minusta sitä tarvitse muidenkaan tuntea.
Jos äiti on kotona lasten kanssa, ei se töissä käyvä isäkään ihan kahta kättä heiluttele! tuo perheeseen leivän ja on lasten kanssa töistä tultuaan!

Niin, tosissaan meillähän sen kai pitäisikin olla isä joka tuntee huonoa omaatuntoa sillä hän on viimemmäksi ollut kotona ja hänen kouluunlähdön takia tyttö hoitooon päätyikin. :D Eli itse palailin keikkatöihin tytön ollessa 9kk ja kokonaan työelämään tytön ollessa 1v, eli mies on ollut koti-isänä tämän viimeisen puoli vuotta. Toisaalta en kyllä tuntenut sen ihmeemmin huonoa omaatunto silloinkaan kun töihin palailin, tiesin että lapsi voi hyvin isin kanssa ja itselle 2,5v kotiäitiyden jälkeen työt oli ihan mukavaa piristettä.

Mitä pidempään kotonaoloon tulee, meillä (ei asuta suomessa) on vanhempainpäiviä säästössä niin että oltaisiin voitu niillä kitkutella vielä syksyyn, varmaan ihan samoilla tuloilla mitä nyt saadaan miehen opintotuesta mikäli työnantaja oli tuohon suostunut. Mutta sitten todettiin että parempi meille näin. Nyt saadaan käytää vanhempainpäiviä pikkuhiljaa pienentämällä työaikaa niin että saadaan turvattua lapsille lyhyet hoitopäivät ja vapaitakin väliin. Rennot ja kiireettömät illat ja vapaapäivät välissä houkuttelevat meitä enemmän kuin puolivuotta kotivanhemmuutta ja sitten päiväkotiin pidemmiksi päiviksi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ja se itse=äiti???

Jos äiti on kotona lasten kanssa, ei se töissä käyvä isäkään ihan kahta kättä heiluttele! tuo perheeseen leivän ja on lasten kanssa töistä tultuaan!
Mutta miksi sitä äitiä sitten kummeksutaan jos hän vuorostaan on se joka tuo leivän perheeseen ja on lasten kanssa iltaisin?

höh
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ja se itse=äiti???

Mutta miksi sitä äitiä sitten kummeksutaan jos hän vuorostaan on se joka tuo leivän perheeseen ja on lasten kanssa iltaisin?
taitaa olla harvinaista ja äiti on aina äiti...

Kata-76
Ja se itse=äiti???

Ja isän tehtävä on siittää lapsi ja tuoda leipä pöytään??? PAH, sanon minä.

Ja isä on aina isä, moelmmat yhtälailla vanhempia lapsilleen ja yhtä kykeneviä näiden hoitamiseen (imetystä lukuunottamatta, tosin eihän siihenkään kaikki äidit kykene). Eli en ymmärrä vieläkään miksi jotkut kummeksuu äitiä joka palaa töihin miehen jäädessä lapsen/lasten kanssa kotiin.

vieras
Ei mun mielestä "kuulu" olla huono omatunto, mutta kyllä mulla on ollut, kun tiedän, että kotona on lasten paras olla.
Samasta syystä olen ottanut isommat pois tarhasta pienen syntyessä ja meille se ratkaisu on ollut hyvä.

höh
Ja isä on aina isä, moelmmat yhtälailla vanhempia lapsilleen ja yhtä kykeneviä näiden hoitamiseen (imetystä lukuunottamatta, tosin eihän siihenkään kaikki äidit kykene). Eli en ymmärrä vieläkään miksi jotkut kummeksuu äitiä joka palaa töihin miehen jäädessä lapsen/lasten kanssa kotiin.
en kummaksu jos jompi kumpi vanhemmista hoitaa kotona. Kotihoito on yleensä aina parempi vaihtoehto kuin vieras hoito...

juujaa
No ei tarvi olla huono omatunto ja voithan ajatella asian niinkin että kun lapsesi jää hyvillä mielin hoitoon teillä on tiivis äiti-lapsi suhde lapsi lapsi kokee olonsa turvalliseksi ja tietää että äiti rakastaa vaikka päivät onkin hoidossa. Turvallisin mielin odottaa että tulet hakeen kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Silloin kuuluu omantunnon kolkuttaa, jos tietää vievänsä pikkutaaperon pois jaloista kun toinen vauva syntyy perheeseen.
No juu, esikoinen aloitti päiväkodissa 1v10kk iässä kuntoutuksellisista syistä, pikkusisko oli tuolloin 7kk. Siitä kyllä tunsin alkuun huonoa omaatuntoa yms ikävää kun koin sen liian aikaiseksi. :ashamed: Loppupelissä sekin on ollut hyvä juttu ja hoitoajat ensimmäisen puoli vuotta vain 3h/pvä.

Mutta siltä pohjalta kyllä helpompi ymmärtää noita tunnontuskia. Kuopuksen kanssa on ollut tietty helpompi kun pääsi samaan tuttuun paikkaan.

asian vierestà. muualla maailmassa (monessa maassa siis) lapset on pakko viedà hoitoon pikkuvauvoina. tàmà siis siksi ettà àitiyslomat ovat lyhyet ja jos aikoo sàilyttàà tyòpaikkansa, on toimittava niin. muutenkin esim. italiassa melkein kaikki lapset aloittavat "kolussa" 3 vuotiaina.

kolmen äiti
Mulla ei ollut huono omatunto,mutta ihan pientä en raaskisi laittaa hoitoon (eli alle 2v).Poika aloitti päiväkodissa 2v 3kk ja oli hyvä ikä.Tykkää päiväkodista ja menee sinne mielellään.Luulisin,että jos lapsi ei viihtyisi tai olisi liian pieni niin tunnontuskia saattais olla??

Yhteistyössä