Kuulutko sinä näihin PUUSILMÄ vanhempiin, jotka eivät ymmärrä mitään vastavuoroisuudesta????!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulupukki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulupukki

Vieras
Eli lapsi tuupataan kyllä yökylään kavereilleen, mutta koskaan ei vastavuoroisesti pyydetä tätä kaveria teille kylään. Ängetään lapset naapurin kyydillä kouluun ja harrastuksiin, mutta pieneen mieleenkään ei tule tarjota joskus vastavuoroisesti omaa kärryä lasten kuljettamiseen.

Oma lapsi laitetaan mielellään kaverin vanhempien mukana uimahalliin, mutta koskaan ei viedä sitä nöiden toisten vanhempien lasta vastavuoroisesti mihinkään.

Kyllä on moukkamaista ja ajattelematonta toimintaa! Ei ihme, että lapsista kasvaa kiittämättömiä toisten siivellä eläjiä, kun kaikki kyllä otettaisiin, mutta mitään ei omistaan anneta!

Kimppakyydit ovat viisas ja ekologinenkin vaihroehto. Jos kerran samaan paikkaan ollaan menossa, on järjellistäkin mennä sinne vain yhdellä kaaralla, mutta ei se niin saisi toimia, että aina se sama perhe kuskaa lapset harrastuksiin tai kouluun tai mihin nyt mennäänkin.
Toiset moukat elelee siivellä.

Alkuperäinen kirjoittaja joulupukki:
Kimppakyydit ovat viisas ja ekologinenkin vaihroehto. Jos kerran samaan paikkaan ollaan menossa, on järjellistäkin mennä sinne vain yhdellä kaaralla, mutta ei se niin saisi toimia, että aina se sama perhe kuskaa lapset harrastuksiin tai kouluun tai mihin nyt mennäänkin.

meille sopii se, että kuljetamme ihan itse, koska silloin voi samalla jutella lapsen kanssa tärkeistä asioista. en taho toisten lapsia häiritseen siihen.

mullakin on useemmin kavereiden lapset hoidossa,oma pärjää jo yksin työpvän ajan..yökyläilyä ei ole vielä aloitettu..pari kertaa on kaverin muksut ollu yöhoidossa meillä..

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Itse kun hoitaa ja kuskaa lapsensa, ei tuu tuotakaan ongelmaa. Näin siis meillä.

Ei siitä tarvitse ongelmaa tehdä. Jouhevasti se voisi toimia, mutta moista hyväksikäyttöä en siedä ja sellaista ajattelemattomuutta, mitä jotkut vanhemmat harrastaa.

Muistan omasta lapsuudestanikin perheen, jotka eiät omistaneet autoa. Niiden äiti aina vonkui, että jos veisitte meidänkin Petrin samalla kouluun, harrastuksiin, diskoon mihin nyt milloinkin, mutta KOSKAAN se ei kysynyt, mitä hän on velkaa!

Ei, en odota mitään bensarahoja, mutta hyviin tapoihin kuuluu edes KYSYÄ asiasta!

Kun minä sitten joskus Petrille asiasta pienenä mainitsin, oli hänen äitinsä kimpussani, että NO MITÄ PETRI on velkaa teille, kun kuulemma siipeilee meidän kyydillämme :o. Siis oikein suuttui asiasta!

Meillä oli juuri tuollainen "kaveri", vuoden vanhempi tyttö. Joka toinen vkonloppu on isällään, ja äitiviikonlopuista alkoi olla meillä/ jollain kaverilla ainakin toisen yön. Harrastukseen haettiin kotiovelta, ja kyyditettiin takaisin. Nyt sitten on toisen tytön kanssa enemmän, kun mielestäni meille ei ihan joka toinen viikonloppu tarvii yökyläilemään tulla... Koskaan ei kyytiä ole sieltä tarjottu mihinkään, eikä yökyläilemään pyydelty. Pariin viimeiseen yökyläilyyn ei äiti edes soittanut, sopiiko meille... Lapsi vaan ilmestyi kassin kanssa. Tytöt ovat 9 ja 10vuotiaita.

Alkuperäinen kirjoittaja pohjoisenäiti:
Meillä oli juuri tuollainen "kaveri", vuoden vanhempi tyttö. Joka toinen vkonloppu on isällään, ja äitiviikonlopuista alkoi olla meillä/ jollain kaverilla ainakin toisen yön. Harrastukseen haettiin kotiovelta, ja kyyditettiin takaisin. Nyt sitten on toisen tytön kanssa enemmän, kun mielestäni meille ei ihan joka toinen viikonloppu tarvii yökyläilemään tulla... Koskaan ei kyytiä ole sieltä tarjottu mihinkään, eikä yökyläilemään pyydelty. Pariin viimeiseen yökyläilyyn ei äiti edes soittanut, sopiiko meille... Lapsi vaan ilmestyi kassin kanssa. Tytöt ovat 9 ja 10vuotiaita.

Jo on vanhemmilla pokkaa! :o
Kai he automaattisesti odottivat, että olette sijaiskoti!

Mut voisko ajatella asian näinkin:
Jos ne toiset soittaa ja kysyy,että sopiiko tää meidän Ville tai Marja teidän kyytiin,
niin jos te tarviitte samanlaista apua, niin nää toiset olettaa,että te sitten soitatte ja kysytte?
Monen monta väärinkäsitystä menee tämän piikkiin... Jos toimitaan tällä periaatteella, niin tottahan teillä itselläkin on mahdollisuus pyytää sitä kyytiä... Eriasia jos aina toimeis niin päin että itse ehdotatte ottavanne Marjan tai Villen kyytiin..

Mulla on kaveri joka ottaa avuliaasti avun vastaan ja pitkänaikaan mua suututti se,kunnes tajusin itekki pyytää sitä apua, kun kerran oli pakko. Kas, toimi se toisinkin päin, senkun avas suunsa... :D

Mä kuulun just siihen toiseen porukkaan... ja kieltämättä joskus harmittaa.

Kaveri tulee usein lapsensa kanssa meille ja kysyy jo etukäteen et laitathan lounasta mut ei puhettakaan että toisi itse jotain tai että me saatais koskaan siellä ruokaa. Kahvileipäkin on aina kuivaa känttyä jos jotain sattuu olemaan. Tai sit kysyy heti ovella että toitko sä mitään pullaa.

Ja juuri tuota kuskaamishommaa sinne ja tänne mut koskaan ei saa heiltä kyytiä. Itse kysyn yleensä vain silloin jos on joku akuutti hätä että pitää päästä lääkäriin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja pohjoisenäiti:

aika röyhkeetä :o olisin kyllä saattanut soittaa äidille ja sanoa ettei nyt kyllä käy

meillä taas minä yleensä kuskaan (vaikkakin harvoin) asutaan sellaisella paikalla et lapsi pääsee polkupyörällä kavereille harrastuksiin,
mutta viimeksi kun en päässyt viemään diskoon ja kysyi josko pääsee kaverin kyydissä niin minä vastavuoroin lupasin hakea lapset pois ja viedä tämän kaverin kotiin

Niinhän ne olis, mutta kun autoon ei mahdu, kun pitää olla omat lapset mukana.

joo tota mä just pelkään.Ekaks halutaan "meidän nupulle" kaveri uimaan tms. Ja luvataan kuskata molempiin suuntiin. Meillä taas ei ole mahdollisuutta kuskata kavereita mihinkään, mutta en sitä kaikille kaveeriden vanhemmille rupee selittämään. Meille saa kyllä tulla ja ruokaakin tarjotaan, jos ruoka-aika, mutta mitään extremeä ei ole tapana järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja nörde:
ei kun mä kuulun just niihin puusilmävanhempiin, jotka antaa ton kaiken vaan tapahtua itselle, eikä osaa olla vaatimassa muilta sitä vastavuoroisuutta. :(

peesi tälle. Hölmö olen itsekin. Toiset eivät halua ymmärtää. Sellaiset, joilla on paljon tuttuja, koska sukulaiset ja tutut, asuvat samalla paikkakunnalla, ja siellä on asuttu pitkään. Harrastavat juuri tällaista. Eli käyttävät hyväkseen niitä, jotka muuttaneet paikkakunnalle ja tuttuja ei ole ja yrittävät saada ystäviä ja tuttuja kutsumalla lapsilleen ystäviä käymään. Mutta olen huomannut, että vastavuoroisuutta ei tule, tai sitä tulee hyvin harvoin, ja melkein itku pääsee, jos näin käy. Aivan röyhkeästi sanotaan, kiitos hoidosta (röyhkeimät eivät edes kiitä) ja lähdetään ja koskaa ei kutsuta vastavuoroisesti käymään.

On niin tuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Itse kun hoitaa ja kuskaa lapsensa, ei tuu tuotakaan ongelmaa. Näin siis meillä.

Ei siitä tarvitse ongelmaa tehdä. Jouhevasti se voisi toimia, mutta moista hyväksikäyttöä en siedä ja sellaista ajattelemattomuutta, mitä jotkut vanhemmat harrastaa.

Muistan omasta lapsuudestanikin perheen, jotka eiät omistaneet autoa. Niiden äiti aina vonkui, että jos veisitte meidänkin Petrin samalla kouluun, harrastuksiin, diskoon mihin nyt milloinkin, mutta KOSKAAN se ei kysynyt, mitä hän on velkaa!

Ei, en odota mitään bensarahoja, mutta hyviin tapoihin kuuluu edes KYSYÄ asiasta!

Kun minä sitten joskus Petrille asiasta pienenä mainitsin, oli hänen äitinsä kimpussani, että NO MITÄ PETRI on velkaa teille, kun kuulemma siipeilee meidän kyydillämme :o. Siis oikein suuttui asiasta!

Törkeetä.

Minut varmaan lasketaan näihin röyhkeisiin. Tosin lapsi menee kylään tai kyytiin vain toisen osapuolen pyynnöstä, ei niin, että meiltä oltais tunkemassa puoliväkisin sitä ilmaiseen hoitoon /kyytiin. Vastavuoroisuus olisi tietysti fiksua, mutta olen omienkin lasten kanssa voimieni äärirajoilla elämäntilanteesta johtuen.

Kuulun :wave:
Kaveri vie joka viikko tyttäreni turkin kielen kerhoon ja takaisin :saint:
Tosin ihan omasta ehdotuksestaan. Sillä on auto, meillä ei. Asuvat sadan metrin päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Tosin ihan omasta ehdotuksestaan. Sillä on auto, meillä ei. Asuvat sadan metrin päässä.

No mitä olet hänelle tarjonnut? Hoidat viikonloppuisin hänen lastaan /lapsiaan vai oletko tarjonnut rahaa kyydeistä? Vaikka itse tarjoaa niin silti vain itsekäs elää siivellä.

- en/emme kuulu
- olemme aikuisten kanssa pystyneet sopimaan vastavuoroiset harrastuksiin kuljettamiset
- voih, emme ole koskaan vieneet lastemme kavereita uimahalliin sen ovat hoitaneet lasten kavereiden vanhemmat ---- olemme kyllä vieneet lasten kavereita esim. luistelemaan, pelaamaan sisäpelejä, huvipuistoon
- meidän koti suositumpi yökyläilypaikka kuin kavereiden ---- en koe ongelmana, meillä on tilaa yökyläläisille (oma lapsi päässyt vastavuoroisesti kavereiden kesämökkireissulle) mukaan)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

No mitä olet hänelle tarjonnut? Hoidat viikonloppuisin hänen lastaan /lapsiaan vai oletko tarjonnut rahaa kyydeistä? Vaikka itse tarjoaa niin silti vain itsekäs elää siivellä.

En tod. hoida hänen neljää (pian viittä ) lastaan viikonloppuisin. Pikkasen liian paljon duunia mulle :snotty:

Me ollaan perhetuttuja, lapset kutsuvat toisiaan serkuiksi ja aikuiset ovat lapsillemme setiä ja tätejä, miehemme ovat kotoisin samalta paikkakunnalta itäisestä Turkista ja ovat toistensa luottoystävykset. Ollaan kuin samaa perhettä, ja miestemme kulttuurista ollaan omaksuttu se, että läheisiltä ei huolita rahaa...

Olen mä hänen lastensa varahakija päiväkodin papereissa, olen hoitanut hänen kuumeista lastaan kun vanhempien oli pakko päästä töihin, olen lupautunut ottamaan lapset meille yöksi jos on tarvis (ei ole ollut), jne. Mun lapset ovat olleet hänellä hoidossa, mun mies on auttanut heitä muuttamaan, syödään toistemme luona puolin ja toisin, tarjotaan toisillemme oluet tai siiderit eikä pidetä kirjaa siitä kumpi viimeeksi tarjosi ja mitä. Olen antanut tavaroita hänen tulevalle vauvalleen, lainannut esim. pelastusliivit heidän kahdelle (tämänhetkisille) nuorimmaisilleen kun he menivät veneilemään, jne.

Yhteistyössä