Kuuluko vieraiden siivota?

• Viestiketjun aloittaja maisa
  • Ensimmäinen viesti
maisa
Niin. Kuuluuko teidän mielestä? Jos on useamman päivän kylässä tai vaikka lyhyemmänkin aikaa. Pitääkö osallistua kotitöihin, kuten laittaa ruokaa, imuroida, tiskata jne? Minun mielestäni ei pidä. Jos olen saanut tulla kylään, niin mielestäni minun pitäisi saada olla vieras eikä joutua tekemään mitään ylimääräistä. Saan vain olla ja seurustella, syödä valmiiksi tarjottuja sapuskoja siistissä talossa, jossa isäntäväki sitten siivoaa itse jälkensä eikä laita vieraita siivoamaan. Jotkut valittavat, jos ei itse vapaaehtoisesti ymmärrä auttaa ja tehdä jotakin. Mitä mieltä ootte? :D

murkku
mun mielestä, jos menee toisen kotiin - vaikka kutsuttunakin - vähänkään pidemmäksi aikaa, on vain ja ainoastaan kohteliasta tehdä ees jotain pientä, kuten tyhjentää ruokapöytää, laittaa tiskejä koneeseen ja vähintäänkin pitää omat kamat niin kasassa ettei ne rönsyile pitkin kämppää.

minna
Alkuperäinen kirjoittaja liinu:
Jos on useamman päivän kylässä niin toki pitää osallistua talon töihin.
niin juuri! mutta ei nyt mitään isoa, vaan just viedä lautasia, kattaa ja avustaa ruuanlaitossa. Pyyhkiä ruokapöytää, viedä roskat jos pussi täysi, tai pedata itse sänkynsä ja lähtöpäivänä viedä lakanakasa pyykkikoneen lähettyville.

Mutta imurointi, ikkunanpesu tms on liikaa!!!

Useamman päivänkään vierailulla en odota siivous- tai kokkausapuja, mutta otan kyllä avun vastaan, jos siihen tarjoutuu.
Itse kyllä tarjoudun auttamaan pöydän kattamisessa, ruuanlaitossa, pöydän raivaamisessa, tiskauksessa jne, jos me ollaan jossain kylässä ruokailemassa vaikka yksikin ateria.

Ei mun mielestä kuulu siivota, mutta yrittää olla sotkematta ja tosiaan viedä lautasensa ja kuppinsa tiskiin.

Mitä keittiöhommiin noin muuten tulee, niin mä en itse tykkää yhtään että vieraat tulee auttamaan keittiössä. Sori vaan, meillä ei pääse edes tiskaamaan :) Paras kaveri on ainoa joka on tyyppihyväksytty mun keittiöön, sillä on niin samanlainen ajattelutapa.

nuorivaimo
En kyllä odota ollenkaan vierailta siivousta, tietysti jos tulee sellaisia lapsia kylään joilla ei ole muuta mielessä kuin kaataa kaikki lelut lattialle, niin en pahakseni laita jos vanhemmat komentavat heidät siivoamaan ne lähtiessä. Muuten vieraat saavat olla vieraita, tykkään passata ja kokata. Kunhan eivät koko kotia sotke, mutta sellaisia vieraita ei ole onneksi pitkään aikaan enää nähty. Oikeen ootan aina yövieraita ku saan heille laittaa kaiken ku tuo mies ei tykkää olla passattavana :)

Ei tarvi vieraiden siivota vaikka olisivat useamman päivän. Vierailta odotan että aiheuttavat mahdollisimman vähän ylimääräistä. Just että omia jälkiä voi olla jättämättä ;) . Mä en tykkää jos meillä muut esim. tyhjentää tiskikonetta, ahtaat kaapit ja mä tiedän miten ne mahtuu,,yms yms.

..
Alkuperäinen kirjoittaja srii:
Ei mun mielestä kuulu siivota, mutta yrittää olla sotkematta ja tosiaan viedä lautasensa ja kuppinsa tiskiin.

Mitä keittiöhommiin noin muuten tulee, niin mä en itse tykkää yhtään että vieraat tulee auttamaan keittiössä. Sori vaan, meillä ei pääse edes tiskaamaan :) Paras kaveri on ainoa joka on tyyppihyväksytty mun keittiöön, sillä on niin samanlainen ajattelutapa.
Joo, ite en kans tykkää siitä että vieraat tulee auttamaan keittiöön. Tahdon ite valmistaa ruuat enkä tahdo vieraita siihen sekottamaan pakkaa. Samoin en kaipaa myöskään yleensä apua kattauksessa enkä pöydän korjaamisessa.. tiedän itse paremmin mihin mikäkin juttu kuuluu laittaa joten vieraista ei yleensä ole paljon apua vaan ne on lähinnä tiellä. Ärsyttää välillä ku vieraat itse alkaa kuljettamaan syönnin jälkeen vaikka jääkaappiin ruokia tai tuo astioita pois ja sitten kysyy et mihin tämä laitetaan.. Tietysti se joskus ilahduttaa että kysytään että voinko auttaa.. kuin se että aletaan säheltämään oman pään mukaan kysymättä

Alkuperäinen kirjoittaja Anu78:
Alkuperäinen kirjoittaja srii:

Täysi peesi!
Mulla ainakin ne omat rutiinit miten tehdään keittiössä esim. astiapesukoneen täyttö ( siis mikä tulee mihinkin kohtaan koneseen, tiedän, nipo olen :( ) tai sit nää kierrätys systeemit..
Mut toki hyvähän se on jos jollain keinoin avittaa :)
No tiskikoneen kanssa en oo niin tarkka sinänsä, mutta haluan että astiat on esipesty kun ne laitetaan koneeseen.

Ja sit mua ahistaa kun anoppi on muutaman kerran päässyt tiskaamaan käsin meillä, ensinnäkin tiskikone on ihan sitä varten että sinne laitetaan ne astiat ettei tartte joka ruoalta alkaa käsin hinkkaamaan. Toisekseen, käsitiskiin on ihan oma harjansa ja vatinsa ja hyi hitto sillä esipesuharjalla todellakaan EI tiskata eikä myöskään suoraan siinä tiskialtaassa.

Esimerkiksi tämmöisiä. Keittiönatsi ilmoittautuu. =)

Yhteistyössä