Kuulostaisiko siltä että laihtuisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"ulla"

Vieras
Sohvaperunana viihtynyt tähän asti ja ruokavalio on mitä on (lukuisia allergioita joten rajoittaa hieman mitä voin syödä)... 15kiloa ylimääräistä kertynyt kolmen lapsen myötä. Ajattelin alkaa välttämään vaaleita leipiä (ruisleipä onkin onneksi enempi mieleen), lisätä proteiinia ruokavalioon, esim kananmuna ja raejuusto, vaihtaa makaronit ja spagetit täysjyvään ja peruna minimiin, riisi kokonaan pois, lihaa enemmän ja kurkkua, salaatinlehtiä lautaselle, hedelmiä ja puuroa... Juustosta en voi luopua, mutta koitan saada herkuttelut mahdollisimman vähäiseksi. Annoskoko puoleksi siitä mitä nyt (jos hyvää ruokaa saatan syödä ison miehen annoksen vaikka pieni nainen olenkin :ashamed: )

Lisään veden juontia ja liikun mitä kotioloissa kykenen, kuntopyörä, kävely, rullaluistelu pari kertaa viikossa, ja arkipäivinä käsipainojen kanssa treeniä, mm vatsalihakset ja käsivarret, selkä... Ja jalkatreeni.

Mitäs luulette, laihdunko ja kuinka hyvällä tahdilla, olen kärsimätön ja haluan tuloksia nähdä edes hieman mahdollisimman pian että motivaatio säilyy? :D

Kertokaas omia tarinoita laihdutuksesta.

[QUOTE="ulla";26168798]Sohvaperunana viihtynyt tähän asti ja ruokavalio on mitä on (lukuisia allergioita joten rajoittaa hieman mitä voin syödä)... 15kiloa ylimääräistä kertynyt kolmen lapsen myötä. Ajattelin alkaa välttämään vaaleita leipiä (ruisleipä onkin onneksi enempi mieleen), lisätä proteiinia ruokavalioon, esim kananmuna ja raejuusto, vaihtaa makaronit ja spagetit täysjyvään ja peruna minimiin, riisi kokonaan pois, lihaa enemmän ja kurkkua, salaatinlehtiä lautaselle, hedelmiä ja puuroa... Juustosta en voi luopua, mutta koitan saada herkuttelut mahdollisimman vähäiseksi. Annoskoko puoleksi siitä mitä nyt (jos hyvää ruokaa saatan syödä ison miehen annoksen vaikka pieni nainen olenkin :ashamed: )

Lisään veden juontia ja liikun mitä kotioloissa kykenen, kuntopyörä, kävely, rullaluistelu pari kertaa viikossa, ja arkipäivinä käsipainojen kanssa treeniä, mm vatsalihakset ja käsivarret, selkä... Ja jalkatreeni.

Mitäs luulette, laihdunko ja kuinka hyvällä tahdilla, olen kärsimätön ja haluan tuloksia nähdä edes hieman mahdollisimman pian että motivaatio säilyy? :D

Kertokaas omia tarinoita laihdutuksesta.[/QUOTE]

No kannattaa katsoa tarkkaan, mitä ne ruisleivät sisältää - monissa on reilusti yli puolet vehnäjauhoa nimittäin! Itse tehty leipä on myös hyvä vaihtoehto, helppoa ja hyvää ja säilyy pakastimessa. :) Näkkileivissä on myös tosi kuiturikkaita vaihtoehtoja.
Pasta ja riisi kannattaa vaihtaa täysjyvään, ja perunaa vähentää. Kananmunia ei pidä popsia liikaa, keltuainenhan sisältää sellaisia aineita mitkä lisää kolesterolia varsin nopsasti. Mutta herkkuja voi tehdä maitorahkasta ja vaikka marjoista/hedelmistä, ja raejuusto on myös hyvä proteiininlähde.

Lihassa kannattaa katsoa mitä lihaa käyttää. Naudanliha on ok, mutta sianliha on rasvaista. Parasta on kana/broileri ja kala. Juustoa kannattaa myös vähentää, ja mahdollisesti kokeilla jotain kevyempää vaihtoehtoa.
Kannattaa myös alkaa laittamaan enemmän kasvisruokia.

Mitä allergioita sinulla on sitten?

Ruokavaliolla on varmasti vaikutuksia jo viikossa, parissa. Mutta kiinteytymistä yms näkyy kuukaudessa tai parissa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkiä..;26168837:
No kannattaa katsoa tarkkaan, mitä ne ruisleivät sisältää - monissa on reilusti yli puolet vehnäjauhoa nimittäin! Itse tehty leipä on myös hyvä vaihtoehto, helppoa ja hyvää ja säilyy pakastimessa. :) Näkkileivissä on myös tosi kuiturikkaita vaihtoehtoja.
Pasta ja riisi kannattaa vaihtaa täysjyvään, ja perunaa vähentää. Kananmunia ei pidä popsia liikaa, keltuainenhan sisältää sellaisia aineita mitkä lisää kolesterolia varsin nopsasti. Mutta herkkuja voi tehdä maitorahkasta ja vaikka marjoista/hedelmistä, ja raejuusto on myös hyvä proteiininlähde.

Lihassa kannattaa katsoa mitä lihaa käyttää. Naudanliha on ok, mutta sianliha on rasvaista. Parasta on kana/broileri ja kala. Juustoa kannattaa myös vähentää, ja mahdollisesti kokeilla jotain kevyempää vaihtoehtoa.
Kannattaa myös alkaa laittamaan enemmän kasvisruokia.

Mitä allergioita sinulla on sitten?

Ruokavaliolla on varmasti vaikutuksia jo viikossa, parissa. Mutta kiinteytymistä yms näkyy kuukaudessa tai parissa :)

Lisäyksenä vielä, että ne valmiiksi marinoidut lihat kannattaa jättää kaupan hyllylle. :)

Itse olen tyyppiä kalorinlaskija-laihduttaja. Lasken kaloreita ja pyrin liikkumaan päivittäin minimi 30 min. Parissa vuodessa olen tiputtanut 27kg, en mitenkään ripeästi mut on tääkin ok. Pyrin syömään päivittäin 1,5g proteiinia/ painokilo, herkuttelut on vähemmällä (en ole totaalikieltäytyjä).

Kala ei käy, ja kanasta en pidä yhtään, söisin kiviä mielummin. Maustan itse lihat, joten valmiiksi maustettuja en osta. Kananmunia ajattelin syödä lähinnä aamupalalla, yhden tai kaksi, koska kokemuksesta sanoisin että ne täyttävät aika mukavasti eikä ole heti nälkä. Juustona syön Valion arkijuustoa, en mitenkään kamalasti, neljä siivua ehkä päivässä.

Kun nyt alkaisi tämä läskikasa sulaa, kiinteytyksen hoidan sitten siinä sivussa.

[QUOTE="ulla";26168873]Kala ei käy, ja kanasta en pidä yhtään, söisin kiviä mielummin. Maustan itse lihat, joten valmiiksi maustettuja en osta. Kananmunia ajattelin syödä lähinnä aamupalalla, yhden tai kaksi, koska kokemuksesta sanoisin että ne täyttävät aika mukavasti eikä ole heti nälkä. Juustona syön Valion arkijuustoa, en mitenkään kamalasti, neljä siivua ehkä päivässä.

Kun nyt alkaisi tämä läskikasa sulaa, kiinteytyksen hoidan sitten siinä sivussa.[/QUOTE]

Ok, kala sitten pois. Mutta kana olisi oikein hyvä vaihtoehto painonpudottajalle, ja on terveellistäkin, punaisen lihan mussuttaminen ei pitemmän päälle tee hyvää. Olisiko jotain ruokaa missä pitäisit kanasta tai voisit siihen totutella? Toinen mitä voit lisätä ruokiin on soija, jos se käy. Sillä on helppo vaikka jatkaa monia liharuokia, ja siinä on proteiinia tosi runsaasti, muttei rasvaa jne vaan on terveellistä. Tulee myös halvemmaksi kuin liha.
Kananmunia pari kpl päivässä on ok, tosin en ehkä päivittäin söisi juuri sen keltuaisjutun takia. Aamulla, kannattaa sitten ehdottomasti tehdä jotain jumppaa tms ennen aamiaista, silloin rasvanpoltto on tosi tehokasta - jos ei ihan ulos halua mennä niin vaikka sitä kuntopyöräilyä esim puoli tuntia. Ja sellaista vaihtelevaa, eli välillä poljet "hullun lailla" ilman melkein mitään vastuksia ja välissä taas poljet raskailla vastuksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkiä..;26168939:
Ok, kala sitten pois. Mutta kana olisi oikein hyvä vaihtoehto painonpudottajalle, ja on terveellistäkin, punaisen lihan mussuttaminen ei pitemmän päälle tee hyvää. Olisiko jotain ruokaa missä pitäisit kanasta tai voisit siihen totutella? Toinen mitä voit lisätä ruokiin on soija, jos se käy. Sillä on helppo vaikka jatkaa monia liharuokia, ja siinä on proteiinia tosi runsaasti, muttei rasvaa jne vaan on terveellistä. Tulee myös halvemmaksi kuin liha.
Kananmunia pari kpl päivässä on ok, tosin en ehkä päivittäin söisi juuri sen keltuaisjutun takia. Aamulla, kannattaa sitten ehdottomasti tehdä jotain jumppaa tms ennen aamiaista, silloin rasvanpoltto on tosi tehokasta - jos ei ihan ulos halua mennä niin vaikka sitä kuntopyöräilyä esim puoli tuntia. Ja sellaista vaihtelevaa, eli välillä poljet "hullun lailla" ilman melkein mitään vastuksia ja välissä taas poljet raskailla vastuksilla.

Mahtaakohan treeni onnistua ennen aamupalaa, kun olen yleensä hyvin huonovointinen tyhjällä vatsalla : /

[QUOTE="ulla";26168950]Mahtaakohan treeni onnistua ennen aamupalaa, kun olen yleensä hyvin huonovointinen tyhjällä vatsalla : /[/QUOTE]

Kannattaa totutella vähitellen, jos se siitä lähtisi käyntiin. Tietty jos tuntuu ihan ylitsepääsemättömän pahalta tuo, niin sitten sen voi jättää väliinkin. Mutta just tuolloin olisi hyvä sauma treenata vähän.

Entä olisiko vinkkiä suklaan ja jäätelön himoon? Onko olemassa vähäkalorisia vaihtoehtoja? Tuskin :D Jos kerran viikossa pitäisi herkkuhetken ja noita minulla kuluu, joten järkevämpi vaihtoehto niille...

[QUOTE="ulla";26169000]Entä olisiko vinkkiä suklaan ja jäätelön himoon? Onko olemassa vähäkalorisia vaihtoehtoja? Tuskin :D Jos kerran viikossa pitäisi herkkuhetken ja noita minulla kuluu, joten järkevämpi vaihtoehto niille...[/QUOTE]

Mä olin itse ennen melkoinen namihiiri. Tein vain yksinkertaisesti niin, että kauppaan mennessä, listataan ne asiat mitä ostetaan. Ja MITÄÄN listan ulkopuolelta ei osteta, eli ne karkit ja muut jätetään pois ensin pariksi viikoksi. Tekee tiukkaa, mutta sitten se elimistö tottuu siihen ettei sellaisia herkkuja tule. Nykyään syön karkkia muutaman kerran vuodessa, suklaata myös - ei vain enää tee mieli. Jos sattuisi tekemään, niin ostan kyllä silloin jotain sipsiä, tai suklaata tai karkkia. Mutta sen jälkeen pidän huolen, etten ainakaan viikkoon syö mitään vastaavaa.
Tummaa suklaata kannattaa opetella syömään, sillä suklaanhimo lähtee helposti kun ensin tottuu siihen. Jäätelössä voi kokeilla itse tehtyä jäätelöä, tai jogurttijäätelöä, jota voi oikeastaan tehdä itsekin jäädyttämällä jogurttia jätskimuotissa. Tällainen soijajätski tai mitä nyt onkaan, vegaaneille tehtyä, on ymmärtääkseni myös vähän terveellisempi vaihtoehto kuin perus kermajäätelö.

[QUOTE="ulla";26169000]Entä olisiko vinkkiä suklaan ja jäätelön himoon? Onko olemassa vähäkalorisia vaihtoehtoja? Tuskin :D Jos kerran viikossa pitäisi herkkuhetken ja noita minulla kuluu, joten järkevämpi vaihtoehto niille...[/QUOTE]

Oman kokemukseni mukaan laihduttamisesta ei tule mitään, jos heti alussa suunnittelee herkutteluhetkiä. Hetken ajan se voi toimiakin, mutta ruokailutottumuksiaan kannattaa yrittää muokata vähän perustavammin. Makeanhimoa ei kannata pitää yllä säännöllisillä mässäilypäivillä.

Tuo listasi on muuten hyvä, mutta kasviksia tuntuu olevan aika vähän. Yritä korvata pääaterialla n. puolet pastasta/riisistä kypsennetyillä kasviksilla, esim. kukkakaali on täyttävää ja hyvää. Tee lisäksi jääkaappiin valmiiksi isompi satsi raastetta ja opettele syömään kasviksia joka aterialla. Voit syödä kyllä riisiäkin, jos se on kokojyvää ja olet tarkkana annoskoon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;26169220:
Oman kokemukseni mukaan laihduttamisesta ei tule mitään, jos heti alussa suunnittelee herkutteluhetkiä. Hetken ajan se voi toimiakin, mutta ruokailutottumuksiaan kannattaa yrittää muokata vähän perustavammin. Makeanhimoa ei kannata pitää yllä säännöllisillä mässäilypäivillä.

Tuo listasi on muuten hyvä, mutta kasviksia tuntuu olevan aika vähän. Yritä korvata pääaterialla n. puolet pastasta/riisistä kypsennetyillä kasviksilla, esim. kukkakaali on täyttävää ja hyvää. Tee lisäksi jääkaappiin valmiiksi isompi satsi raastetta ja opettele syömään kasviksia joka aterialla. Voit syödä kyllä riisiäkin, jos se on kokojyvää ja olet tarkkana annoskoon kanssa.

Kokojyvä ei uppoa, ei kirveelläkään. Kasviksia on aika niukanlaisesti, mitä pystyn syömään, joten tyydyttävä siihen mitä kestää lappaa kurkusta alas. Ei ole kovin monipuolista siltä osin mutta sentään jotain.

Yhteistyössä