Kuulitteko jo, mitä opetusministeri Virkkunen on hölmöillyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virkkusen erottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
mun mielestäni on ihan hillitöntä tuhlausta, että koko suomen kansa istuu opiskelemassa kieltä, jota suurin osa ei tule koskaan tarvitsemaan. Itä-Suomen ja jo Keski-Suomenkin kouluissa ruotsin opiskelun motivaatio on niin alhainen, että sitä kieltä hyvin harva osaa, vaikka on vuosikaudet sitä päntännyt.

Aivan. Tilanne on tosiaan tällä hetkellä se, että tunnit kyllä kulutetaan ruotsin opiskeluun, mutta mitään ei opita. Kenen etu tämä oikeasti on? Vaikka oppisi samassa ajassa edes venäläiset kirjaimet, niin sekin olisi parannus nykytilanteeseen!

Suomessa on mantereella pakkoruotsi ja pakkosuomi, mutta olen käsittänyt, että Ahvenanmaan puolella lapsilla on tosi vähän suomenkielen opetusta, jos ollenkaan (muistan lukeneeni, että sitä olisi ainakin vähennetty tosi paljon). Olisi kiva kuulla kuinka paljon he oikeasti lukevat suomea ja miksi eivät suostu tai osaa puhua sitä ollenkaan, kun sinne tulee joku turisti mantereen puolelta tai itse asioivat täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja tasa-arvoa please:
Suomessa on mantereella pakkoruotsi ja pakkosuomi, mutta olen käsittänyt, että Ahvenanmaan puolella lapsilla on tosi vähän suomenkielen opetusta, jos ollenkaan (muistan lukeneeni, että sitä olisi ainakin vähennetty tosi paljon). Olisi kiva kuulla kuinka paljon he oikeasti lukevat suomea ja miksi eivät suostu tai osaa puhua sitä ollenkaan, kun sinne tulee joku turisti mantereen puolelta tai itse asioivat täällä.

Iso osa oppilaista opiskelee Ahvenanmaalla ainoastaan englantia. Pakkosuomea ei ole, eikä ole pakko opiskella kuin yhtä vierasta kieltä. Tätä se kaksikielisyyden rikkaus siis on.

Kannattaa huomioida se, että tämä uutisen ehdotus ei ole yläastepoikien tekemä, vaan neljän maakunnan nimissä tehty ehdotus. Siis siellä ollaan oikeasti huolissaan tulevaisuuden kielitaidosta. Virkkusta taas ei kiinnosta kuin ruotsin osaaminen. Aika erikoista. Pitäisikö saada keskustalainen opetusministeri, että nämä aluepoliittiset kielitarpeet huomioitaisiin?

Ko. ministerin toiminta on muutoinkin erikoista. Eri puolilla Suomea lakkautetaan hyväkuntoisia ja jopa uudehkoja alakouluja, joiden lakkauttamisesta ei synny yhtään senttiä säästöjä. Tämä vain siksi, että hallituksen linjaus on se, että koulujen pitää toimia isommissa yksiköissä. Ja lasten koulumatkat pitenevät aivan turhaan ja koulukuljetuksen myötä kustannukset kunnissa vain lisääntyvät. Myös korkeammista oppilaitoksista taloudellisesti erittäin hyvin toimivia yksiköitä on lakkautettu samasta syystä. Ministeri tuntuu olevan pehmeä hisukka, joka uskoo kaiken, mitä vanhemmat sedät selittävät. Kannattaisi ottaa asioista itse selvää! Tämä nyt ei liity ap:n aloitukseen, mutta tulipahan mieleen tämäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tasa-arvoa please:

Ahvenanmaalla kaksikielisyys EI ole rikkaus, eli siellä EI ole pakkosuomea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Periaatteista on pidettävä kiinni, vaikka ne olisivatkin kehnoja, näköjään....

"Suomi on kaksikielinen maa" on kyllä sellainen hokema, että sillä voidaan perustella ihan mitä vaan. Vaikka todellisuudessa tuo kaksikielisyys ei oikeasti tarkoita mitään muuta kuin sitä, että viranomaisten kanssa voi asioida virallisilla kielillä. Maan kaksikielisyys ei ole millään tavalla yksilöä velvoittava asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Minä kannattaisin pakkosaamea. Se kun kuitenkin on se kolmas virallinen kieli suomessa...

Samoin!

Minä kannatan valinnanvapautta.

Tiedättekö oikean syyn sille, miksi saame ei ole virallinen kieli? Koska jos se olisi samassa asemassa ruotsin kanssa, niin silloin jos olisi pakkoruotsi niin olisi todella oltava pakkosaamekin. Ja eihän ruotsinkieliset tietenkään sellaiseen suostu. Eli saamea dissataan pelkästään siksi, että pakkoruotsi pystyttäisiin perustelemaan. Onko reilua? No ei. Saame on paljon aidompi ja alkuperäisempi kieli Suomessa kuin ruotsi. Se jos mikä ansaitsisi virallisen kielen aseman.

Kuumimmat

Yhteistyössä