Kuulin sit lomalla ollessani "mukavia" uutisia työpaikalta ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja konttorirotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

konttorirotta

Vieras
työkaveri soitti ja sanoi että tänään on annettu lomautusvaroitus :(

Ja oudointa tässä on että ko. yritys tekee voittoa, on itse asiassa oman alansa yksi menestyneimpiä ja isoimpia yrityksiä Suomessa. En nyt viitsi sanoa mikä ala on kyseessä kun siitä tunnistaa moni aika nopeesti ... olen ollut samassa yrityksessä hommissa jo 20 vuotta ja tämä eka kerta mun työhistoriassa kun lomautus uhkaa. Voittoa yritys tekee edelleen mutta ilmeisesti ei tarpeeksi koska porukkaa pitää lomauttaa. Työtä on paljon ja nyt(kin) painetaan niska limassa joten ihmettelen kuka ne työt tekee jos porukka on pakkolomalla. Ymmärtäisin kyllä jos firmalla menisi huonosti mutta kun ei !

Alunperin vain yksi firman osastoista piti lomauttaa mutta nyt "tasapuolisuuden" nimissä lomautetaan kaikki - lukuunottamatta tietenkään firman ylintä johtoa. Prkle, sieltähän ne suurimmat säästöt tulisi ! Se mun pieni konttorirotan palkka ei hetkauta suuntaan eikä toiseen, paitsi meidän perheen talouden vetää kyllä tiukoille, varsinkin kun myös miehen työt loppuu syksyllä luultavasti kokonaan.

Tietääkö kukaan voiko yritys edes lomauttaa "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä jos yrityksellä kuitenkin menee hyvin kaikin puolin ??
Kai noikin kriteerit pitää jollain tavalla täyttyä ...

Työmotivaatio on varmaan korkeella ensi viikolla:)

Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä ylimmän johdonkin pitäisi kantaa kortensa kekoon näinä aikoina ja ikään kuin näyttää esimerkkiä. Jos johto ottaisi esimerkiksi muutaman palkattoman vapaapäivän, silläkin olisi jo suuri vaikutus työntekijöiden motivaatioon myös lomautusuhan ja lomautuksien keskellä.

Tämä että yritys tekee edelleen voittoa tuli ilmi tämänpäiväisessä tilaisuudessa kun lomautusvaroitus annettiin. Olen työssä yrityksen myynnissä joten olen aika hyvin perillä itsekin missä mennään ... ja onhan nuo tilinpäätöstiedot julkisia tietoja. 20 vuodessa on tullut nähtyä ja koettua yhtä sun toista ... kyseessä ei ole mikään Nokian kokoinen yritys mutta oman alansa isoimpia kuitenkin.

Meijän firmassa oli yt-neuvottelut jotka koski myös ylempiä toimihenkilöitä... irtisanottiin 300 henkeä ja niistä 5 oli näitä ylempiä, kaksi päivää sen jälkeen yhtiön johto päätti kannuste/palkkio ohjelmasta jolla motivoidaan ylempiä toimihenkilöitä. Tähän varattiin 19 miljoonaa
:o :headwall: :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keijo 50v:
Mistä sinä tiedät kuinka paljon firma tekee voittoa, jos olet vain rivityöläinen

Normaaleissa isoissa firmoissa kerrotaan paljonkin tuloksen kehittymisestä. Minä ainakin tiedän aika hyvinkin missä firma menee.

Sitä paitsi on luottamusmiesten hommaa neuvotella asioista ja selvittää, onko todella olemassa syitä lomautuksille. Työnantaja hanakasti tarjoaa lomautuksia ilman kunnon perusteita, mutta napakat luottamusmiehet vaativat kunnon perustelut ennen kuin mokomaan suostuvat.

Meidän firmassa juuri päästiin eroon törkeästä yrityksestä viedä meiltä lomarahat, kun vain painettiin päälle eikä suostuttu kaikkeen. Kovat neuvottelut oli, mutta kyllä kannatti.

Tämä on meille kaikille niin uusi ja outo tilanne että luulen että luottamusmies on ihan yhtä pihalla kuin me muutkin ... eli tuskinpa osaa / pystyy laittamaan hanttiin ehdoille mitä nyt ylhäältä sanellaan :(

Eniten kyllä ottaa kaaliin kun miettii että porukka on vuorotellen pakkolomalla; ne jotka on töissä niin tekevät niska limassa töitä ja silti pakkolomalta palatessa hukkuu siihen työmäärään mikä on jäänyt poissaollessa tekemättä. Puhumattakaan asiakkaista ja yhteistyökumppaneista ja ns. asiakas"palvelusta" joka huononee väistämättä ...

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tämä on meille kaikille niin uusi ja outo tilanne että luulen että luottamusmies on ihan yhtä pihalla kuin me muutkin ... eli tuskinpa osaa / pystyy laittamaan hanttiin ehdoille mitä nyt ylhäältä sanellaan :(

Eniten kyllä ottaa kaaliin kun miettii että porukka on vuorotellen pakkolomalla; ne jotka on töissä niin tekevät niska limassa töitä ja silti pakkolomalta palatessa hukkuu siihen työmäärään mikä on jäänyt poissaollessa tekemättä. Puhumattakaan asiakkaista ja yhteistyökumppaneista ja ns. asiakas"palvelusta" joka huononee väistämättä ...

Se on aika vaarallista, jos luottamusmies on pihalla. Silloin työntekijät ovat kyllä ihan täysin tuuliajoilla.

Meillä luojan kiitos on sen verran kovat mimmit (hassua kyllä, ovat naisia suurin osa), että siinä tutisee isompienkin kihojen lahkeet... =)

Ylipäätään on säälittävää, että työntekijät eivät tajua tesseistä eikä mistään mitään, sellaista porukkaa on hyvä kyykyttää ja junailla heiltä rahaa osakkeenomistajien, ei työntekijöiden pussiin.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Se on aika vaarallista, jos luottamusmies on pihalla. Silloin työntekijät ovat kyllä ihan täysin tuuliajoilla.

no iteppä te ootte (siis ap ja työkaverit) luottamusmiehenne valinneet. aina ei riitä et äänestää sitä kivaa ja hyvännäköistä...

Meidän työpaikalla ei kukaan halunnut ottaa luottamusmiehen tehtävää vastaan ... no, lopulta tämä mies sentään suostui. Niin mies, naisia meillä töissä on vain kourallinen verrattuna miesten määrään :)

Yhteistyössä