Kuulin kummitusjutun, jaan sen KaksPlussalla (kertojan luvalla)...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Birgitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Birgitte

Aktiivinen jäsen
11.11.2012
2 353
2
38
Oltiin grillaamassa ystäväperheen luona ja kuulin kummitusjutun. Kysyin luvan siihen, että saan kertoa sen täällä. Joku saattaa tunnistaa perheen ja kyseisen talon, mutta tämä ei missään nimessä ole tarkoitus.

Talo on rakennettu 1900-luvun alkupuoliskolla ja remontoitu kokonaisuudessaan asuinkäyttöön useammassa erässä tässä ajan myötä. Sanotaan nyt niin, että talolla on hyvin värikäs historia.

Istuttiin aikuisten kesken grillikatoksessa, ja puhuttiin kaikenmoista, kun tämän ystäväperheen kolmesta lapsesta nuorin, 3-vuotias tyttö ryntäsi leikeistään katokseen ja huusi: "nyt se kumma naama näkyy tuolla!". Me aikuiset käännyttiin katsomaan talolle, mutta kukaan ei nähnyt mitään. Perheen äiti ja isä alkoivat keskenään kuiskutella ja totesivat sitten, että heilläpä on kerrottavana ihan oikea kummitusjuttu.

Ilmeisesti talossa on aina tapahtunut jotain erikoista, siitä asti, kun tämä silloin vielä tuore aviopari osti sen itselleen 1990-luvulla. Silloin talosta vain kuului outoja narinoita, ovet aukenivat itsestään ja yön aikana saattoi joku valo syttyä itsekseen, muta ei isäntäväki sitä pitänyt outona. Ei edes kummitteluna, koska talo on tosiaan vanha ja valot nyt voivat unohtua päälle keneltä tahansa. Mutta ensimmäisen lapsen synnyttyä alkoi tapahtua.

Lastenhuoneen ovi ei pysynyt kiinni, vaikka ennen siinä ei ollut mitään vikaa. Lastenhuoneesta piti vääntää lamppu yöksi pois ja jättää päälle vain yövalo, koska kattovalo syttyi jok'ikinen yö ja herätti vauvan. Myöhemmin vanhemmat heräsivät itkuhälyttimestä kuuluvaan nauruun ja jokellukseen, ja mentyään lastenhuoneeseen, he löysivät vauvansa kurottelemassa eteenpäin ja nauramassa jollekin 'näkymättömälle' pinnasänkynsä päädyssä. Mitään pahaenteistä siinä ei koskaan ollut, mutta lastenhuoneeksi vaihdettiin silti rauhallisempi huone ja tapahtumat näyttivät loppuvan.

Sitten tuli uusi vauva ja show alkoi taas. Nyt talon kummitus alkoi käyskennellä talon alakerrassa, kuului askeleita, koputuksia, ikkunan paukahduksia. Tätä kesti aikansa, kunnes lapsi kasvoi ja talo rauhoittui. Mutta kolmannen lapsen synnyttyä talon kummitus on herännyt ilmeisesti pysyvästi. Tavarat ovat vaihtaneet paikkaa, vesihanat auenneet itsestään, ja kuin pisteeksi i:n päälle, nuorin tyttö on nähnyt kasvot keittiön ikkunasta ollessaan ulkona. Välillä vanhemmatkin lapset ovat kertoneet nähneensä talon kummituksen ikkunan takana, mutta useimmiten kummitus näyttäytyy vain nuorimmalle.

Vaikka tällaiset tapahtumat ovat harvinaisia, jotain outoa tapahtuu kuulema pari kertaa kuussa, eikä kovin säännöllisesti, on niillä ollut se vaikutus, että vanhemmatkin ovat alkaneet kuvitella aistivansa jonkun vieraan läsnäolon ollessaan sisällä, ja välillä ulkonakin. He ovat myös selvittäneet talon historiaa ja sitä, voisiko talossa oikeasti elää joku rauhaton sielu. Se on paljastunut, että talossa on joskus kuollut keittäjänä toiminut nainen, joka menehtyi huhujen mukaan talon keittiössä saamiinsa palovammoihin. Tätä naista isäntäväkemme epäilikin outojen ilmiöiden aiheuttajaksi.

Olen ollut tuossa talossa yötä useammankin kerran, enkä ole havainnut mitään outoa. Olipa kuitenkin herkullinen tarina. Jos olisi ollut synkkä ja myrskyinen yö, sähköt poissa ja olisin kuullut moisen tarinan takkatulen loimutessa, luultavasti se olisi vienyt yöuneni totaalisesti:D

Viimeksi muokattu:
Hrrr...
Mä olen nähnyt lapsena aaveen, naapurin vanhan papan n. viikko hänen kuolemansa jälkeen. Hällä oli tapana vielä eläessään usein seisoskella postilaatikkonsa luona kotimatkani varrella. Näin hänet etäältä koulusta tullessani, samat tutut vaatteet. Tein jo eleen nostaakseni kättäni kunnes tajusin, mitä näin ja pysähdyin. Naapurin pappa katsoi mua, nosti kättään ja lähti kävelemään takaisin kohti taloaan.

Paloi kyllä mieleen sellaisena etten varmasti ikinä unohda o_O

tumblr_mkvfbwqBdh1rmo75mo1_500.gif

Hrrr...
Mä olen nähnyt lapsena aaveen, naapurin vanhan papan n. viikko hänen kuolemansa jälkeen. Hällä oli tapana vielä eläessään usein seisoskella postilaatikkonsa luona kotimatkani varrella. Näin hänet etäältä koulusta tullessani, samat tutut vaatteet. Tein jo eleen nostaakseni kättäni kunnes tajusin, mitä näin ja pysähdyin. Naapurin pappa katsoi mua, nosti kättään ja lähti kävelemään takaisin kohti taloaan.

Paloi kyllä mieleen sellaisena etten varmasti ikinä unohda o_O

Minulle riittää meidän työpaikan aave, siitä kerroin jossain yliluonnollisten juttujen ketjussa taannoin, ei mitään hinkua muistella enää. Etenkään kun loma alkaa olla lopuillaan ja pitäisi palata töihin. Mitään kuolleita pappoja en todellakaan tahdo ajatella enää tässä vaiheessa iltaa :D

[QUOTE="vieras";28792229]Ihan ot, mutta kysyitkö tosiaan, että hei saanko kertoa tämän Kaksplussan mitäs nyt-palstalla? Ja ne nyökytteli, että kerro pois?[/QUOTE]

Oli pakko kysyä, kun on mahdollista, että joku tunnistaa talon. Onko ihmeellisempää se, että he myöntyivät vai se, että kysyin? Tämä kyseisen talon emäntäkin palstailee satunnaisesti. Hän se minut tähän palstaan sai tutustumaan.

Minulle riittää meidän työpaikan aave, siitä kerroin jossain yliluonnollisten juttujen ketjussa taannoin, ei mitään hinkua muistella enää. Etenkään kun loma alkaa olla lopuillaan ja pitäisi palata töihin. Mitään kuolleita pappoja en todellakaan tahdo ajatella enää tässä vaiheessa iltaa :D

Mun entisellä työpaikallani oli pitkään kummitellut eräs edesmennyt osaston asukas. On kyllä ensimmäinen kuulemani paikka, jolta on koetettu aavetta häätää kaupungin varoilla hankitun "manaajan" toimesta :xmas: Työntekijät pelkäsivät niin, että vaativat asialle tehtävän jotakin.

Oli pakko kysyä, kun on mahdollista, että joku tunnistaa talon. Onko ihmeellisempää se, että he myöntyivät vai se, että kysyin? Tämä kyseisen talon emäntäkin palstailee satunnaisesti. Hän se minut tähän palstaan sai tutustumaan.

Sitten se on ihan ymmärrettävää, kun palsta on omistajallekin tuttu. :) Muuten tuntuisi oudolta, jos joku kysyisi, että voiko tämän jutun kertoa internettiin. Tai en minä tiedä :D

• Tykkää
Reactions: Birgitte
Täällä mä vaan tykkäilen ihan täysillä. Omalle kohdalle kun tapahtuis tollasta niin olisin varmaan ihan kus sukassa!:D

Mun entisellä työpaikallani oli pitkään kummitellut eräs edesmennyt osaston asukas. On kyllä ensimmäinen kuulemani paikka, jolta on koetettu aavetta häätää kaupungin varoilla hankitun "manaajan" toimesta :xmas: Työntekijät pelkäsivät niin, että vaativat asialle tehtävän jotakin.

Oliko se sitten häijykin aave? Meillä on lähinnä surullinen aave, osaston entinen asukki hänkin.

Kyllä. Joku saattaa nyt tunnistaakin paikan ja osaston mutta eipä tuo kai mikään salaisuus ole... Muutama asukaskin häiriintyi äänistä. Etenkin yövuoroa tekevät pelkäsivät ihan tosissaan enkä ihmettele niiden tapahtumien perusteella. Rollaattori liikkui yksinään käytävällä kuin käytävän päästä tönäistynä. Kaikkien käytävän asukashuoneiden ovet olivat yhtäkkiä sepposen selällään. Koputtelua, askeleita ja tavaroiden siirtymistä.

[QUOTE="böö";28792198]
tumblr_mkvfbwqBdh1rmo75mo1_500.gif
[/QUOTE]

Tuossahan kävelee aivan selvästi lapsi ja paiskaa oven mennessään kiinni :D Tavan kummitusjuttuja. Ihan lihaa ja verta tuo kävelijä.

Kyllä. Joku saattaa nyt tunnistaakin paikan ja osaston mutta eipä tuo kai mikään salaisuus ole... Muutama asukaskin häiriintyi äänistä. Etenkin yövuoroa tekevät pelkäsivät ihan tosissaan enkä ihmettele niiden tapahtumien perusteella. Rollaattori liikkui yksinään käytävällä kuin käytävän päästä tönäistynä. Kaikkien käytävän asukashuoneiden ovet olivat yhtäkkiä sepposen selällään. Koputtelua, askeleita ja tavaroiden siirtymistä.

Tuliko manaaja roiskimaan vihkivettä ja mumisemaan latinaa? Tuohan ois täytynyt ehdottomasti tallentaa jälkipolville :D. Niin ja tehosiko manaus?

Hyi! Tuosta minäkin olisin saanut jo isot sätkyt :O

Tuliko manaaja roiskimaan vihkivettä ja mumisemaan latinaa? Tuohan ois täytynyt ehdottomasti tallentaa jälkipolville :D. Niin ja tehosiko manaus?

Ei kuulemani mukaan mitään tuollaista, muistaakseni oli vain pitemmän aikaa jutellut ja pyytänyt aavetta poistumaan. Ilmeisesti siitä oli apua, koska parin hänen visiittinsä jälkeen kummittelu vähitellen loppui :)

No hui, tuli ihan kylmät väreet. Ja en ois kyllä itekkään uskaltanut mennä töihin :D

Yhteistyössä