Kuukautiskuppi on joustava silikoninen tai luonnonkuminen "suppilo", joka laitetaan emättimeen. Vuoto valuu kuppiin ja kuppi tyhjennetään suunnilleen yhtä usein kuin kertakäyttösuoja vaihdettaisiin (riippuen vuodosta, monilla tyhjennysväli on harvempi). Jokaisen tyhjennyksen yhteydessä kuppi pestään hyvin vedellä ja nestesaippualla ja kuukautisten välillä silikoninen kuppi desinfioidaan keittämällä ja luonnonkuminen etikkaliotuksella. Valmistajat lupaavat kupin iäksi n. 10 vuotta.
Täältä löytyy tietoa kupeista: http://kuukuppikunta.net/ . Kuukautiskuppi ei ole suomalainen keksintö, en muista mistä se on alunperin kotoisin, mutta jo 1930-luvulta kuitenkin. Suomessa se tuli muotiin pari vuotta sitten, kun Nyt-liitteessä oli ollut juttu siitä. Suurin osa käyttäjistä on nuoria "ekohihhuleita", mutta moni käyttää kuppia puhtaasti terveys- ja mukavuussyistä: monet kertovat, että hiivatulehdukset ovat vähentyneet tai jopa loppuneet kokonaan kuppiin vaihdon myötä ja kun kupissa ei ole mitään emättimen ulkopuolelle asti roikkuvaa, se ei tunnu käytössä senkään vertaa kuin tamponi.
Itse olen käyttänyt kuppia nyt neljä vuotta ja mielestäni se on oikein kätevä kapine. Minulla oli kuppiin ja kestositeisiin siirtyessäni e-pillereiden vuoksi todella niukka vuoto, eli tamponit eivät käyneet ja terveyssiteistä taas ihoni meni rikki ja kutina ja kirvely oli sitten sen mukaista. Kuppi on siitä hyvä, että se käy loistavasti niin pelkkään tuhruvuotoon kuin runsaaseenkin vuotoon. Esim. matkoilla ei siis tarvitse mukana hirveää arsenaalia erikokoisia siteitä ja tamponeja.