Kuukupista, auttakaa keltanokkaa!!

  • Viestiketjun aloittaja Keltanokka
  • Ensimmäinen viesti
Keltanokka
1. Sterilointi, joka tyhjennyksen välissäkö? Vai kerran menkkojen aikana? Vai menkkojen loputtua?

2. Onko sulla oma kattila steriloimista varten, vai ihan ruoka-kattilassako keität? Muuta keinoa kun keittäminen?

3. Käytätkö kuukuppia myös yöaikaan?

4. Entäs, kun vuoto vähenee menkkojen loppua kohden, käytätkö ihan nin kauan, ettei vuotoa enää tule yhtään?
 
jbj
1. Menkkojen välissä vain steriloin, ellei kuppi vaikka tipahda lattialle tai jos joudun vaihtamaan sen jossain epähygieenisemmässä paikassa (yleinen vessa, ei saippuaa tms) tai jos menkat kestää jotenkin erityisen pitkään.

2. Oma pieni kattila, jota säilytän vessan kaapissa.

3. Kyllä.

4. En, se alkaa tuntua inhottavalta sitten, kun vuotoa ei juurikaan enää ole. Siinä vaiheessa käyttöön pikkuhousunsuojat. Näitä saa myös pestävinä kestoversioina. Mikäänhän ei estä kuppia käyttämästä menkkojen loppuun asti, jos se hyvältä tuntuu.
 
1. menkkojen välissä. Useinkin ennen käyttöä
2. Minä keitän vettä kattilassa ja kaadan sen siitä kertakayttömukiin jossa kuukuppi on ja annan kupin olla kertakäyttömukissa jonkin aikaa...
3. Kyllä. Varsinkin yöaikaan. Joskus päiväaikaan pidänkin taukoja, mutta aina yöllä.
4. loppuvaiheessa pikkuhousunsuojaa, kun mulla tuota lopputiputtelua kestää hyvinkin 7 päivää...
 
jfjf
1. Menkkojen loputtua.
2. Keitän kattilassa vettä ja kaadan lasipurkkiin jossa kuppi on. Kansi päälle ja puolessa välissä uusi kiehuva vesi purkkiin.
3. Käytän
4. Käytän
 
Lila
Keitän tosi harvoin,pesen vaan hyvin. Siis en keitä kuin parin, kolmen kk välein.
Ihan soosikattilassa keitän sitten kun keitän.
Käytän myös öisin, ja ihan loppupäivätkin.
Mulla on käytössä iso ja pieni Lunette, ja pienin MeLuna, se on sopiva ihan siihen viimeisen päivään, kun tulee tippa tai puoltoista.
 
t
2. kysymykseen sen verran, että ruokakattilassa ei kannata keittää. Ei mistään hygieniasyistä vaan siksi, että ruokajäämät voivat olla pahaksi kupille, haurastuttaa tai jotain sinne päin. En ihan tarkkaan muista miten se meni.
 
Lila
Alkuperäinen kirjoittaja t:
2. kysymykseen sen verran, että ruokakattilassa ei kannata keittää. Ei mistään hygieniasyistä vaan siksi, että ruokajäämät voivat olla pahaksi kupille, haurastuttaa tai jotain sinne päin. En ihan tarkkaan muista miten se meni.
Olen tämän asian ennekin tiedoksi saanut. Mutta..kun sen kattilan on putipuhtaaksi pessyt, en ymmärrä että siinä mitään jäämiä enää olisi.
Eihän tiskaamisessa sitten mitään järkeä olisi, pitäähän ne jäämät olla aina silloinkin pois, kum uutta ruokaa aletaan tekemään.
Ihan hyvä varmaan olisi, jos olis oma kattila kupille, mutta mulla ei oo.
 

Yhteistyössä