Kuukupista aloitus, kun toi tampooni-ketju on venähtänyt....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lila

Vieras
Itse olen enimmäkseen käyttänyt tampooneja, nyt vanhemmiten myös siteitä, usein tampoonin ohella.
Kuukuppi tosiaan kiinnostaisi, mistä kannattaisi ostaa, millainen, ja osaanko varmasti käyttää?
Suurin ONGELMA siinä on toi keittäminen. En millään pysty kuvittelemaan itseäni keittelemässä kuukautissuojaa lieden ääressä....
Kun muutenkin olen pyrkinyt aina pitämään menkkani vähän niinkuin omana tietonani.
Mutta se on vissiin pakollista, se keittäminen, ettei ala ne pöpöt riehaantumaan?

Laita kuppi esim. isoon pakasterasiaan, kaada kiehuva vesi päälle ja kansi päälle. Siinä se. ;)

Eikä keittämiseen koko päivää muutenkaan mene.

Aha, siis noin sen voi tehdä. Keittelen siis salakähmäisesti keittössä kattilassa vettä ja salakuljetan sen huomaamattomasti vessaa. Okei.
Mutta mikä malli ja merkki tälläiselle aloittelijalle mahtaisi olla paras. Mistähän kannattaisi ostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Aha, siis noin sen voi tehdä. Keittelen siis salakähmäisesti keittössä kattilassa vettä ja salakuljetan sen huomaamattomasti vessaa. Okei.
Mutta mikä malli ja merkki tälläiselle aloittelijalle mahtaisi olla paras. Mistähän kannattaisi ostaa?

:laugh: miks ihmeessä noin? :D mul on luneten kakkoskoko joka on ihan ok, tosin pienemmälläkin varmaan pärjäisin. keittelen pikkukattilassa aina menkkojen välillä, olisko nyt kerran osunu ukko keittiöön samaan aikaan naureskelemaan mun touhuille :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Laita kuppi esim. isoon pakasterasiaan, kaada kiehuva vesi päälle ja kansi päälle. Siinä se. ;)

Näin minäkin olen sen desinfioinut ja kun vedenkeittimessä keittää veden niin nopeaa ja vaivatonta.

Tai jos vaikkapa toisit sen kupin pakasterasian kera keittiöön ja kaataisit kuuman veden siellä?

On vähän vaarallista lähteä kuljettelemaan kiehuvaa vettä huoneesta toiseen.

Luonnonkumisia kuppeja (Keeper) ei edes saa keittää vaan ne liotetaan etikassa saman vaikutuksen aikaansaamiseksi. Eikä kaikki silikonikuppejakaan keittele.

Kiitos vaan kaikille. Jos nyt ymmärsin oikein, minä kun olen monta synnyttänyt, koko 2 olisi mulle sopiva. Ja Lunette taitaa olla se yleisin malli?
Mutta vieläkin toi desinfioiminen.... Ihan varmaan teen sen muulta perheeltä salassa, olen muka hääräileväni jotain ihan muuta keittiöhommaa, ja lorautan kiehuvat vedet kuppini päälle kenenkään huomaamatta. :) Mutta sanoiko kukaan, kuinka kauan sen, siis en kupin, pitää sitten lillua siinä kiehuneessa vedessä? Ja riittääkö tosiaan yksi keittokerta per kierto?

En tiedä onko Lunette yleisimmin käytetty merkki, mutta kotimainen ja hinta kohdallaan ja käyttömukavuus on ainakin mun mielestä kohdallaan.

Paketissa on ohjeet ajasta, pari minuuttia sen mun muistaakseni on. Mulla menee silleen fiilispohjalta, hetken aikaa. Kertaalleen suositellaan keitettäväksi kierron aikana, ennen tai jälkeen vuotopäivien.

Tsemppiä kupitteluun :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Linda:

Näin minäkin olen sen desinfioinut ja kun vedenkeittimessä keittää veden niin nopeaa ja vaivatonta.

siis pysyykö se vesi tarpeeksi kuumana tarpeeksi pitkään jos noin tekee?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Linda:

siis pysyykö se vesi tarpeeksi kuumana tarpeeksi pitkään jos noin tekee?

Sitäpä minäki oon arvellu että ei..Tai en tiedä. Lämpötila laskee nopeasti kyllä jos toiseen astiaan kaataa, mutta oisko kuitenki tarpeeksi pitkään tarpeeksi korkeissa lämpötiloissa, että pöpöt ehtis kuolla...

Nyt oon ihan innoissani, ens viikolla pitäis alkaa tarve kupitteluun, täytyy käydä jostain ostamassa se Lunette.
Ja muuten, puhuin jo miehellekin asiasta, keittelen sen siis ihan avoimesti keittiön hellalla. Tai siis jotenkin niin, ehkä kuitenkin se pakastusrasia... Mutta siis olen jo tunnustanut hankkivani sellaisen kapistuksen, ja mieskin oli ihan myönteinen ja kannustava. ;)

Hyvän valinnan teit. ;)

Mä muuten keitän kuppini ihan samassa kattilassa missä ruokaa teen. Mies saattaa keittää puuronsa seuraavana aamuna siinä samassa kattilassa jossa edellispäivänä sen kupin keitin. :D Eikä oo vielä kuollu, eikä edes oksentanu. (Toki se kattila tiskataan välissä!) Itse asiassa, mies olikin se, joka tyrmäs mun ehdotuksen ostaa oma "kuppikattila". :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Hyvän valinnan teit. ;)

Mä muuten keitän kuppini ihan samassa kattilassa missä ruokaa teen. Mies saattaa keittää puuronsa seuraavana aamuna siinä samassa kattilassa jossa edellispäivänä sen kupin keitin. :D Eikä oo vielä kuollu, eikä edes oksentanu. (Toki se kattila tiskataan välissä!) Itse asiassa, mies olikin se, joka tyrmäs mun ehdotuksen ostaa oma "kuppikattila". :whistle:

Hei kiva, kun saa näin kannustavaa vertaistukea. Ihan oikeesti, olen ollut näissä asioissa aina tosi häveliäs. Mieskin tietää mun menkoista vaan kun mennään saunaan, ja mulla on pyyhe laudeliinana. Se on siis se "koodi". Ja siis tampooni mulla aina saunassa silloin on..
Niin muuten, pidättekö te konkarikupittelijat sitä kuppia sitten saunassakin? Kai vissiin..?

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Kuppi on saunassa kans :) Tietäisit kuinka häveliäs täällä on, niin et puhuis mitään :whistle: :whistle:

Kiva että on muitakin :)

Taitaa meitä olla, äidiltä jo opittu :| Todella vaikeaa, varsinkin parisuhteessa! Enpä tainnut koskaan mainita kuukautisista niin yhtään mitään. Tamponit sun muut oli visusti piilossa. Outoa niille, jotka ovat tottuneet erilaiseen, mutta mulle arkipäivää :wave:

Kuppi on saunassa kans :) Tietäisit kuinka häveliäs täällä on, niin et puhuis mitään :whistle: :whistle:

Taitaa meitä olla, äidiltä jo opittu :| Todella vaikeaa, varsinkin parisuhteessa! Enpä tainnut koskaan mainita kuukautisista niin yhtään mitään. Tamponit sun muut oli visusti piilossa. Outoa niille, jotka ovat tottuneet erilaiseen, mutta mulle arkipäivää :wave:

Mulla oli niin, että äiti ja sisko aina "vouhkas" niistä kuukautisistaan. (vieläkin inhoan sitä sanaa, siis sitä kuu...) Kun mulla NE sitten alkoivat, heti aloin käyttämään tampoonia, ob:tä, ja pidin ne viususti salassa roskinen päivineen. Enkä ikinä olisi tunnustanut kärsiväni mistään "niihin" kuuluvista kivuista, vaikka olisi vähän kipuja ollutkin. Ei onneksi ole koskaan paljon ollutkaan.
Mutta siis, kuukautiset (TAAS se kauhea sana) ei mulle ole olleet koskaan mikään normaali asia, josta puhuttaisiin tosta vaan...kenen kanssa vaan...

Mulla oli niin, että äiti ja sisko aina "vouhkas" niistä kuukautisistaan. (vieläkin inhoan sitä sanaa, siis sitä kuu...) Kun mulla NE sitten alkoivat, heti aloin käyttämään tampoonia, ob:tä, ja pidin ne viususti salassa roskinen päivineen. Enkä ikinä olisi tunnustanut kärsiväni mistään "niihin" kuuluvista kivuista, vaikka olisi vähän kipuja ollutkin. Ei onneksi ole koskaan paljon ollutkaan.
Mutta siis, kuukautiset (TAAS se kauhea sana) ei mulle ole olleet koskaan mikään normaali asia, josta puhuttaisiin tosta vaan...kenen kanssa vaan...

Tuo roskien piilottaminen on muuten tuttu juttu =) Joskus NE alkoivat mökillä ja auta armias, oli vaikeaa kun ei suojia ollut (silloin ei vielä ollut tätä kuppia) ja piti keksiä syy lähteä illalla pimeään autolla (mulla ei ajokorttia) joten ehdotin tietysti että hakisin ärrältä miehelle olutta :laugh: Ja mies kuskina, autuaan tietämättömänä mistään..

Meillä ei kotona koskaan puhuttu NIISTÄ, en edes kertonut äidille kun ne alkoivat. Huomasi sitten varmaan 6kk myöhemmin, nolotti :( Piilottelin siteiden ja tamponien roskat, siteet poltin saunan tulipesässä.. Aivan hullua kun nyt miettii! En ole koskaan kenellekään miehelle puhunut menkoista, enkä varmaan tule puhumaankaan. Voin silti käydä mieslääkärillä jne.

Tuo roskien piilottaminen on muuten tuttu juttu =) Joskus NE alkoivat mökillä ja auta armias, oli vaikeaa kun ei suojia ollut (silloin ei vielä ollut tätä kuppia) ja piti keksiä syy lähteä illalla pimeään autolla (mulla ei ajokorttia) joten ehdotin tietysti että hakisin ärrältä miehelle olutta :laugh: Ja mies kuskina, autuaan tietämättömänä mistään..

Meillä ei kotona koskaan puhuttu NIISTÄ, en edes kertonut äidille kun ne alkoivat. Huomasi sitten varmaan 6kk myöhemmin, nolotti :( Piilottelin siteiden ja tamponien roskat, siteet poltin saunan tulipesässä.. Aivan hullua kun nyt miettii! En ole koskaan kenellekään miehelle puhunut menkoista, enkä varmaan tule puhumaankaan. Voin silti käydä mieslääkärillä jne.

Siis meitä on muitakin!!! Sillä erotuksella vaan, että mun mies on aina niin luonnollisesti suhtautunut "niihin", että ole pakottanut itseäni kanssa avoimemmaksi. Mun traumat juontaa siis lapsuudesta, mun muistini mukaan äiti ei muusta puhunutkaan kuin kuuk..... ja niihin liityvistä moninaisista vaivoista ja kivuista. Ja niitä rättejä...niitä piti aina esitellä ja riepotella ympäriinsä. Ja kun siskoni tuli siihen ikään, että NE alkoivat, sama vouhkaus alkoi!!
Siksi mulle oli varmaan kova shokki ja järkytys, kun mullekin NE alkoivat, ja siksi pidin ne vaan omana tietonani ja viususti siis piilottelin kaiken "todistusaineiston".
Ne mökkireissut...ne muistan silloin nuoruudessani painajaisena. Ulkohuusseineen päivineen.
Mutta nyt tosiaan meinaan alkaa tuon "kupittelun", ihan avoimesti. Tai melkein.... ;)

Yhteistyössä