kuukautismigreeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipuilija

Vieras
Hei.

Onko muilla samanlaista ja varmaan aika yleistäkin vaivaa, että ennen kuukautisia ja niiden aikana, on migreenityyppistä päänsärkyä? käytän Diane nova -e-pillereitä. Aina odotan kauhulla taukoviikkoa, kun tiedän kipujen taas tulevan. Voi olla että kestää se kipu yhden päivän tai useammankin, se on kokopäiväistä tasaista jomotusta, aivan kestämätöntä. Sain gyneltä nyt sellaista migreenilääkettä jonka pitäisi auttaa ja on auttanutkin, mutta silti olo on kamala menkkojen aikaan.

Kohtalotovereita?

Samaa on itsellä, mutta kylläkin jatkuvaa särkyä ajasta riippumatta.. Juuri valitin gynelle että vaihtaa pillerit ja antoi yasminellen pilleri reseptin. Ilmeisesti on vähiten noita estrogeenejä sitten niissä.. Pitää katsoa loppuuko tämä jatkuva jomotus niiden myötä. Nyt ei ole tämä eläminen pääsäryn kanssa mitään nannaa.. koitahan jaksella..

Jossain vaiheessa sama vaivasi itseäni usein. Jonkin aikaa söin sitten pillereitä 2-3 liuskaa peräkkäin. Se on täysin mahdollista. Tauko tuli silloin harvemmin.

Hyvin tärkeää on myös huolehtia riittävästä nesteensaannista. Jos liikkuu paljon tai saunoo, nestettä tarvitaan lisää. Suolaakaan ei voi kokonaan unohtaa, vaikka se herkästi lisää turvotusta kuukautisten aikaan.

Kaikki keinot, jotka rentouttavat, kannattaa ottaa käyttöön. Paitsi alkoholia pitää välttää. Lähinnä suosittelen etsimään itsellesi sopivan esim. akupunktio, vyö´hyketerapia, shiatsu jne.

Jos päänsärky on tullut juuri noiden pillereiden aikana eikä ole aiemmin vaivannut on pillerit kyllä vaihdettava. Uskomatonta, että lääkäri antaa sinulle migreenilääkettä, josta saanet taas uudet sivuvaikutukset, mitä sitten lienevätkin. Itsellänikin on ihan näin "luomuna" päänsärkyä (alkanut vaivata vasta nelikymppisenä) kuukautisten aikana, joka kyllä lähtee ihan tavallisilla särkylääkkeillä pois. Olen huomannut että päänsärky katoaakin kuukausiksi kun teen MethodDraine Detox puhdistuskuurin. Juon toki nykyisin muitakin puhdistavia juomia, kuten punaista ja vihreää teetä.

Minua on jo vuosikaudet vaivannut kuukautismigreeni. Pillereiden kanssa migreeniä tuli jatkuvasti, ei siis pelkkien taukojen aikana. Kokeilin kuutta eri pillerimerkkiä kunnes vihdoin jätin pillerit kokonaan pois. Mutta edelleen migreeni on paha kuukautisten aikana ja saattaa kestää useamman päivän. Syön siihen Imigran-täsmälääkettä, joka kyllä tehoaa, jos sen ottaa tarpeeksi ajoissa. Tavalliset särkylääkkeet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.

Jostain luinkin, että kuukautismigreeni on yksi migreenin vaikeimpia muotoja. Siihen ei tuppaa tavalliset särkylääkkeet auttamaan laisinkaan ja täsmälääkkeetkin ovat heikompitehoisia kuukautismigreenin kuin tavallisen migreenin hoidossa.

Mulla oli sama vaiva, kokeilin ainakin neljää eri "hormonitasolla" olevaa pillerimerkkiä, mikään ei vähentänyt migreeniä. Lopulta laitoin hormonikierukan jolloin kuukautiset loppuivat kokonaan ja migreenit vähenivät. Tulee vieläkin silloin tällöin, muutaman kerran vuodessa, mutta ei joka kuukausi. Eikä niitä vuotojakaan ole ikävä. Mitään ikävää vaikutusta en ole huomannut hormonikierukassa.

Kyllä.
Kaikki on kokeiltu vuosien varrella ( erilaisia e-pillereitä+yhdistelmäpillereitä
varmaan 10 erinimistä, e-laastari, hormonikierukka....)
Aina ja aina vaan tulee samaa, kamalaa jomotusta joka alkaa n. viikko
ennen menkkoja,
ja jatkuu koko 5 päivän ajan vielä....
lähes 2 viikkoa siis yhteensä.
Olen lopettanut kaiken hormonaalisen ehkäisyn, mikään ei sovi minulle,
ja sillä saan oireet ainakin hieman lievemmiksi.
Asiaan on auttanut migreenilääke Miranax 550 mg,
mutta karsea olo silti on.

Mulla ei muuten loppuneet kokonaan hormonikierukalla vuodot,
väheni vaan hieman, mutta turposin kamalaksi palloksi ja olin kokoajan
pirun pahalla tuulella.
Myös näppylöitä alkoi ilmestymään naamaan ja selkään...

Mä aloin syödä yli 30 vuotiaana Harmonetia, sitä ennen en mitään. Migreenikin alkoi, mutta se on sen verran helppo, että kun silmäoireet tulee (aura), niin kun otan burana capsia, niin pää ei tule kipeäksi. Ja silmäoireetkin katoaa, ei tosin heti. En tiedä, johtuuko migreeni Harmonetista vai ei, sillä äidilläni oli migreeni ja siskoni sanoi hänellä alkaneen migreenin yli 30 vuotiaana ilman mitään pillereitä. Perinnöllistä?? Mitään muita sivuoireita pillereistä ei oo. Migreenikin tulee harvoin, jos tulee, niin kuukautisten aikana. Voi olla montakin kuukautta pois. Siis migreeni. Ja migreeniin tai tavalliseen päänsärkyyn vaikuttaa myös psyykkiset tekijät, jos stressaan jotain, pää tulee kipeäksi. Olen lääkärille maininnut.

Jos migreeni puhkeaa e-pillereiden käytön aikana, tulee niiden käyttö lopettaa välittömästi, koska riski vaikeampiin aivokomplikaatioihin on kasvanut. Jos gyne ei usko, käske lukemaan uusimpia tutkimuksia. Mun gyne käski mun lopettaa vielä samana päivänä. Edellinen gyne ei välittänyt mitään vaan määräs just migreenilääkkeitä. Nyt syön minipillereitä ja migreeniä ei ole ollut sen koomin.

Miranax ei ole varsinainen migreenilääke, vaan tulehduskipulääke. Kannattaa kokeilla noita täsmälääkkeitä, joista on yleensä paljon suurempaa apua, kuin tulehduskipulääkkeistä.

Minulle tulehduskipulääkkeet ovat yhtä tyhjän kanssa; minulla on käytössä tsolmitriptaani Zomig 2,5mg + pahoja oksentelumigreenejä varten vielä Primperan-pahoinvointilääkesuppo, jotten oksentaisi kallista täsmälääkettä ulos kohtauksen aikana. Joillekin saattavat tulehduskipulääkkeet kyllä auttaa, jos ne otetaan tarpeeksi ajoissa, mutta jos olo on silti "karsea", kannattaisi täsmälääkkeitä ehdottomasti ainakin kokeilla.

Ja vinkki: tutkikaa ensin netistä, mitä täsmälääkkeitä on tarjolla! Älkää heti suostuko ja tyytykö hankalaan ja kalliiseen Imigran-nenäsuihkeeseen, jota moni lääkäri tyrkyttää ensimmäisenä, vaan kokeilkaa muitakin. Itse löysin parhaiten toimivan lääkityksen kokeilemalla. Nykyinen lääkkeeni vie minulta kohtauksen täysin pois n. 12 tunniksi.

Omat migreenini pahenivat rajusti e-pillereiden käytöstä 90-luvulla - sitä ennen kohtauksia oli äärimmäisen harvoin. Saatoin saada jopa kaksi 2-3 päiväistä kohtausta viikossa, mikä oli todellakin liikaa. Pillerit lopetettuani ja sterilisaation hankittuani kohtaukset keskittyvät nykyisin kuukautisten yhteyteen ja ovat huomattavasti lievempiä. Joskus harvoin saan räyhämigreenin esim. valo- tai ääniärsytyksestä. Huom! Minulla edes pillerimerkkien vaihto ei auttanut asiaa. Mutta joillakin se saattaa toimia, joten sitäkin kannattaa kokeilla.

Kuukautisten alkamisesta meni yksi päivä, sen jälkeen alkoi kamala kipu päässä. Koulusta piti lähteä pois ja yöllä sitten oksennus lensi tunnin välein ja tuntui että pää räjähtäisi pian. Sain lääkärissä rentoutuspiikin ja kipupiikin, auttoivat kyllä, mutta jomottaa vieläkin pääkoppaa. Kolmatta päivää jo.
Voisikonhan kyse olla tästä kuukautismigreenistä ? Kipu ei ole kylläkään semmoista hakkaavaa kipua toisella puolella päätä, niinkun migreeni yleensä. Se on koko päässä ja tuntuu kokoajan, semmoista puristavaa kipua. 600 buranaa vedän kolmesti päivässä muttei auta.

Yhteistyössä