Kuukautiskuppi

• Viestiketjun aloittaja menkat
  • Ensimmäinen viesti
iloinen käyttäjä
Toimiiko?

Todellakin toimii, mielestäni huomattavasti paremmin kuin kertissiteet ja -tampponit.

Onko epämiellyttävä tai muita miinuksia?

Käyttömukavuudessa hakkaa kertakäyttösuojat sata-nolla. Aluksi kuitenkin saattaa joutua hieman opettelemaan käyttöä laittamisen ja poistamisen suhteen. Tosin itseltäni sujui jo alusta asti aivan luontevasti. Ohi- ja ylivuotojen mahdollisuus on olemassa etenkin alussa kun käyttöä vielä opettelee, mutta niinhän se on kertissuojissakin. Neitsyelle käyttö saattaa olla hankalaa ja alussa kivuliasta immenkalvon takia, mutta tiedän monia neitsyitä jotka kuppia onnistuneesti käyttävät.

Paljon maksaa?

n. 25-30 euroa

Miten käytetään?

Ennen ekaa käyttöä ja aina kuukautisten välissä steriloidaan keittämällä tai pakasterasiassa kiehuvaan veteen upotettuna. Kuppi asetetaan emättimeen taiteltuna, jolloin se ei ole juuri tampponia suurempi. Kuppia ei tarvitse työntää kovin ylös. Jos antenni tuntuu, sitä voi leikata lyhyemmäksi tai kokonaan pois (tosin silloin sitä ei välttämättä voi palauttaa, mutta tuskin tulee tarvettakaan).

Kuppi tyhjennetään oman vuotomäärän mukaan, kuitenkin vähintään 12 tunnin välein. Poisotto vaatii harjoittelua jonkin verran. Pitää muistaa rentouttaa lihakset ja/tai ponnistaa lantionpohjanlihaksilla ulospäin niin, että saa kupista otteen, poistaa alipaine puristamalla pohjasta ja vetää sitten ulos. Tässäkin vaiheessa kuppia kannattaa yrittää taitella, tai muuten voi kirpaista ikävästi.

Suositteletko?

Täysin varauksetta. Tulee oikein surku ajatellessa ihmisiä jotka eivät kuppia käytä. Se tekee kuukautisista niin huolettomat ja helpot, että ne toisinaan ihan unohtuu.

no...
Itse semmoisen ostin, mutta en oo kyllä pahemmin käyttänyt... Makso n.20€. Itse kyllä vakuutuin, että jos sitä vaan osaa käyttää, niin se on tosi kätevä, halpa ja ekologinen.

Mulla taitaa kuitenkin olla liian kiree tuo alapää, meinaan oli semmosta tuskaa saada se sinne... En kyllä vähään aikaan yritä uudelleen. Ainakin se on parempi kun tamponi, kun se ei kuivata. Se piti jotenkin taitella, asettaa paikalleen niin että aukeaa, eikä työnnetä mahdollisimman syvälle, niinkuin tamponi. Mutta ulosotto vasta onkin hankalaa, meinaan kun siitä syntyy semmonen alipaine, että tuntuu kun koko kohtu lähtee mukaan kun sitä yrittää poistaa. Sormella pitäisi saada liu'utettua se alipaine veks, mutta on sen verran vaikeeta, että... Jos oot kovin nuori (=kireä alapää), niin en suosittele.

menkat
Kiitos vastauksista!
Taidanpa lähteä ostoksille, mutta mistä olette kuppinne ostaneet? Onko niitä vain yhdenlaisia, vai onko eri valmistajilla erilaisia? Mikä on hyvä?

iloinen käyttäjä
http://kuukuppikunta.net/

tuolta löydät kaiken tarvittavan tiedon myyjistä ja eri kuppimerkeistä.

sinänsä ei voi sanoa mikä kuppi on paras, mutta diva taitaa olla tilavin, mutta samalla pisin. jos siis tiedät, että sinulla on lyhyt emätin tai kohdunkaula kuukautisten aikaan hyvin matalalla, niin kannattanee ottaa mooncup.

Mira
Ikä ei kyllä vaikuta kuukautiskupin käyttöön mitenkään. Kuukuppikunnan sivuilla on useampiakin yläasteikäisiä kupinkäyttäjiä. Tuolla aiemmallakin ""kireyttä"" valitelleella vastaajalla on 99% todennäköisyydellä kyse vain siitä, että hän ei ole vielä oppinut laittamaan ja poistamaan kuppia oikealla tekniikalla. Kupin käytön opettelu vaatii hieman kärsivällisyyttä, mutta palkitsee sitten aikanaan.

.
Jotkut ovat sanoneet, että kupin ""varsi"" tuntuu alussa hankaavan. Ratsastuksessa (hevosella;)) varsi on hangannut paikat rikki, mutta leikkaamalla vartta lyhyemmäksi asia on korjaantunut.

no...
Voihan se olla niinkin, että en vain osaa sitä käyttää, mutta kyllä aika paljon aikaa sen kanssa räpläämiseen käytin... Ja gynekin tutkimusta tehdessään ""manasi"" kireää alapäätäni...xD Itselläni on Diva. Tilasin sen pehmopepuista. Vai olikohan se sen niminen se verkkokauppa...

Mira
Alussa/harvoin käytettynä kupin laittoa (ihan samoin kuin gynellä käyntiäkin) jännittää tahtomattaan jolloin lihaksetkin jännittyvät ja alapäästä tulee ""kireä"". Minäkin olin ensimmäiset kolme kuukautta ihan varma etten ikinä totu kuppiin (minä tunsin kupin koko ajan kun se oli sisälläni, enkä nyt siis tarkoita antennin hankausta vaan ihan koko kupin olemassaoloa), mutta niin vain sitten yhtäkkiä totuin siihen ja olen nyt jo kolmatta vuotta käyttänyt sitä ihan ongelmitta. Usko vain, kyseessä on tekniikkalaji - ei kannata luovuttaa vielä parin kuukauden kokeilujen jälkeen!

diva
Ostin kk.kupin ja tyytyväinen olen ollut. Ensin ""antenni"" hieman tuntui epämukavalta, mutta leikkasin sen pois. Nyt kuppi on tosi hyvä. Voi hyvin seurata vuodon määrää. SUOSITTELEN MUILLEKIN.

Runsas
""naisen elämää"" palstalla on samasta aiheesta keskustelu.
Kysympä täältäkin että miten hitossa voi todella runsaat menkat sovittaa kuukuppiin? Minulla menee päivässä 7 super tamppoonia ja 10 sidettä! Yöllä aikuisten housuvaippa jotta ei aamulla olisi koko sänky veressä eikä tarttisi 45min välein käydä vaihtamassa. Ja aamulla on vaippa kokonaan veressä. Eilenkin tamppooni+side laski vuodot läpi 45 minutissa niin että oli väli- ja päällyshousutkin ihan veressä.

moon
Kuppiin mahtuu enemmän vuotoa kuin imukykyisimpiin tamppooneihin. Eihän se toki kuukautisten runsauden ongelmaa poista, mutta harventaa suojan vaihtoväliä (tai kupin tapauksessa tyhjennysväliä). Divacup on kupeista tilavin, eli runsasvuotoisen kannattaa eri merkeistä valita se.

Sinun kuukautisesi tuntuvat viestisi perusteella olevan kyllä uskomattoman runsaat. Oletko käynyt lääkärissä asian tiimoilta? He luultavasti pystyisivät kirjoittamaan sinulle reseptin kuukautisvuotoa vähentävään lääkkeeseen. Useilla myös ibuprofeeni (esim. Burana, Ibumax) vähentää vuotoa. Oikeasta milligrammamäärästä kannattaa kyllä keskustella lääkärin kanssa.

Runsas
Hei vaan! Vielä ollaan elossa! Hemoglobiinille se tekee vaan hallaa. Tippuu nimittäin aika kovaa jos ei syö rautaa koko ajan. Mutta onneksi tämä loppuu 2kk päästä! Sitten ei tarvii enää pähkäillä kuukautissuojien kanssa! Lääkärissä on käyty! Eikä tätä ole aina ollut! Viimosen lapsen synnytyksen jälkeen vain 5 kuukautta! Älä ole minusta huolissasi!

hmm...
""Tulee oikein surku ajatellessa ihmisiä jotka eivät kuppia käytä. ""

Tuosta tulee mieleen jonkun pöyrätuolikauppiaan mainoslaudahdus: Tämän pyörätuolin nähtyäsi melkein toivot olevasi liikuntavammainen.

minä
""Haiskahtaa mainonnalta."" Sinulle vastaus: Etkö ajatellut, että kyseessä olisi niinkin tavallinen asia kuin tiedon ja kokemusten keruu käyttäjiltä? Kysyjä halusi varmistaa kannattaako kuppi ostaa vai ei, kun itse harkitsi sen hankkimista. Että näin! Eli minä täällä kyselin ihmisten tietoutta ja kokemuksia!!! Ostin kupin ja olen yhdet menkat sitä käyttänyt...seuraavia odotellessa...En tiedä kiinnostaako sinua, mutta tyytyväinen olen ollut. Ja mitä sitten vaikka suosittelisin muillekin? Itse ainakin tahtoisin saada tietoa/ns.mainosta uusista jutuista! Etkö sinä?

nea
Minä olen ainakin tyytyväinen siitä että olen saanut netin kautta tietoa kuukautiskupeista. En tiedä että kenelläkään tutulla olisi eikä täälläpäin missään kaupassakaan ole.
Hankin omani pitkän harkinnan jälkeen ja olen ehtinyt käyttää sitä vasta kaksien menkkojen aikana. Ja tyytyväinen olen ollut! Hiukan harjoitteluahan sisään laitto ja poisotto vaativat, mutta niin se oli aikanaan nuorena tyttönä tamponien kanssa sama juttu.
Parasta kupissa on ollut se ettei tarvitse kanniskella mukanaan mitään ylimääräistä, senkun vaan tyhjää kupin ja laittaa takaisin. Menkkojen parina ekana päivänä olen tyhjännyt 3 kertaa päivässä, sitten kun vuoto on vähentynyt niin 2 kertaa. Pärjäisi varmaan alussakin tuolla kahdella kerralla mutta olen halunnut ottaa varman päälle kun en vielä oikein tunne vuotoni määriä. Olen siis halunnut varmistaa ettei kuppi ainakaan täyty liiaksi ja siksi tulisi ohivuotoja. Mutta ei siis ole tullut, ja on ihanaa kun ei tarvi mitään ylimääräistä suojaa kuten tamponin kanssa piti aina olla varulta pikkuhousunsuoja. Voi nukkuakin alasti.
Ensimmäisiä kertoja kuppia tyhjätessä homma tuntui vähän sotkuiselta mutta nyt alkaa oppia senkin suhteen niksejä.

Siis suosittelen! Joillakin voi tietysti olla anatomia sellainen että kuppi ei käy (tai toinen kuppimerkki käy, toinen ei), mutta uskon että useammalla kupin sopimattomuutta valittavalla on vain harjoituksen puutetta. Ja henkinen puoli tässä on myös tärkeä. Itse päätin jo kuppia hankkiessani että minähän opin sen ja sehän käy minulle, ja kas, niin kävikin.

Yhteistyössä