Kuukautiskiertohäiriöt? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rva häiriö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rva häiriö

Vieras
Mulla on ollut vuoden verran kuukautiskierrossa häiriöitä oli normaalisti 30 päivää ja sit lähti lyheneen 28, 26, 24, ja lopulta 22 päivää ja sitten vaihteli 20-26 päivän välillä, kesto 7-10 päivää. Lisäksi nyttemmin yhdynnässä tulee vatsakipuja/pari kertaa tullut verta. Kävin lekurissa, labroissa ja papassa(lievästi sientä ja sekaflooraa) mut missään ei ilmennyt mitään mikä selittäisi häiriöitä. Nyt lääkäri meinaa että pitäisi aloittaa minipillerit tai hormonikierukka normalisoimaan kierto... Kierukasta olen lukenut että se saattaa pahentaa vuotoja jotka on nyt jo runsaat ja minipillereistä luin että ne saattavat lyhentää kiertoa joten molemmat kuulostaa hullulta ajatukselta.... Onko kenelläkään kokemusta?

Omat vuotohäiriöt niin kestoltaan 6-9pv, määrältään (niagara jäi toiseksi) ja kivuilta (kramppia ja tuskaa 2 ekaa päivää)johtui kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Annokset lääkityksessä kohdalleen, niin korjaantui puolessa vuodessa kaikki. Epäiltiin endometrioosia, mutta ei merkkejä siitä.

Kuparikierukka saattaa lisätä vuotoa, ei hormonikierukka.

Ja tosiaan tuo kilpirauhasen vajaatoiminta voi sekoittaa kiertoa ja aiheuttaa runsasta vuotoa. Omakohtainen kokemus asiasta on.

Vatsakipu yhdynnän aikana/jälkeen voi viitata endometrioosiin.

Niukka verenvuoto, Onko limakalvot kuivat?

Itse syön minipillereitä 6kk putkeen. Mikäli aiemmin ilmenee läpivuotoa, pidän viikon tauon. Eli kierto ei ainakaan mulla ole lyhentynyt.

Saitko mitään siihen sekaflooraan/sieneen?
Siihen voisi koittaa gynolakta tai vagi-C emätinkapseleita.

Tuo kertomasi vuodon lisäys liittyy kuparikierukkaan, ei homonikierukkaan. Homonikierukka voi jättää menkat kokonaan pois. Minipillereissä on riskinä tiputteluvuoto.

Lääkäri oli sitä mieltä että sienelle ja sekaflooralle ei tarvitse tehdä mitään kun niitä löytyy kuulemma lähes kaikilta eikä ne selitä oireita, itse kyllä haluaisin varuks kaikki ylimääräiset pois. Hormonikierukka saattaisi ehkä olla parempi... Mietin vähän sitäkin että eikö esim terolut tasaisi kiertoa? En millään haluaisi mitään "loppuelämän" kestävää pillereiden popsintaa tai kierukoiden vaihtelua... Mulla otettiin 1.5v sitten kilpirauhas arvot ja ne oli hyvät silloin, eli en usko että kohdallani on kyse siitä, oireilu alkoi kuitenkin jo vuosi sitten... vai voikohan ne muuttua niinkin äkisti....

Minipillereitä ei ainakaan kannata ottaa tasottamaan vuotoa, aika monella nekin saavat kierron sekaisin kun niitä popsitaan jokaikinen päivä.
e-pillereillä voisi kierron saada kuntoon.

kerron tässä vähän omasta tilanteesta. Ennen lapsia mulla oli aivan mahtavan säännöllinen ja kivuton kierto. Kun toinen lapsi oli putkahtanut maailmaan kierto meni aivan sekaisin (olin silloin 22v).
Kärsin jatkuvista kuukautis kivuista, vuodot kestivät vähintään 7pv mutta joskus vuosin parikin kuukautta putkeen. 3lapsen jälkeen kierto ja kivut senkuin pahentui. makasin kippurassa 2-4pv vuosin kuin seula, kuukautisia eivoinut ennustaa ja välivuotojakin alkoi tulla.
Lääkärit ovat kummastelleet lasten syntymän jälkeen pahentuneita oireita (yleensä synnytykset tulevat helpottamaan kuukautiskipuja), mutta mitään vikaa ei ole kyllä löytynyt.
Hormonikierukkaa en suostu ottamaan ja e-pillereitä en saa (aurallisen migreenin takia).
Minipillereillä vuodan ihan miten sattuu.
tällä hetkellä ollut ehkäsy implantaatti yhteensä 5vuotta, vuotohäiriöt jatkuvat, mutta kivut ovat siedettävät. Kunhan tämä "vanhenee" niin taidanpa lopettaa hormoni valmisteet ja kokeilla saako kierron tasoittumaan jos en käytä hormoni valmisteita.
kuukautiskipujen alettua aloin muuten juoda kranaattiomena mehua, joka ihme kyllä lievitti kipuja.

Minipillereitä ei ainakaan kannata ottaa tasottamaan vuotoa, aika monella nekin saavat kierron sekaisin kun niitä popsitaan jokaikinen päivä.
e-pillereillä voisi kierron saada kuntoon.

kerron tässä vähän omasta tilanteesta. Ennen lapsia mulla oli aivan mahtavan säännöllinen ja kivuton kierto. Kun toinen lapsi oli putkahtanut maailmaan kierto meni aivan sekaisin (olin silloin 22v).
Kärsin jatkuvista kuukautis kivuista, vuodot kestivät vähintään 7pv mutta joskus vuosin parikin kuukautta putkeen. 3lapsen jälkeen kierto ja kivut senkuin pahentui. makasin kippurassa 2-4pv vuosin kuin seula, kuukautisia eivoinut ennustaa ja välivuotojakin alkoi tulla.
Lääkärit ovat kummastelleet lasten syntymän jälkeen pahentuneita oireita (yleensä synnytykset tulevat helpottamaan kuukautiskipuja), mutta mitään vikaa ei ole kyllä löytynyt.
Hormonikierukkaa en suostu ottamaan ja e-pillereitä en saa (aurallisen migreenin takia).
Minipillereillä vuodan ihan miten sattuu.
tällä hetkellä ollut ehkäsy implantaatti yhteensä 5vuotta, vuotohäiriöt jatkuvat, mutta kivut ovat siedettävät. Kunhan tämä "vanhenee" niin taidanpa lopettaa hormoni valmisteet ja kokeilla saako kierron tasoittumaan jos en käytä hormoni valmisteita.
kuukautiskipujen alettua aloin muuten juoda kranaattiomena mehua, joka ihme kyllä lievitti kipuja.

Ja endometrioosi on täysin suljettu pois?

Uusimmat

Yhteistyössä