Kuukautish*lvetti päälle kolmekymppisenä (muualta kopsattu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen vieras

Vieras
Tämän vuorokauden puolella jo yli 100 ml vuotoa. Ibuprofeeni ei sitä vähennä, minipillerit eivät vähentäneet, Caprilon tai vast. lääkitys vielä kokeilematta. Auttaisko se?

Osin tutkittu, vielä endometrioosiepäily, eli ehkä tähystysleikkaus seuraava "tutkimus". Mutta jos ei endoakaan ole, vuoto vaan hirmuinen selittämättömästä syystä, mitä helkkaria voi ees tehdä? Jos toi mainittu lääke vähentää vuotoa vaikka puoleen, on se edelleen hurjasti liikaa joka kuukausi valutettavaksi...

Tänään pyörtynyt jo kerran, verenpaine luultavasti tosi matala. Ennen menkkoja syön lisärautaa, luontaisesti hemppari ois tosi korkea, kierron puolivälissä usein 140-142, jos oisin aneemisempaa tyyppiä en kai pysyisi pystyssä ollenkaan.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, hieman hötöisen oloinen pää nyt.

Miten muut näistä ovat selvinneet?

(Kysytty, miten vuodon määrä mitattu.)

Joudun siis käyttämään yhdistelmää kuukautiskuppi ja yöside. Kuppia tyhjennän kun se on ihan täysi, ja ja alkaa tulla yli siteeseen. 20 ml kerta, ja lisäksi jää mittaamatta se verimäärä, joka menee siteeseen.

Viime menkat olivat 500 ml plus siteisiin päätyneet veret. On aika hurjaa touhua välillä. En välittäisi kupin käytöstä jos ei ois näin runsasta. Tolla yhdistelmällä sentään uskaltaa kaupassa käydä.. :(

(E-pillerit mainittu)

Tätä melkein nolottaa tunnustaa, koska tiedän, että näiden suhteen monet vähän hysteerisiä, mutta mulla mulla ei pää kestänyt koskaan yhdistelmäpillereitä. 18-30 v välillä useita kokeiluja, aina uskoin, että nyt oon henkisesti niin paljon vahvempi, elämä hyvällä tolalla etc., mutta joka kerta taannuin kolmessa kuukaudessa epätoivoisesti kyynelehtiväksi depressiomöykyksi. Sitkeästi yritin jatkaa e-pillereitä, kahdesti jopa masennuslääkkeen tuella. Silti henkinen olo parani vasta e-pillerien lopettamisella. Ei tarvinnut masennuslääkettäkään sitten.

Minipillerit tekivät musta "vain" lyhytpinnaisemman, mutta kun eivät vähentäneet vuotoa. Lekuri epäili, että hormonikierukka ei ehkä auttaisi myöskään, koska siinä ihan sama hormoni kyseessä. Minipilsut kokeilussa juuri siksi, suoraan kierukkaan hyppääminen tuntui kalliilta riskikokeilulta.

Mitään ehdotusta en tosiaan halua torpata, kierukkaakin valmis kokeilemaan. Söisin vissiin vaikka nauloja, jos siitä voisi olla apua :)

Gynelle lupaan (taas) mennä. Ärsyttää nää harakoille menevät päivät, kun voisi peuhata lapsen kanssa ulkona. Nyt siellä on mies ja mä järjestelen varovasti keittiön kaappeja, enkä poistu vessan läheltä.

Kohdun poisto ei olis mahdottomuus, vaikka kolkolta tuntuukin. Eikös oo niin, että sterilointiehkäisy ei noihin vaikuta? Siitä en oo löytänyt tietoa.

Sukuvika kait. Isomummo oli lääkärin määräyksellä vuodelevossa kuukautisten ajan joskus muinaisuudessa, kun ei mitään hoitokeinoja ollut.

(Hormonikierukasta yms.)

Ai niin, lahopäinen ap täällä vielä kerran. Onko kellään tietoa, että joku, joka olisi oireillut pahastikin muiden hormoniehkäisyjen kanssa, ois elänyt ihan jees sen hormonikierukan kanssa?

Just konsultoin miestä, ja se huokas, että ei please enää ainakaan yhdistelmäehkäisypillerikokeiluja. Muistaa ne romahtamiset. Minipillerit kuulemma vain muuttivat mut veemäiseksi. Kysyin, jaksaisko se mua sellaisena. Ehkä, mutta kivaa ei kuulemma olis. Sitten, jos pitää valita veemäinen tai vuotoon kuollut, niin okei. Onneks jaksetaan vielä nauraa tälle. Lapsen nukuttua illalla katseluun Hohto (se käytäväkohtaus!) tai Carrie, noin hällöviin-viikonlopun kunniaks...

En kyllä toivois tätä pahimmalle vihanaisellenikaan. Mies ei kai tule tässä kyseeseen...

Pahoittelen pitkiä lainauksia muualta. Tuleeko apuja mieleen?

[QUOTE="vieras";29168194]onko sulta hyytymistekijät tutkittu?[/QUOTE]

Sori, just se lainaus sitten jäi. On kauan sitten muussa yhteydessä. Takavuosina muutama leikkaus mennyt ok, ja kolmisen vuotta sitten synnytys ok. Kuukautisvuoto hyytymäpitoista tavaraa, jos se nyt mitään kertoo.

Toi hormonikierukan sopivuus naiselle, jolle muut hormoniehkäisyt olleet epäsopivia, se kiinnostais todella. Helpottais kuulla yksikin sellainen kokemus.

Tässä tilassa oon tosi kiitollinen, jos joku edes yrittää löytää jotain vinkkiä. En taida olla helppo keissi. Pahoittelen.

Caprilonit auttaa mulla. Vuoto vähenee edes vähän. Itse käytän lasten vaippaa sillon kun on menkat. vuoto ollut aina todella runsasta kera hyytymien mutta nyt Qlairoja käyttäessani vuoto vähän pienentynyt mutta runsaat ovat edelleen.

Vaippa antaa varmuutta ja voi mennä sinne kauppaankin huoletta.

mulla nyt kierukka kokeilussa samasta syystä. Asennettu 11/2kk sitten. Mieliala ollut parempi kuin pillereissä, mut huonompi kuin ilman mitään. Menkat oli paljon niukemmat, mut kesti 2vkoa.

[QUOTE="mievaan";29168266]
Vaippa antaa varmuutta ja voi mennä sinne kauppaankin huoletta.[/QUOTE]

Nauroin ääneen tälle! Kiitos, aika ihana. "Vaippa antaa varmuutta" ois aika kähee t-paitateksti.

Kyllä toi kuukautiskupin ja navasta-niskaan-mallin yösiteen yhdistelmäkin lähelle pääsee :)

mulla nyt kierukka kokeilussa samasta syystä. Asennettu 11/2kk sitten. Mieliala ollut parempi kuin pillereissä, mut huonompi kuin ilman mitään. Menkat oli paljon niukemmat, mut kesti 2vkoa.

Tää on jo pieni toivonkipinä. Niukkoja kuukautisia kestäisin pitkäänkin. Ei muuten helppoa yrittää arvioida tota mielialamuutosta, mutta tuntuuko susta siedettävältä?

Kiitos!

Mulla auttoi Caprilonit jonkun verran, nyt äkkiä vaan gynelle, saat reseptin!

Omat runsaat kuukautiseni pahenivat ehkäisykapselin myötä holtittomiksi. Vuoto oli juurikin luokkaa kauhuleffa. Itse käytin myös kuukuppia ja gyne ei meinannut uskoa vuodon määrää. Kuppi täyttyi alle tunnissa. Se oli oikeasti kamalaa, saat kyllä kaikki sympatiani.

Joku jossain palstalla sanoi, että jos on menossa sterilointitarkoituksessa kohdunpoistoon, niin ensimmäiseksi sieltä tarjotaan vaihtoehdoksi ILMAISTA hormonikierukkaa. Tällä tavalla ei tulisi kallis kokeilu.

Itse vaihdoin juuri kuparikierukan jatkuvien vuotohäiriöiden takia hormonikierukkaan. Koska lääkäri määräsi sen runsaiden vuotojen hoitamiseen, niin saitä sai kela-korvauksen. Muistaakseni maksoi n. 120 e tai 140 euroa. Minipillereitä en edes kokeillut, kun sen sivuvaikutukset voivat olla pahemmat kuin kierukan. Nyt vasta ensimmäiset menkat tulleet kierukan laiton jälkeen. Tulivat ajallaan, mutta kestivät reilut 2 vk, koska alussa ja lopussa oli turhutteluvuotoa. Toiset menkat alkamassa nyt taas ajallaan pienellä tuhruttelulla. Nähtäväksi jää, lakkaako vuoto jossain vaiheessa kokonaan. Sitä odotan.

On kyllä aika isot vuotomäärät: sinuna menisin kyl siihen tähystykseen. Ei ole iso operaatio ja jos syy näkyisi siellä niin jotain voidaan tehdä.

Oliko myoomat suljette varmasti pois. Endo ei läheskään aina näy ultralla ja tähystys on ainoa vaihtoehto tehdä varma dg.

Kohdunpoistoon mennään jos toi uhkaa sun henkeä. Sillä se hoituu mut onko lapsiluku varmasti täynnä.
Itsellä ollut paljon ongelmia pillereiden kanssa ja yllättäen viimeinen kokeilu Nuvaringillä sopikin (pidän kk 3kk välein) ja noita paskoja elämän "välipäiviä" ei oo joka kk. Uskon kyllä et harmittaa kun "pelkät" kuukautiset haittaa elämää, mutta yritä suhtautua niihin vaikeana sairautena, jolle et nyt voi mitään: elämän täytyy joustaa hetkittäin.

Toivattavasti syy selviää mahdollisimman pian!

http://z.cotot.com/luokka/seksuaaliterveys/kohdun-limakalvon-ablaatio

Tätä suosittelen itse, jos et aio enää lapsia hankkia. Mulle tehtiin sterilisaation yhteydessä ja kuukautiset vähenivät ajallisesti n. puoleen (ennen 8 päivää) ja määrällisesti varmaan vajaaseen kolmannekseen entisestä. Keskustele mahdollisuudesta gynekologisi kanssa.

Mulla lääke teki sen että piti vuodon pidempään sisuksissa, mutta sitten kaikki hulahtikin kerralla. Töissä menkkojen aikaan mietti että uskaltaako ottaa askeleen; välillä piti pysähtyä ja odottaa että jospa side imisi eikä tulisi läpi vaatteiden.Onneksi sain kohdunpoiston ja lääkäri totesikin että oli kohdallani oikea ratkaisu ja olisi pitänyt tehdä jo aiemmin.

Mulla auttoi cyklokapron-lääkitys aika hyvin. Synnytyksen yhteydessä tehtiin sterilisaatio, joten ehkäisyä en enää tarvinnut. Päädyttiin sit kuitenkin hormonikierukkaan ton runsaan vuodon takia. Ja nyt oon pian 3 vuotta saanut nauttia elämästä ilman kuukautisia, ihan mahtava elämänlaadun paraneminen!

[QUOTE="Sini";29168316]Joku jossain palstalla sanoi, että jos on menossa sterilointitarkoituksessa kohdunpoistoon, niin ensimmäiseksi sieltä tarjotaan vaihtoehdoksi ILMAISTA hormonikierukkaa. Tällä tavalla ei tulisi kallis kokeilu.
QUOTE]

Mie olen sanonut niin että jos on menossa sairaalaan sterilisaatiokeskusteluun, niin tarjoavat ensiksi ilmaista hormonikierukkaa, koska se tulee halvemmaksi kuin sterilisaatio.Kohdunpoistoon se ei liity mitenkään!On omakohtainen kokemus asiasta.

http://z.cotot.com/luokka/seksuaaliterveys/kohdun-limakalvon-ablaatio

Tätä suosittelen itse, jos et aio enää lapsia hankkia. Mulle tehtiin sterilisaation yhteydessä ja kuukautiset vähenivät ajallisesti n. puoleen (ennen 8 päivää) ja määrällisesti varmaan vajaaseen kolmannekseen entisestä. Keskustele mahdollisuudesta gynekologisi kanssa.

tämäkään ei välttämättä onnistu kaikilla; on kokemusta

Paljon arvokkaita vastauksia. Kiitos !! Enää en pidä hormonikierukkakokeilua yhtä riskialttiina. Seuraava gyneaika vielä vähän auki, asia etenee siellä. Mutta uskoisin, että voin saada tuon lääkkeen puhelinkontaktillakin ajoissa seuraaviin kuukautisiin.

Aika lailla kaikkea on valmis kokeilemaan, että tilanne paranisi. Ihmeen hyvin voin vuotomäärään nähden, jos ei tätä menkkojen aikaista ns. elämänlaatua huomioida.

Lämmitti saada myötätuntoa vierailta ihmisiltä. Kiitos.

Yhteistyössä