kuukautiset muuttuneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla on aika, ihan teinistä asti, ollu kuukautiskierto 24 päivää ilman hormonaalista ehkäisyä. Tämä ok, kukaan ei asiaan ole puuttunut. Nyt, 32-vuotiaana, toisen lapsen syntymästä 4 v. Kun tämä toinen lapsi syntyi ja kuukautiset alkoivat alkoi kierto heittelemään. Kävin tuolloin gybellä kun kuukautisia ei 3kk ollut tullut. Kaikki oli ok, terolutit käynnistivät kuukautiset. Nyt kiertoni on välillä sen 24 päivää, useimmiten 23 päivää. Tuo päivän heitto kai ei paljoa merkitse. Mutta nyt sitten! Kierto jäi todella lyhyeksi, ollen 21 päivää! Mistä nämä vaihtelut johtuu ja onko syytä hakeutua lääkäriin?

Voi olla normaalia. Mulla on ollut päinvastoin. Nuorempana kierto heitteli ja oli pitkä. Seitsemän viikon kierto oli minulla normaali kierto. Jostain syystä kolmannen lapsen jälkeen yli 30-vuotiaana kierto muuttui tarkaksi neljän viikon kierroksi. Olisin minäkin ollut ihmeissäni, jos muutos olisi ollut toisin päin: jos aiempi 4 viikon kierto olisi muuttunut pitkäksi miten sattuu kierroksi, jossa välilä on useamman kuukauden taukoja. Olen ollut normaalipainoinen, joten siitäkään ei löydy syytä vaihteluun (useinhan hormonitoiminnan heittelyt pistetään lihavuuden syyksi).

Mullakin on nyt viimeisen vuoden aikana lyhentynyt kierto jostain syystä. Sillä erolla, että mulla on yleisesti ollut kellontarkka kierto. Nyt en voi yhtään tietää, milloin se alkaa, kun saattaa tulla monta päivää etuajassa. Ärsyttävää.

Yhteistyössä