Kuukautiset ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vande
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vande

Uusi jäsen
26.01.2010
4
0
1
Onkohan kellekään käynyt näin.(?)
Poika on puolivuotias ja mulla alkoi ensimmäiset kuukautiset. Niiden jälkeen imetys ei ole enää "tuntunut hyvältä" vaan oikeestaan en enää pidä siitä. Tuntuu, ettei maitoa enää tule niinkuin ennen, nännit on hieman kipeät ja muutenkin vauvan oleminen rinnalla tuntuu vastenmieliseltä. :o Tähän asti olen nauttinut imetyksestä. Onko musta kaikonneet "äitihormonit" vai mistä johtuu? Tuleeko imetyksestä enää mieluisaa vai onko tämä tila pysyvä? Haluaisin lopettaa imetyksen, mutta koska poika ei ole vielä tottunut kiinteisiin kunnolla en tiedä miten toimia. Kai pitäisi vähän kerrallaan vähentää ja tuputtaa vaan ahkerasti soseita...

mullaki tais alkaa kuukautiset kun poika oli 6kk. huomasin kyl heti et oma "käyttäytyminen" alkoi muuttua. :D mut mulla ei ollu tuota ongelmaa... mun mielestä poika vain ei enää itse viihtynyt niin hyvin rinnalla. tai ei vain malta olla siinä, kun olis kiire leikkiin. hörpyt vain ottaa pahimpaan janoon. luulen et tuo mun äidin maito on vähentyny tosi paljo ja se on ihan vesilillua vain.. meillä vauva syö älyttömän paljo kiinteitä, et silleen ei oo ongelmaa. tuttipullosta ei tykkää, joten ajattelin opettaa suoraan nokkamukiin. vettä olen vähän antanut. ei mua haittais vaikka lopettaisinki imetyksen kohta puolin (poika nyt yli 7kk)... mut koitan jatkaa vielä niin kauan kuin poika vain ottaa tissiä. vauvathan saattaa vain itsestään jättää sen pois.. WHO suosittelee imetystä 2v asti... mut enpä taida itse jaksaa niin pitkään. x) älyttömän hyvähän se imetys vauvalle on.. 6kk vanhalle vauvalle kannattaa vain jaksaa tuputtaa niitä soseita. niissä valmissoseissa on aika paljo nesteitä. kyllä vauva syö jos sillä on nälkä (ja on perusterve) :)

Mulla alkoi kuukautiset kun vauva oli vajaa kolmekuukautinen. Heruminen oli tiukempaa ja vauva hermostui kun oli tottunut suihkutissehin. Alkoivat kamalat tissiraivarit, joita nyt on ollut vaihtelevasti aina tähän päivään asti.Vauva nyt kohta 6 kuukautta.
Pahimpia raivarit ovat ovulaation aikana ja vuodon aikana. Välillä raivari jää päälle eikä vauva meinaa päästä siitä yli millään. Välillä imetys onnistuu tosi helposti.
Kakkosen kanssa oli sama juttu, mutta silloin kuukautiset alkoivat jo kuukausi synnytyksestä ja raivarit vasta kun vauva oli 3 kuukautta. Imetys kesti 8 kuukauden ikään, jolloin kakkonen itse lopetti imemisen.
Itsellä alkaa olla aika takki tyhjä kun imetys on mielessä 24/7. Minnekään ei voi oikein mennä kun tällä hetkellä vauva syö ainoastaan häämärässä, hiljaisessa huoneessa pitkällään sängyssä oikella kyljellään. Saapi nähdä kuinka kauan tätä jaksan.

Minulla alkoi kuukautiset tytön ollessa 2kk ja nyt kun aloin miettimään näitä lukiessa, on tosiaan niin, että varsinkin päivä ennen vuotoa on heruminen tosi nihkeää ja kun itsellä juuri tuolloin pinna on aika lyhyellä, ei tunnu lainkaan kivalta koko imetys. Mutta kun vuoto loppuu, on tilanne taas ennallaan.
Tyttö on kohta 5kk ja vetää soseita tosi paljon ja vierailee päivisin rinnalla vain pikaisesti ja yöunille tankkaa todella pitkään ja hartaasti, paitsi ennen kuukautisia, jolloin hermostuu nihkeästä herumisesta.
Minullakin siis suihkutissit matkassa, vaikkakin nyt on vähäisemmän imemisen vuoksi laantunut siedettävälle tasolle.

Itsellä ilmenee kierron lopulla aina turhautumista imetykseen, juurikin siksi, ettei tyttö huoli maitoa mistään muualta, kuin rinnasta. Olen aina valmis pistämään pillit pussiin ja pakottamaan tytön pullolle tai nokkikseen, mutta tämä kyllä menee parissa päivässä aina ohi, siis tämä "uhoaminen".

2v en ole itse imettämässä. Aion lopettaa vaiheittain ja hitaasti. Meillä on nyt harjoittelussa nokkamuki, josta on alkanut menemään ruoan jälkeen aina muutama hörppy. Kun oppii kunnolla juomaan tuosta, alan varmaan lypsää maitoa tytölle siihen ja katson sitten miten siitä eteenpäin.
Vielä on kuitenkin omasta mielestä aikaista ja kun imetys nyt kuitenkin sujuu, toisin kuin esikoisen kanssa, en tahdo hätäisesti lopettaakkaan.

Itseasiassa nyt kun kuukautisten loppumisesta on kulunut kohta viikko niin imetys ei oo enää niin tuskallista, onneksi. Onko teillä tulleet kuukautiset säännöllisesti vaikka imetätte? Yritän alkaa pikkuhiljaa vieroittaa tuota rinnalta vaikka varmaan öisin tarvitseekin luultavasti monta kuukautta tissimaitoa. Ja onhan se sillai kätevääkin tankata jos yöllä nälkä tulee niin ei tarvii lähteä pulloa lämmittämään. Mutta välillä tuntuu, että nuo yösyötöt on vaan tapa, että pitää herätä ottamaan maitohömpsyt vaikka ei ois kauhea nälkäkään. Mutta jos edes päivisin ei tarvitsisi niin useesti imettää niin se olis plussaa ja pääsis itsekin välillä jonnekin kun pärjäisivät isän kanssa kotona...

no minulla on vähän niin ja näin.
Parina kuuna tuli vain 3vk kierto toiset 2 kuuta tulikin sitten ihan oikein 29pv kierrot, mutta viimeisimmät tuli taas viikon aiemmin ja se mikä varmaan vähän mättää on, että vuoto on tosi niukkaa.

Luulisin johtuvan ihan siitä, että imetys tavallaan ehkäisee jossain määrin vielä. TArkoitan, että limakalvo ei pääse läheskään otollisen paksuiseksi, jotta olisi välttämättä otollista kiinnittyä.
Tähän ei siis tosiaan miehen kanssa luoteta :D

Mutta luulisin, että veivaa tätä rataa niin kauan, kunnes imetyksiä on päivässä vain muutama. Näin omalla kohdalla siis.