Kuukausiraha 13 vuotiaalle paljonko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei oo kummallakaan teinillä kuukausirahaa, vaan annetaan aina kun tarvitsevat. Sekä käteisenä että electronille laitetaan.
Teinien tilit näkyy meitin verkkopankeissa, joten sieltä aina näkee rahatilanteen.

Mutta 13 vuotiaalle vois sopiva summa olla 40-50 ?.

Tällä hetkellä ei mitään =) Siis sais 20e/kk JOS huoneensa siisti. Muttei ole, niin ei saa. Tosin maksetaan kännylasku, perusvaatteet, harrastukset, lemmikkinsä ruuat jne. yms. Ja jos menee leirille tms. niin saa hiukan rahaa herkkuihin.
Voisin maksaa enemmänkin, JOS olis huone siisti ja haluis esim. tekemällä tienata rahaa. Tosin poika vasta menee yläasteelle ettei vielä edes ihan 13, eikä kyllä tarvii rahaa, siis tilillä on sitä =) Niin ja jos ostaa isompia, vaikka soittimen tms. niin on maksettu esim. puolet (esim,. kerran vuodessa)

Miksi viikko/kuukausiraha on nykyään niin pakollinen?

Itse sain aina kun pyysin ja tarvin tyyliin "menen kaupungille, saanko vähän rahaa/vähän enemmän kun haluaisin ostaa tietyn kirjan tms.". Aina sain enkä kaivannut mitään tiettyä summaa kerran määrätyssä ajassa.

Meillä tuohon ikään on aikaa vielä reilut kymmenen vuotta, mutta:

Ajattelisin, että summa määräytyisi sen mukaan, mitä sillä on tarkoitus kattaa. Ja tähän vaikuttaa lapsen persoona ja luonne: osaako lapsi käyttää rahaa niin, että kuukausirahalla on tarkoitus kattaa esim. oma puhelinlasku kaikkien ''ekstrajuttujen'' lisäksi? Ostetaanko kuukausirahalla kaikki vaatteet?

Mä olen saanut 13-vuotiaasta asti 120e kuukausirahaa ja sillä maksoin käytännössä katsoen kaikki menoni. Vaatteet, bussikortin, kännykkälaskun, meikit, leffat, ulkonasyömisen, diskot. Jos esim. talvitakki meni yllättäen piloille, niin kyllä vanhemmat avustivat uuden ostamisessa, mutta pääsääntöisesti kuukausirahani kattoi kaikki menoni. Mulle se sopi, koska olin jo silloin säästeliäs ja nykyäänkin osaan olla aikamoinen penninvenyttäjä.

Yhteistyössä