Kuukausipalkkalainen/määräaikainen työsoppari. Pääsisäispyhistä 2pv pois palkasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toisen puolesta kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toisen puolesta kyselen

Vieras
Meneeköhän nyt ihan oikein, että työntekijän tuleva palkasta voi vähentää kahden päivän palkka koska tässä kuussa on kaksi pääsiäispyhä arkea? Työsuhde on määräaikainen ja palkkaus on kuukausittainen.
Itse olen ollut muutama eri työnantajalla töissä määräaikaisena mutta koskaan ei ole tullut mieleen tai huomannut, että palkasta on vähennetty kahden päivän verran palkkaa koska kuussa on ollut jotain arkkipyhää. En tiedä mitä tes(on pamilla) sanoo mutta kyllä kuulostaa koijaukselta,,,

Ihan oikealta kuulostaa. Eri alojen tes:t on erilaisia, mutta esim. ravintola-alalla kaikki arkipyhäpäivät pitää ansaita ja ne saa palkallisena vasta kun olet ollut määrätyn ajan töissä. Eikä välttämättä silloinkaan kaikkia, vaan ainakin aikaisemmin on tarvinnut ns. tehdä sisään, jos paikka ei ole pyhinä auki. Jos taas on auki, ja olet työvuorossa, niin vapaan saa joskus myöhemmin (jos olet vapaan ansainnu)

Varsinaista arkipyhää ei makseta jos työssäolo ehto ei täyty, mutta kyllä mun mielestä kuukausipalkkalasille maksetaan koko kuukauden palkka, riippumatta kuinka monta työpäivää kuukauteen mahtuu, eihän kaikissa kuukausissa ole saman verran työpäiviä.

[QUOTE="vieras.";29791907]Varsinaista arkipyhää ei makseta jos työssäolo ehto ei täyty, mutta kyllä mun mielestä kuukausipalkkalasille maksetaan koko kuukauden palkka, riippumatta kuinka monta työpäivää kuukauteen mahtuu, eihän kaikissa kuukausissa ole saman verran työpäiviä.[/QUOTE]

Juurikin näin

[QUOTE="vieras.";29791907]Varsinaista arkipyhää ei makseta jos työssäolo ehto ei täyty, mutta kyllä mun mielestä kuukausipalkkalasille maksetaan koko kuukauden palkka, riippumatta kuinka monta työpäivää kuukauteen mahtuu, eihän kaikissa kuukausissa ole saman verran työpäiviä.[/QUOTE]

Jatkan vielä, ettei normaalisti pamissa edes kuukausipalkkalaisille makseta (ainakaan siivousala)arkipyhiä, ne merkitään kyllä, mutta kuukausipalkkalaisilla palkka on aina sama.

Jos tes ei määrää arkipyhiä maksettavaksi niin ei niitä makseta kuukausipalkkalaisellekaan. Kuukausipalkka on todellakin sama rippumatta TYÖPÄIVISTÄ mutta nyt onkin kyse arkipyhistä joiden maksaminen perustuu useimmiten tietyn työssäoloehdon täyttymiseen.

Arkipyhäkorvaukset

Arkipyhäkorvaus maksetaan niille työntekijöille, jotka menettävät ansiotaan arkipyhän vuoksi.
Kuukausipalkkainen työntekijä ei menetä ansiotaan, vaikka ei olisikaan töissä arkipyhänä ja siksi hänelle ei tule korvattavaa.

Tuntipalkkaisella työntekijällä on oikeus arkipyhäkorvaukseen silloin, kun työntekijän työsuhde on kestänyt vähintään 3 kuukautta ennen korvattavaa arkipyhää. Itsenäisyyspäivän osalta työsuhteen kestoedellytys on 6 päivää.

Korvattavia arkipyhiä vuodenvaihteessa ovat:

• Itsenäisyyspäivä 6.12., perjantai

• jouluaatto 24.12., tiistai

• joulupäivä 25.12., keskiviikko

• tapaninpäivä 26.12., torstai

• uudenvuodenpäivä 1.1., keskiviikko

• loppiainen 6.1., maanantai

Ei mene palkasta pois.
Arkipyhäkorvauksen tarkoitus on taata normaali viikkopalkka. Siksi se maksetaan vain tuntipalkalla työskenteleville. Viikko- tai kuukausipalkkaisilla arkipyhäkorvaukset sisältyvät palkkaan.

http://www.pam.fi/fi/tyo/kiinteistopalvelu/Sivut/Arkipyh%C3%A4korvaukset.aspx

Nyt en oikein ymmärrä noita termejä. Siis itseasiassa puhutaanko nyt edes samasta asiasta?
Tuttava tänään siis vaan kertoi, että hänen tuleva kiinteä palkasta tullaan vähentämään kahden päivän ajalta palkasta pois nimenomaan siitä pääsiäis perjantaista ja maanantaista koska silloin ei olla töissä. Heillä työt siis ovat normaalisti ma-pe klo.7-15/pv.Hän ei ole tuntityöläinen.

Yhteistyössä