kutsumanimen muuttaminen - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Åsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

"Åsa"

Vieras
Onko kukaan vaihtanut kokonaan kutsumanimeään? Kuulisin mielelläni kokemuksia. Haluaisin vaihtaa kutsumanimeni toiseen nimeeni, mutta mietin miten vaikeaa se on aikuisena..

Mun tuntemat ihmiset jotka ovat aikuisena vaihtaneet kutsumanimeä ovat joutuneet poikeuksetta tilanteeseen jossa vanhat tutut ja sukulaiset käyttävät sitä vanhaa kutsumanimeä ja uudet tuttavat ottavat sitten uuden nimen käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;22767505:
Mun tuntemat ihmiset jotka ovat aikuisena vaihtaneet kutsumanimeä ovat joutuneet poikeuksetta tilanteeseen jossa vanhat tutut ja sukulaiset käyttävät sitä vanhaa kutsumanimeä ja uudet tuttavat ottavat sitten uuden nimen käyttöön.

Onko nimen muuttamista oudoksuttu..?

Joo ja ei. Mun tuntemissa tapauksissa nimi on siis vaihtunut kokonaan.
Osan suhtautuminen on ollut sitä luokkaa " koska olet aina ollut Satu niin muuksi en sua kutsu" Ja osa taas on suhtautunut nimen muuttumiseen positiivisesti. Mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia kutsua ihmisiä muuttuneilla nimillä.

Mä inhosin jo pienenä mun etunimeäni, ja kymmenvuotiaana pyysin äidiltäni, saanko alkaa käyttää toista nimeäni kutsumanimenä. Se sopi. Aika nopeasti kaikki oppivat kutsumaan uudella nimelläni, nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin ei kukaan kutsu minua vanhalla nimellä.

[QUOTE="vieras";22767591]Mä inhosin jo pienenä mun etunimeäni, ja kymmenvuotiaana pyysin äidiltäni, saanko alkaa käyttää toista nimeäni kutsumanimenä. Se sopi. Aika nopeasti kaikki oppivat kutsumaan uudella nimelläni, nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin ei kukaan kutsu minua vanhalla nimellä.[/QUOTE]

Samoin... mut nyt olen jo 3-kymppinen... jotenki vaikeaa alkaa yhtäkkiä "markkinoida" uutta nimeä..

Toimenpiteenähän se on helppo, ilmoitus vaan kirjallisena maistraattiin, ja eka kerta on ilmainen. Itse olen muuttanut molemmat etunimeni, mutta ensimmäisen nimeni vain yhdellä ainoalla kirjaimella. Mitään hankaluutta siitä ei ole tullut, koska lähimmät kutsuvat minua yhä samalla lempinimellä kuin aikaisemminkin.

Samoin... mut nyt olen jo 3-kymppinen... jotenki vaikeaa alkaa yhtäkkiä "markkinoida" uutta nimeä..

Mä kanssa mietin jossain vaiheessa kutsumanimeni vaihtamista, mutta päädyin siihen lopputulokseen että ihmisten ois varmaan vaikeeta alkaa kutsumaan mua eri nimellä. Ja ehkä jopa itsestä tuntuis oudolta sopeutua uuteen nimeen. Itselleni on ainakin nimestä tullut osa identiteettiä, vaikka en nimestäni ole aina kamalasti pitänyt.

Toivottavasti palstamammat nyt miettivät pariin otteeseen, kun lapsilleen mitä ihmeellisempiä nimiä lapsilleen keksii, että nimestä saattaapi myöhemmin olla pelkkää harmia...

[QUOTE="vieras";22767726]Toivottavasti palstamammat nyt miettivät pariin otteeseen, kun lapsilleen mitä ihmeellisempiä nimiä lapsilleen keksii, että nimestä saattaapi myöhemmin olla pelkkää harmia...[/QUOTE]

Jännää että mun tuntemat nimensä vaihtajat on kaikki olleet niitä jotka on vaihtaneet nimensä hyvinkin persoonallisiksi tai vähintään omaperäisemmiksi mitä heidän vanhemmilta saadut tusinanimet on olleet. Poikkeuksena yksi joka vaihtoi uniikin nimen toisenlaiseen nimeen, joka suomen oloissa on hyvinkin erikoisen kuuloinen.
Yhtään tapausta en tunne missä oudompi nimi ois vaihdettu tusinanimeen.
Toki varmasti niinkin on.

Yhteistyössä