Kutsu yo-juhliin, miten suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko pakko mennä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko pakko mennä

Vieras
Miehen lapsuusystävän tytär kirjoitti ylioppilaaksi. Mies ei ole nähnyt eikä tavannut tätä ystäväänsä kymmeniin vuosiin, mutta viime kesänä törmäsimme tähän ystävään ja hänen vaimoonsa jossain kesätapahtumassa, ja vaihdettiin muutama sana. Ylioppilaaksi valmistunutta tytärtä mieheni ei ole nähnyt koskaan, enkä minäkään. Itse näin tämän lapsuudenystävän vaimoineen ainoan kerran silloin viime kesällä.

Nyt tuli kutsu yo-juhliin. Juhlat pidetään 80 km päässä meiltä. Mies saattaa joitain juhlijoita tuntea, koska on asunut lapsena tuolla paikkakunnalla; itse en tunne sieltä varmasti ketään.

Onko törppöä olla kokonaan menemättä? Vai mitä tämmöiselle kutsulle pitäisi tehdä?

Ei oo törppöä...en lähtis minäkään!

Kiitos mielipiteestä. Sanotko vielä että mitä pitää tehdä kun ei viitsittäis mennä... riittääkö onnitteluviesti ja tervehdys vai voiko vaan olla ihan kun ei oltaiskaan?

(Mainitsen vielä että ei olla edes ns. joulukorttiväleissä näiden ihmisten kanssa, vaikka meilläkin semmoinen tämänikäisten suuri joulukorttirinkikin olemassa on...)

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja tässä ketjussa;29959570:
Kiitos mielipiteestä. Sanotko vielä että mitä pitää tehdä kun ei viitsittäis mennä... riittääkö onnitteluviesti ja tervehdys vai voiko vaan olla ihan kun ei oltaiskaan?

(Mainitsen vielä että ei olla edes ns. joulukorttiväleissä näiden ihmisten kanssa, vaikka meilläkin semmoinen tämänikäisten suuri joulukorttirinkikin olemassa on...)

Miten voi aikuinen ihminen olla noin pihalla käytöstavoista? Tottakai vastaatte saamaanne kutsuun, kiitätte ja kerrotte että ette valitettavasti pääse tulemaan.

No voihan sitä ilmoittaa, että kiitos kutsusta ja onnittelut, mutta ei pääse tulemaan. Ehkäpä hekin saattoivat vain kohteliaisuudesta pyytää teitä juhliin kun näkivät pitkästä aikaa. Minun mielestäni ei tarvitse puolituttujen juhliin lähteä. YO-juhlat on sukujuhlat, eikä sinne normisti vanhoja ystäviä kutsuta jos ei olla päivittäin tekemisissä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja tässä ketjussa;29959570:

No tuo jälkimmäinen ehdotus vasta törppöä olisikin! Tietysti kiitätte kutsusta. Ihme kun se lapsuuden ystävä tuntuu olevan halukas tutustumaan teihin tai uudestaan mieheen mutta teitä ei tunnu tippaakaan kiinnostavan. Jompi kumpi puoli lukee kyllä toista ihan väärin.

No tuo jälkimmäinen ehdotus vasta törppöä olisikin! Tietysti kiitätte kutsusta. Ihme kun se lapsuuden ystävä tuntuu olevan halukas tutustumaan teihin tai uudestaan mieheen mutta teitä ei tunnu tippaakaan kiinnostavan. Jompi kumpi puoli lukee kyllä toista ihan väärin.

No mulla tuntuu olevan se ongelma, että kaikki jotka on kerran nähneet mut haluais tutustua... aivan ilmeisestä ja tässä ketjussakin havaitusta törppöydestäni huolimatta.

Mulla on niin tarpeeksi tuttuja, että en itse asiassa kaipaa niitä lisää enää ollenkaan. Eikä tuo mieskään vaikuta olevan kovin innokas lähtemään juhliin. Itsestäni tuntuisi vähintäänkin oudolta mennä onnittelemaan ihmistä, jonka elämässä en ole siivullakaan ollut koskaan mukana, eikä edes miehenikään ole ollut.

Miksiköhän näitä kutsuja tulee? Ei mun muksujen yo-juhlissa taatusti ollut tämmöisiä mun tuttuja joita juhlakalu itse ei tunne. Kaikkia vieraita en tuntenut, koska olivat juhlakalun omia tuttuja...

Tietenkään ei ole pakko mennä, mutta ilmoittaa pitää. Isäntäväki mitoittaa tarjoilut sen mukaan paljonko porukkaa on tulossa.

Ei tarvitse myöskään selitellä miksette mene, kohtelias kiitos kutsusta, valitettavasti emme pääse riittää kyllä

Menitte tai ette mene juhliin, kun kutsu tulee on ilmoitettava ottaako kutsun vastaan kutsujalle.
Myös on korrektia muistaa ylioppilasta, kun on kerran kutsun saanut.
Esimerkiksi postitse voi lähettää onnittelukortin ja runokirjan tai kukat interfloran välityksellä.

Jos kutsuihin menee, niin lahjan arvo lasketaan kaavalla: kulut + päälle pari kymppiä + pyöristys ylöspäin. Eli pitopalvelun listahintojen mukaan kahvitarjoilu noin 15-20 eur/hlö, siitä voi lähteä liikkeelle. Ylioppilaalle on vielä hyvä viedä yksi erillispakattu ruusu, niin se on sitten kaikkien sääntöjen mukaan ok. lahja.

Nuoret ovat herkkiä ja tällekkin nuorelle on jo voitu kertoa, että se ja se ja se on kutsuttu yo-juhliin.
Siksi muistaminen nuoren suurissa juhlissa on k o h t e l i a s t a ja h y v i e n t a p o j e n mukaista. Valitettavasti usein ei näin ajatella, vaan ajatellaan "omaa parasta" ja muiden tunteista ei välitetä. Kutsu on kutsu ja jokainen ylioppilas on lahjansa ansainnut kutsun saanneilta....

[QUOTE="julia";29959848]Nuoret ovat herkkiä ja tällekkin nuorelle on jo voitu kertoa, että se ja se ja se on kutsuttu yo-juhliin.
Siksi muistaminen nuoren suurissa juhlissa on k o h t e l i a s t a ja h y v i e n t a p o j e n mukaista. Valitettavasti usein ei näin ajatella, vaan ajatellaan "omaa parasta" ja muiden tunteista ei välitetä. Kutsu on kutsu ja jokainen ylioppilas on lahjansa ansainnut kutsun saanneilta....[/QUOTE]

Joo joo, selväksi tuli. Taitaa joku tämän kevään uusi ylioppilas siellä jakaa "hyvien tapojen mukaisia" rahalahjavinkkejä plussamammoille :D

[QUOTE="julia";29959813]Menitte tai ette mene juhliin, kun kutsu tulee on ilmoitettava ottaako kutsun vastaan kutsujalle.
Myös on korrektia muistaa ylioppilasta, kun on kerran kutsun saanut.
Esimerkiksi postitse voi lähettää onnittelukortin ja runokirjan tai kukat interfloran välityksellä.

Jos kutsuihin menee, niin lahjan arvo lasketaan kaavalla: kulut + päälle pari kymppiä + pyöristys ylöspäin. Eli pitopalvelun listahintojen mukaan kahvitarjoilu noin 15-20 eur/hlö, siitä voi lähteä liikkeelle. Ylioppilaalle on vielä hyvä viedä yksi erillispakattu ruusu, niin se on sitten kaikkien sääntöjen mukaan ok. lahja.[/QUOTE]

Lahja täysin tuntemattomalle ihmiselle??
Pitääpä sit lähetellä kutsuja ympäriinsä lapsuuden tutuille niin saa lapsi paljon lahjoja postissa.

Yhteistyössä