KUTOMISESTA tietävät. Onko tämä kallis vai halpa? (linkki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lanka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No siis jos multa kysytään niin on kallis. Mut jos mun mieheltä kysytään niin "ei ole ollenkaan kallis, mieti kuinka kauan tuollaisen tekemiseen menee, sitä paitsi se on suomalaista käsityötä josta pitääkin maksaa. Tietysti jos ei arvosta käsityötä niin kuin esim. sä, niin voi ostaa varmaan vastaavan H&M:ltä viidellätoista eurolla, mutta ei sitten tartte valittaa kun se menee heti rikki ja pienet kiinalaislapset saa vihat niskoilleen paskasta tuotteesta..." ja päläpälä, se pitäisi mulle puolen tunnin saarnan aiheesta. :D

• Tykkää
Reactions: kookosta
En tiedä kauan tuollaista neuloisi. Olen neulonut tänään 2v:lle lapasia, hyvin yksinkertaisia ja niihin on mennyt n. 2h/pari. Työn tekemiseen kuluvaan aikaan vaikuttaa kuinka paksua lankaa ja puikkoja käyttää ja työn suuruus. Mutta voisin kuvitella, ettei tuosta kummoistakaan tuntipalkkaa jää tekijälle :/ Eli mielestäni kohtuuhintainen, jopa halpa käsityöksi (jos vain kädentyönjälki on hyvää).

kyllähän se niin on että käsityölle tulee hintaa. Mutta itse en ehkä kyllä käyttäisi nallea tai seiskaveikkaa suuritöisessä työssä. Olen alkanut pettyä laatuun. Esim joku ruskovilla oikeasti kestää kauniina käyttöä ja kotikutoiset nukkaantuvat murto-osassa tästä. Mutta itse uskon että käyttänee pääsääntöisesti neulekonetta työssä, malli ainakin sopis siihen. No ei tuo palmikko mutta hellokittyt. Koneella voi tehdä kuviotkin, jos on hienompi laite. Tietty koneenkkn kustannukset pitäsi myynnillä kattaa..

Jos käsin kutoo niin menee monta viikkoa ja saman hinnan pyytäisin jos itse kutoisin myyntiin. Toisaalta, 7-veljestä on paksua lankaa, ettei siinä varmaan kauaa nokkatuhise. Onko koneellä vai käsin tehtyä? Voisin kuvitella että koneella on helpomi tehdä nuita..

Edullinen minustakin. Tuo ei kuitenkaan ole mikään ihan perus sileällä neulottu haalari, vaan taidokkain kuvioin neulottu. Todella upea! En myis alle 120e!
Mulla on työnalla just 7-veikkalla sileällä neuloen haalarin 110cm ja 90cm ja meidän ulkona pakkasillakin viihtyvät lapset, (vaativat!) pihalle haalarin alle kunnon lämpimän villahaalarin. Eikä ruskovillakaan ole niin lämmin ku nallesta tai 7-veikasta tehdyt. Neulokaa, niin tiedätte!

Vieraalle tai myyntiin en teksi ainakaan halvemmalla, mutta toisaalta tuskin ostaisin itse tuohon hintaan. Kalleus/halpuus käsitöissä riippuu niin paljon tilanteesta, kysynnästä ja tarjonnasta, mitä haluaa, osaako itse tehdä tai onko läheisissä joku joka harrastaa käsitöitä "huvinvuoksi". Harrastus ja ansio on ihan eri asioita ja käsitöitä tehdään molemmissa tarkoituksissa, monesti rahallista arvoa on niin vaikea mitata.

Työtunteihin nähden edullinen, mutta ihmettelen lankavalintaa. On olemassa paljon parempiakin ja suunnilleen saman hintaisia villalankoja niin miksi tehdä SUKKAlangasta, jossa on tekokuitua 25%. Jokseenkin kyseenalaista myös myydä Hello Kitty -kuviollista kun ei taatusti ole lisenssiä siihen. Sitten vielä lisäihmetys hakusanoista. Ja maksaakohan edes veroja myynneistään. Juu, en ostaisi vaikka käsityötä arvostankin ja olen maksanut liki saman teollisesta alpakkahaalarista nikottelematta.

Haalarit ovat hienoja ja ihan käsin on kudottu ilman koneita. Tämä nainen on taituri alallaan :) Mutta mikä minuakin ihmetyttää on tuo lanka valinta, sillä novitan langat nukkaantuvat nopeasti käytössä. Pesua ne eivät kestä, vaikka vyötteessä sanotaan kestävän.. Tai no kestää mutta tulee nyppysenä ja ryvettyneenä takasin! Itse kudoin 7 veikasta haalarin viime vuonna ja käytön jälkeen oli ihan kamalan näköinen, niin nypyssä ja kuluneen näköinen. Plussaa oli se, että lämmin oli haalari viime talven pakkasilla. Jos tilaisin haalarin, pyytäisin haalarin eri langalla. Ja tuo hinta haalarista ei ole paha, sillä kädenjälki on ammattilaisen näköistä ja työmäärä on iso!

Mikä lanka voisi olla parempaa kuin 7-veikka tai nalle? Tosiaan kulutuksen ja pesun kestävää?

Tahtoo vaan olla, että helposti saatavilla on 7-veikkat ja nalle langat, muut tilauslankaa ja hinta sen mukainen. Kokemuksia kellään?

Novita wool on aika hyvä. Se ei kutita lähellekään niin paljon kuin 7v ja nalle, jotka minun mielestäni ovat villasukkalankoja.

Ja muistaakseni Novita wool on aivan kohtuuhintaistakin. Sitä löytyy isommista kaupoista ja saa sitä tilattua netistäkin.

Mitä hintaan tulee, niin aivan passeli hinta. Kyllähän sitä täytyy työllekin antaa arvoa ja laittaa hintaa, eikä pelkälle materiaalille.

Itse en ostaisi siksi, että sen lisäksi, että kudon itse, äitini kutoo myös. Ja toiseksi, en koskaan pukisi lapselle kutittavaa haalaria.

Viimeksi muokattu:
Ihan sopiva hinta. Onhan tuossa kova työ. Itsekin neulon toisinaan, mutta en kyllä jaksaisi tuollaisia palmikkohaalareita saati hellokitty-kuvioita alkaa väkertämään. Itse asiassa kyllä noista voisi pyytää helposti saman hinnan kuin TTH haalareista, vaikkapa. TTH on liukuhihnakamaa eikä uniikkikappaleita kuten tuo käsinneulottu haalari. Mutta kun tuo ei ole mitään statusmerkkiä, niin eihän mammat viitsi sellaisesta maksaa.

Sandnessin merinovillalangat on ohuempaa lankaa ja kestää kyllä hyvin pesuja ja kulutusta (ainakin meillä), eikä ole mitään älyttömän kallista lankaa. Tosin itse olen just saamassa valmiiks jämä 7veikkalangoista villapöksyjä 3vuotiaalle. Melko painavat tulee tuosta 7veljestä, mun mielestä. Neulominen ei ole mitään vaikeaa, että voisit kokeilla tehdä itse?

Yhteistyössä