Kutojat, saisko apua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pypylleröinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pypylleröinen"

Vieras
Mä ihastuin yhteen lankaan, mitä tilasin 2 kerää, oli ihan sikahintasta, enkä sitä sitten sen enempää tutkinut, kunnen noista mitään oikeen tiedä. Langat tuli, ja pieni ongelma.
Se on tollasessa isossa vyyhdissä, ok, se pitää rullata ite. Mutta siinä menee ikä, alotin projektin eilen, reilu tunnissa sain olemattoman kokosen rullan. Lanka on ihan helvetin ohutta, äidin mukaan tarkotettu koneella kutomiseen, ei normaaliin käsin kutomiseen. Jos langan laittais tuplana puikoille, se ois silti tosi ohutta. Siinä vaiheessa, kun sitä ois ehkä 6 tai 8 lankaa kokoajan, millä samaan aikaan kutois, ni tulis jo normaalipaksusta neuletta, mutta ois helvetin vaikee kutoa.
Eli siis, onko jotain neulekonetta, tai edes jotain, minkä kanssa mä saisin ton kudottua? Piti saada siitä ipanalle sukat ja vanttuut, eli ei mitään isoja projekteja.
Eiks sellasia härveleitä oo, millä saa tehtyä jotenki putkea, jossain puutapissa metallisia lenkkejä, tms.? Millä nimellä sellasta vois ettiä, ja onnistuisko sillä tehdä tollaset? Vai mitä hittoa mä teen tolla langalla??

http://www.lankatalo.net/product_details.php?p=80

tota lankaa. En mä ees tajunnut sillon tilatessa kattoa, että se oli noin ohutta :( Ja ongelmaa lisää vielä se, että mun hermot ei oo tehty ohuille langoille... :P

Eka viesti ei tullut läpi, josko tää. Onneks tajusin kopioida enne lähettämistä :P

http://www.lankatalo.net/product_details.php?p=80

tota lankaa. En mä ees tajunnut sillon tilatessa kattoa, että se oli noin ohutta :( Ja ongelmaa lisää vielä se, että mun hermot ei oo tehty ohuille langoille... :P

Eka viesti ei tullut läpi, josko tää. Onneks tajusin kopioida enne lähettämistä :P

www. lankatalo. net/ product_details.php?p=80

Jestas että tää on raivostuttava palsta. Kaikki menee johonki helvetin filtteriin....

Minä olen tehnyt tuosta langasta pyöreän pitsihuivin, halkaisija 150 cm. Meni pari kuukautta. Missään tapauksessa tuosta ei voi tehdä sukkia. Saahan siitä paksua lankaa kertaamalla rukilla tai värttinällä, mutta hullua olisi sitä sukkiin tuhlata, kun ei se niissä edes kestä.

Joo-o, kiitos masennuksesta :D Arvatkaa, kestääkö mun hermo kutoa tai virkata jotain pitsihuivia kahta kuukautta :D Voi helvetti, mitähän mä tolle sitten keksisin... Kintaitten alle siis ajattelin ohuita, lämpimiä vanttuita niitä. Ja sukkiin aattelin samaa ideaa, että siinä ois sitten päällä vielä vaikka ihan perus villasukka, ja sit vasta kenkä.
Ja kun ei mulla oikeen oo huiville käyttöäkään... :(
Asiasta nakkiin, mites ne jotkut koneet ja muut?

Kyllä sukkien ja lapasten teossa paras kone on sukkapuikot. Toki neulekoneellakin voi tehdä mutta jos ei ole aiemmin tehnyt edes suoraa kappaletta niin voi olla aika haastavaa alkaa sukista. Neuvoisin lankakauppaan ja siellä kysymään neuvoja langanostoon.

[QUOTE="pypylleröinen";22394355]Joo-o, kiitos masennuksesta :D Arvatkaa, kestääkö mun hermo kutoa tai virkata jotain pitsihuivia kahta kuukautta :D Voi helvetti, mitähän mä tolle sitten keksisin... Kintaitten alle siis ajattelin ohuita, lämpimiä vanttuita niitä. Ja sukkiin aattelin samaa ideaa, että siinä ois sitten päällä vielä vaikka ihan perus villasukka, ja sit vasta kenkä.
Ja kun ei mulla oikeen oo huiville käyttöäkään... :(
Asiasta nakkiin, mites ne jotkut koneet ja muut?[/QUOTE]

Koneella et saa lapasia tai sukkia aikaan. Ja ne puuhäkkyrät eivät toimi tuohon ollenkaan. Niillä voi tehdä jotain hyvin harvaa kaulaliinaa, ei juuri muuta. Ja puikoilla neulot nopeammin. Ei ole tarkoitus masentaa, mutta tämä on faktaa.

Koneella et saa lapasia tai sukkia aikaan. Ja ne puuhäkkyrät eivät toimi tuohon ollenkaan. Niillä voi tehdä jotain hyvin harvaa kaulaliinaa, ei juuri muuta. Ja puikoilla neulot nopeammin. Ei ole tarkoitus masentaa, mutta tämä on faktaa.

Kyllä saa, mutta se on aika monimutkaista ja sauma pitää jokatapauksessa ommella.

Olen tehnyt neulekoneella kumpiakin, mutta parhaat ja käteen ja jalkaan sopivimmat saa tosiaan puikoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22394589:
Kyllä saa, mutta se on aika monimutkaista ja sauma pitää jokatapauksessa ommella.

Olen tehnyt neulekoneella kumpiakin, mutta parhaat ja käteen ja jalkaan sopivimmat saa tosiaan puikoilla.

Tarkoitin lähinnä sitä, että kyse on aloittelijasta. Eli tuskin saa aikaan ;)

Yhteistyössä