Kutojat hoi, voisinko kutoa itse kaulurin pyörrepuikoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käsityöpeukalo keskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käsityöpeukalo keskellä kämmentä

Vieras
Olen tässä miettinyt, että jos tekis sellaisen kaulurityyppisen jutun, tai löysähkön, irrallisen poolokauluksen tyyppisen kaulasuojaimen, niin onnistuisko se sellaislla yhtenäisillä pyörrepuikoilla? Ja miten se sit päätellään, jos ompelis vaan nurin-oikein, niinkuin resoria kudotaan?

Jollet halua saumaa kauluriin, niin pyöröpuikoillahan se kannattaa tehdä. Mutta jos taas teet suorilla puikoilla, niin kai se olisi lopuksi vaan nurjalta puolelta ommeltava kiinni putkiloksi. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jollet halua saumaa kauluriin, niin pyöröpuikoillahan se kannattaa tehdä. Mutta jos taas teet suorilla puikoilla, niin kai se olisi lopuksi vaan nurjalta puolelta ommeltava kiinni putkiloksi. :xmas:

Tai laittaa napit.Mummo tehnyt sellaisenkin mihin tulee taakse/eteen miten itse haluaa napit.Ei tarvitse vetää pään läpi niin ei veny heti =)

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Joo onnistuu se, kunhan et ompele etkä kudo vaan neulot ;)

Aah, onko mulla vähän termit hukassa... sori! :D

Paljokohan pitäisi luoda silmukoita? Riippunee tietty langan ja puikkojen paksuudesta... Pitäis varmaan käydä käsityöliikkeessä ostaan tarvikkeet, niin sais samalla vähän opastusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:

Tai laittaa napit.Mummo tehnyt sellaisenkin mihin tulee taakse/eteen miten itse haluaa napit.Ei tarvitse vetää pään läpi niin ei veny heti =)

Niin. Käsi´tin kuitenkin ap:n aloituksesta, että hän tekisi sellaisen isomman putkilon... Ei varsinaista kauluria. Sellaisessa napit olisivat ehkä epäkäytännölliset. Tavalliseen kauluriin napitkin käyvät hyvin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
No onnistuu, langaksi kannattaa valita sellainen joka ei kutita. Joustinneuletta ja päätellään normaalisti.

Hyvä pointti. Kutittaako perus villasukkalanka?

Heh, kun tietäis, miten normaalisti päätellään... no, pitää varmaan käydä mummulla kylässä, se osaa neuvoo!

Niin. Käsi´tin kuitenkin ap:n aloituksesta, että hän tekisi sellaisen isomman putkilon... Ei varsinaista kauluria. Sellaisessa napit olisivat ehkä epäkäytännölliset. Tavalliseen kauluriin napitkin käyvät hyvin. :)

No se kyllä.
Mutta pienen lapsen kaulurissa kyllä kätevä ollu tuo nappisysteemi..

Pitäisköhän pyytää tekemään itselle kauluri, sellainen kunnon putkilo! =) mulla talvella aina ongelmana huivit kun ne on jotenkin tiellä jne :/

No se kyllä.
Mutta pienen lapsen kaulurissa kyllä kätevä ollu tuo nappisysteemi..

Pitäisköhän pyytää tekemään itselle kauluri, sellainen kunnon putkilo! =) mulla talvella aina ongelmana huivit kun ne on jotenkin tiellä jne :/

Juu kyllä kauluri on kätevä. Itsekin käytän talvisin joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No onnistuu, langaksi kannattaa valita sellainen joka ei kutita. Joustinneuletta ja päätellään normaalisti.

Heh, kun tietäis, miten normaalisti päätellään... no, pitää varmaan käydä mummulla kylässä, se osaa neuvoo!

Lapsille tarkoitettuja villalankoja voi käyttää ja ne ei yleensä kutita. Tosin niissä on usein aika hempeät sävyt.

Kaupoista löytyy myös toki ihania silkki-villa lankoja, bambulankaa ...

No sepä se munkin ongelma on, siksi aloin suunnitteleen tuollasta viritelmää... mut oon kutonut viimeksi yläasteella kohta 20 vuotta sitten... hehheh... :)

Lapsille tarkoitettuja villalankoja voi käyttää ja ne ei yleensä kutita. Tosin niissä on usein aika hempeät sävyt.

Kaupoista löytyy myös toki ihania silkki-villa lankoja, bambulankaa ...
Mitä enemmän langassa on villaa sen varmemmin se herkkäihoista kutittaa... Esim. 7 veljestä on sitä sorttia että siitä ei kannata neuloa pipoa, kauluria eikä kaulaliinaa. Sukka- ja lapaslankana mitä mainoin.

Kannattaa ottaa sitten huomioon se että jos se on pelkkä suora kauluri ilman mitään "läppiä" niin se ei ehkä pysy kauhean hyvin paikollaan -jos se tulee lapselle. Aikuisellahan se tietysti menee ihan asustekäytössä jos ei ole tarkoitus että siitä on "oikeaa hyötyä".

Alkuperäinen kirjoittaja miero:
tuossa on tuommoinen ohje

Tänks! Ajattelin just sellasta löysää putkiloa, ilman noita läppiä kylläkin.

http://www.novita.fi/sys/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=90095

tälläistä?

Just! Tätä tarkoitin! Kiitos ja kaikille muillekkin avuliaille kiitos kaunis vinkeistä! =)

Yhteistyössä