Kutinaa alapäässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö89

Vieras
Apua!

Alapääni kutisee ja on tavallista herkempi kuin ennen..??
Tuntuu että pitäis kokoajan suihkutella tms...mikä minussa on vialla?Kertokaa te viisaammat!!Kiitos avusta!

Säikähdin siksi koska en tiedä onko nuorilla yleensä mitään kutinoita yms.

Kutinaa on kestänyt 2 päivää.

Kiitos paljon vastanneille!!apua tarvitaan!!

Onko valkovuotosi muuttunut erilaiseksi kuin ennen? Jos käytät puhdasta sormea sisälläsi, jääkö siihen valkoisia kokkareita? Silloin saattaa olla kyse hiivasta.

Muu kutina voi johtua esimerkiksi kertakäyttöisistä terveysiteistä tai pikkuhousunsuojista tai pesuainejäämistä.

Ensimmäinen hiivatulehdus/muu tulehdus kannattaa aina tutkituttaa lääkärillä.Tutkimus ei satu.

Maitohappobakteereja voit ostaa apteekista esim.Gefilus tms ja nauttia niitä päivittäin.Makean syöntiä kannattaa välttää.Gefilus,Asidofilus tai Relatuotteiden nauttimeinen ehkjäisee kutinaa.

Eikö sun kannattaisi kysyä äidiltä näitä juttuja? Hän varmaankin voisi auttaa, varata lääkärin ja tulla vaikka henkiseksi tueksi. Niin minä ainakin tekisin.

Onko sukupuolitaudin mahdollisuus? Jos on niin ainakin litteän kondylooman oireena on sietämätön kutina. Se on tosi herkkä tarttumaan sormistakin.

Kannattaa käydä lääkärissä jos epäilet hiivaa, mutta jos se tuntuu ylivoimaiselta ja olet varma oireistasi, niin apteekista saa ilman reseptiä hiivalääkkeitä. Esim. Canestenin yhdistelmäpakkaus maksaa noin 18 euroa. Siinä on yksi emätinpuikko ja voide. Mutta jos et ole varma että se on hiivaa, niin ei kannata turhaan käyttää lääkkeitä.

Ellei oireet oli kovat, niin ennemmin niitä maitohappobakteerikapseleita muutamana päivänä emättimeen (Esim. Vivag, n.10e /12 kapselia), niin oireet voi hävitä tai ainakin lieventyä. Ensiavuksi muuten käy myös emättimen alueelle siveltynä maustamaton jogurtti tai piimä.

Minulla on vähän väliä kutinaa alapään karvoituksessa ja käytän lactavia pesuainetta alapäähäni. En usko että minulla on hiivatulehdusta, koska valkovuotoni ei ole kökkömäistä yms. Enkä usko että minulla on kuppaa tai satiaisia. Yleensä kutina lakkaa kun ajan karvani lyhyeiksi, pesen alapääni ja vaihdan pikkarit ja siteen. (Jos on kuukautiset) Mutta silti senkin jälkeen vähän väliä kutittaa... Käyn joka päivä suihkussa ja pesen enintään kaksi kertaa päivässä alapääni. Mistä tämä sitten johtuu? Pitäisikö minun olla huolissani asiasta?

Yhteistyössä