kutina

• Viestiketjun aloittaja Saija
  • Ensimmäinen viesti
Saija
Onko kellekkään tullut hormoneista kutinaa, olen nyt parisen kuukautta popsinut Activelle nimisiä pillereitä. Nyt varsinkin illalla kutisee reisien sisäpinnat, ihan hirveesti ja on karheen tuntuista punaista ihottumaa ilmestynyt. Muuta syytä en keksi, kuin nuo pillerit.

Meikämaija
En ole kuullut kenenkään valittavan moista. Itse pitäisin todennäköisempänä syynä pesuainetta tai sukkahousuja. Allergiset herkistymiset saattavat tulla koska vain ihan yhtäkkiä, vaikkei niitä olisikaan ollut ennen.

Reiden sisäpinnat ovat ohutta ja herkkää ihoa ja jos reidet vielä koskettavat toisiaan, ärsytystä syntyy. Näppylät saattavat tulla jo siitä, että hankaat kutiavaa ihoa.

Tässä kirjoittaessa tuli vielä mieleen sellainenkin seikka, että oletko varma, ette ole saanut mistään syyhytartuntaa? Syyhypunkki on ihon alla ja kutiaa hirveästi.

Käväise näyttämässä lääkärille, jollei kotikonstein eli kortisonilla ja pesuaineen vaihdolla (nestemäinen ja hajusteeton) ja pyykin ylimääräisillä huuhteluilla tokene. Älä odota kovin pitkään, ihottuma tulehtuu raapimisesta ja liasta.

Kaija
Olen käyttänyt estrogenia reilun vuoden ja tämän kesän on ollut jatkuvaa kutinaa niskassa, selässä sekä alapäässä häpyluun kohdalla.

Estrogeenin tai verenpainelääkkeeseen olen minäkin kysyvästi katseeni kohdistanut. Lähinnä estrogeeniin koska verenpainelääkkeen puolitin kokeeksi ja vaikuttava aine on tosi pieni nyt ja silti kutisee suorastaan rasittavasti.

Yhteistyössä