Kutiava ihottuma vatsalla

Hei,

Olen 32. viikolla raskaana ja muutama päivä sitten navan ympärille ja ylävatsaan ilmestyi kutisevaa punapilkkuista ihottumaa. Kutina ja kuumotus on pahinta yöaikaan. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta. Minulla ei ole ennen raskautta todettu mitään allergioita ja lääkäri vain totesi, ettei ihottumalla ole mitään tekemistä raskauden kanssa. Olen netistä surffaillessa löytänyt paljon englanninkielisiä sivuja raskauden ajan ihottumasta, jota kutsutaan PUPPP:ksi (Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy). Toivottavasti tämä ihottuma ei kuitenkaan osoitu samaksi, sillä kirjoittajien mukaan kutina vaan pahenee loppua kohden ja ajaa hermoromahduksen partaalle:(

Olisi hyvä kuulla, jos muilla on samanlaisia kokemuksia ja vinkkejä, kuinka kutinaa saisi helpotettua.

Terv. Marie
 
mullakin ollu ihan päivittäistä kutinaa joka puolella mahaa. Ne alko tossa viikolla 30 ja nyt on viikkoja 38+5 enkä oo saanu hermoromahdusta vielä.
Mä oon ainakin huomannu että se kutina johtuu siitä että iho venyy ja rupee tulemaan raskausarpia. Ei niitä vielä 5 viikkoo sitte ollu, mutta nyt mun maha näyttää siltä ku joku ois viillelly puukolla.
Että voi johtua siitäki.
 

Yhteistyössä