Kutiaako muut atoopikkolapset näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leonella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leonella

Vieras
Meillä tämä nuorempi lapsi, kymmenkuinen "vauva", on atoopikko. Ruoka-aineallergioiden löytymisen jälkeen puolivuotiaana iho rauhottui hirmuisesti, iho ei ole sen jälkeen ollut auki saatikka tulehtunut ja yöt rauhoittuivat. Ihotautilääkäri silloin kyllä veikkasi, että pojan atopia on sen oloinen, että se tulee vaivaamaan poikaa ja vaatimaan hirmuisesti työtä vielä pitkän aikaa. Ja niinhän se on, iho lehahtaa ihottumalle ihan mistä vain.

No mutta se varsinainen pointti.. Iho on ollut heinäkuun alun jälkeen tosi hyvässä kunnossa. Punoitusta tai karheutta ei juurikaan ole paitsi nilkoissa. Mutta silti poika raapii itseään! Väsyneenä tai kyllästyneenä varsinkin, ellei käsillä ole silloin muuta tekemistä. Mutta kyllä sitten muutenkin, jos jostain ihoa vaan on paljaana. Olen koko kesän paininut vaateongelmien kanssa. Jos pojalle laittaa sortsiasun, t-paidan, yrittää nukuttaa pelkässä vaipassa tai muuta yhtä vähävaatteista ajattelee, niin poika raapii itsensä aivan verille jaloista ja käsistä, vaikka kuinka yrittäisi pojalle antaa muuta ajateltavaa. Jos taas pojan pukee päästä varpaisiin, niin poika ei raavi itseään yhtään päivän mittaan. Ongelmaksi tulee vain sitten se, että lämpimillä ilmoilla poika hikoaa ja illalla on vatsa ja selkä kutisevaa hikinäppylää täynnä ja ne raavitaan näppylöille iltatoimien aikaan ja nukahtaessa.

Tämä nyt on vain yksi vaikeus tämän kaiken keskellä, mutta siis onko kaikki atoopikot yhtä kutisevia, vaikka iho olisikin hyvässä kunnossa?? Vai onko pojalle vain jäänyt tuo raapiminen "päälle" vanhasta muistista?

hei kirjoitin juuri anniinan ihottumasta ja meillä ruoka-aine allergiaa ei ole löydetty. mutta itse olen joskus ajatellut samaa että voiko raapimisesta tulla tapa? Joskus iho on hyvänä ja silti raavitaan varsinkin väsyneenä ja yöllä? mitä voitetita käytät?

Itse olen aina ollut atoopikko. Joskus on ollut aikoja jolloin väsyneenä varsinkin kutittaa, et on pakko raapia, vaikka ihottumaa ei olisikaan. Itselläni olen huomannut sen, että väsymys ja stressi on suuri tekijä ihottuman pahenemisessa ja kutinassa.

meillä 1v2kk tyttö atoopikko jolla ei ole varsinaisia ruoka-aine allergioita löydetty (jotain pientä huomattu tomaatista ja sitruunasta) mutta ihottumaa on ollut myös melkein koko kesän ja hän myös alkaa raapimaan jos on väsynyt tai joku "ottaa päähän", ja tietysti kun hikoaa. Ollaan käytetty lähes ympäri vuoden sukkia tumppuina öisin koska muuten yöllä raapii olkapäänsä ihan verille. Ainakin toistaiseksi tumput on saanut olla käsissä (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

Mä olen kylmästi vaan pitänyt pitkiä housuja meidän 2v atoopikolla. Pojan iholle ei nimittäin todellakaan tee hyvää nurmikolla pyöriminen niin,että iho joutuu kosketuksiin ruohon kanssa. Tänä kesänä pojalla on selvästi iho kutissut enemmän siltikin vaikka olisi hyvässä kunnossa. meillä on ruoka-allergioista johtuvaa ihottumaa ja aina pistää miettimään onko syönyt jotain epäsopivaa jos kutisee :/

Miten olinkaan unohtanut... eli meillä oli varsinkin alkukesästä todellinen ongelma pojan ihon kanssa. Eli iho oli siisti,ruokavalio kondiksessa,mutta kutisi silti. Lääkärilläkin käytiin ja hän totesi,että siitepölyt+muut ilman pölyt voivat aiheuttaa "pelkkää" kutinaa. Ja mun oli pakko uskoa asiaan,koska muuta selitystä mä en kutinoille löytänyt :/ Ajoittain meillä on aina vain tätä samaa ongelmaa :(

Yhteistyössä