Me oltiin asuttu yhdessä jo vuosia kun mentiin naimisiin, itse järjestettiin häät ja itse varauduttiin maksamaan kaikki, eli budjetti tehtiin sen mukaan että itsellä on varaa. Lopulta vanhemmat HALUSI osallistua kustannuksiin, mutta suurin osa jäi itselle maksettavaksi. Ihan kiva että vähän kuitenkin halusivat rahallisesti tukea, esim. mun isä maksoi bändin ja osti viinakset, sulhasen isä maksoi hääpaikan vuokran.
Musta silloin, jos vanhemmat maksaa, ne myös ns. järjestää häät eli kutsuu ketä haluaa ja toimivat siis myös kutsussa kutsujina. Eli "meillä on oli kutsua teidän tyttäremme sen ja sen häihin". Minusta olisi jotenkin noloa mennä pyytelemään rahaa, jos/kun on oltu suhteessa pitkään ja asuttu jo omassa kodissa ennen häitä. Meillä oli lapsikin. Sen vuoksi ei edes pyydetty vanhempia maksamaan vaan ilmoitettiin, että ollaan menossa naimisiin, itse maksetaan ja jos haluatte auttaa, niin tarjotkaa apua - joko rahallista tai muuten. Itse sitten saatiin myös päättää ketä kutsutaan. Käsittääkseni nykyään vanhempien maksamia (ja kutsumia) häitä järjestetään lähinnä maaseudulla ja tietyissä uskonnollisissa piireissä joissa tuleva pari asuu omien vanhempiensa luona häihin saakka ja aloittavat yhteiselon vasta papin aamenen jälkeen.