Kustantaako vanhemmat häät? vielä tänä päivänä?

• Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Mun veljen häät maksoi vanhemmat + appivanhemmat puoliks. En usko, että mulle maksetaan häitä. Veli oli fiksu ja meni opiskeluaikana naimisiin, jolloin "ei ollut rahaa". Itse olen töissä, mutta rahaa ei todellakaan ole liikaa.

Jotenkin epistä... Kun toiset saa säästää säästämällä, että saavat ne tuhannet eurot kasaan, jotta voi säällisen hääjuhlan järjestää ja toisille kaikki tuodaan nenän eteen valmiina.

Kannattaako tuosta vielä etukäteen loukkaantua? Monet vanhemmat haluavat olla tasapuolisia, ja antaa kaikille lapsille samat jutut.

kuu
no ei meillä kyllä vanhemmat maksa. isä kuollu ja äidillä ei ole todellakaan rahaa, ja se muutenkin sellainen että jokainen hoitaa omat asiansa ei sitä meidän elämä kiinnosta. miehen vanhemmat vaikka rikkaita ovat niin tuskin maksavat.....

tinni
me maksoimme itse. samoinkuin isosiskonikin. tosin meistä molemmat meni tylsästi maistraatssa naimissiin. mutta sopi meille ihan ok tuollaiset häät. eikä maksaneetkaan paljon..... kun vieraina olivat vain omat vanhemmat.

anlisa
Me maksoimme myös itse häämme. En edes kuvitellut muuta.... aikuiset ihmiset, jotka ovat asuneet yhdessä jo monta vuotta ja 2 lastakin siunaantunut. Mulla oli ainakin selvää että me vietetään sellaiset häät johon on varaa. Ja kivat häät olikin :)

Sportti
Itse maksettiin häät tänä kesänä.. vanhemmat auttoivat todella paljon järjestämisessä ja muistivat vielä mahtavilla häälahjoillakin.
Itse haluttiin maksaa juhlamme- toki rahallisesta auttamisesta ei olisi varmaan kieltäydytty,jos olisi suoraan tarjottu.. vanhemmat vaan ilmoitti, että auttavat mielellään,missä tarvitaan

Meillä meni mun vanhemmille ja appivanhemmille aika suuri osa häiden maksuista. Itse maksettiin n. 1/4 sekä tietty häämatka. Häät ei maksanut ihan mielettömiä, vaikka ainahan siinä rahaa menee.

Me oltiin opiskelijoita molemmat. Jos oltaisiin itse jouduttu kaikki maksaan, olisi häävieraslista karsiutunut ehkä n. 1/10 osaan.. Vanhempamme sit halus, että vieraita tulee kunnolla (ja tykättiin mekin isoista häistä) ja halusivat kustantaa häät.

Isä on perinteinen ja kovin katseli pussiaan, että hitsi, pitääkö kaikki maksaa (morsiamen isän kuuluisi häät maksaa), mutta koska osallistuivat veljenikin hääkustannuksiin, niin ei sit kaikkia maksanut. Ja mieheni vanhemmat tuli ilolla kustannuksiin mukaan. Itse sanoivat maksavansa ilman kysymisiä (enkä olisi kehdannut kysyäkään)..

vieras
kyllä meilläpäin ainakin on itsestään selvyys että vanhemmat maksaa. nykyään se menee puoliksi, ennenhän maksoi morsiamen vanhemmat.
sitte on eri asia jos menee jo vanhempana naimisiin on paljon ollut työelämässä jne. että on vara kustantaa itsekin.
meilä ei olisi ollut

vieras
Meidän häissä vanhemmat maksoi puoliksi juhlapaikan ja ruoat ja me loput. Näin siksi, sillä mun vanhemmat ja miehen vanhemmat on muidenkin lastensa häät kustantanut noin. Siinä heidän häälahja sitten meille.

Mun isä halusi maksaa meidän häät. Sen toki hänelle sallimme :saint:
Mutta ei meidän parin-kolmenkymmenen hengen hääjuhlat Turkissa kyllä maksaneet viidesosaakaan siitä mitä vastaavat pippalot Suomessa.

Me oltiin asuttu yhdessä jo vuosia kun mentiin naimisiin, itse järjestettiin häät ja itse varauduttiin maksamaan kaikki, eli budjetti tehtiin sen mukaan että itsellä on varaa. Lopulta vanhemmat HALUSI osallistua kustannuksiin, mutta suurin osa jäi itselle maksettavaksi. Ihan kiva että vähän kuitenkin halusivat rahallisesti tukea, esim. mun isä maksoi bändin ja osti viinakset, sulhasen isä maksoi hääpaikan vuokran.

Musta silloin, jos vanhemmat maksaa, ne myös ns. järjestää häät eli kutsuu ketä haluaa ja toimivat siis myös kutsussa kutsujina. Eli "meillä on oli kutsua teidän tyttäremme sen ja sen häihin". Minusta olisi jotenkin noloa mennä pyytelemään rahaa, jos/kun on oltu suhteessa pitkään ja asuttu jo omassa kodissa ennen häitä. Meillä oli lapsikin. Sen vuoksi ei edes pyydetty vanhempia maksamaan vaan ilmoitettiin, että ollaan menossa naimisiin, itse maksetaan ja jos haluatte auttaa, niin tarjotkaa apua - joko rahallista tai muuten. Itse sitten saatiin myös päättää ketä kutsutaan. Käsittääkseni nykyään vanhempien maksamia (ja kutsumia) häitä järjestetään lähinnä maaseudulla ja tietyissä uskonnollisissa piireissä joissa tuleva pari asuu omien vanhempiensa luona häihin saakka ja aloittavat yhteiselon vasta papin aamenen jälkeen.

Yhteistyössä