Kuset housuun trampalla! APUA!!

  • Viestiketjun aloittaja löysäkö?
  • Ensimmäinen viesti
löysäkö?
Olisko lekureita tai muita asiantuntijoita paikalla? Palstatohtoritkin kelpaa. Meille laitettiin tänään pihaan trampoliini ja minä kirmasin innoissani kokeilemaan. Kauhukseni sain huomata, että pissat lirahti pöksyihin lähestulkoon joka pomppauksella!

Kysymys kuuluu, onko haittaa vai hyötyä jatkaa pomppimista, sitten vaikka tenan voimalla? Paraneeko pidätyskyky, jos vain pomppii, vai paheneeko ongelma? Tympäisee kyllä kovasti, olin niin odottanut tuota tramppaa! :(

Niin ja lapsia on kolme ja ikää 37.
 
"Mom"
Kohtalotoveri...

Luulen, että paikat vain vähän löystyneet. Eihän tässä nyt kuitenkaan muuloin ko vaivasta kärsitä :/.

En tiedä auttaisko tuo hyppiminen, vai kannattaisiko hankkia vaikka kuulat tai jotakin.
 
Semmosta se
Ei pomppimisella parane vaan lantiopohjalihasten jumpalla. Hyvin tyypillinen vaiva 30+ ikäsilläkin jo. Itse en ole saanut edes lapsia ja pientä virtsankarkailua on ollut jo muutamia vuosia ja ikää vasta 43.
 
"aloittaja"
Inhottavaa huomata se tosiseikka, että juu kyllä: joskus pissa lirahtaa aivastaessa ja nauraessa. Jos aivastus on tulossa, osaan varautua puristamalla lantiopohjalihaksia tiukemmin kiinni, mutta sen yllättäessä yllättää myös lorahdus.

Tiedän kyllä, että lantionpohjalihaksia pitäis jumpata ahkerasti ja joskus mulla on kausia, jolloin muistan sitä tehdä. Sitten se taas unohtuu pitkäksi aikaa.

Se, mikä ois nyt tärkeä tieto, on se, että ei kai hyppiminen pahenna tätä vaivaa?
 
Nou
[QUOTE="aloittaja";26353563]Inhottavaa huomata se tosiseikka, että juu kyllä: joskus pissa lirahtaa aivastaessa ja nauraessa. Jos aivastus on tulossa, osaan varautua puristamalla lantiopohjalihaksia tiukemmin kiinni, mutta sen yllättäessä yllättää myös lorahdus.

Tiedän kyllä, että lantionpohjalihaksia pitäis jumpata ahkerasti ja joskus mulla on kausia, jolloin muistan sitä tehdä. Sitten se taas unohtuu pitkäksi aikaa.

Se, mikä ois nyt tärkeä tieto, on se, että ei kai hyppiminen pahenna tätä vaivaa?[/QUOTE]

Ei pahenna, mutta ei parrannakaan :)
 
"aloittaja"
[QUOTE="memmu";26353598]Minäkin pompin trampalla ja ei lirahda :) Ikää 39v ja kolme lasta. Olen tosin ahkerasti tehnyt lantionpohjajumppaa.[/QUOTE]

Hyvä sulle. :) Mulla lirahtaa!
 
kohtalotoveritas
Mulla toisen lapsen synnytys ja jo raskausaika kosautti täysin koko lantionpohjan.. Nyt lapsi on jo 3 vee ja trampoliinia en voi edelleenkään harkita (tai voin ja huonosti on käynyt joka kerta...) Juoksu, zumba yms. saa kaikki ns. useita lusikallisia housuun :/ Talvella sairastin pitkään yskää ja se vei lihakset vielä huonommiksi, mutta onneksi on palautuneet vaikken jumppaa. Tiedän joo että pitäis, mutten oo koskaan saanut sillä tuloksia ja sitä paitsi mulla on varmaan jotain laskeumaa myös. Jos lapset on nyt tässä, voisin selvitellä kirurgista toimenpidettäkin mutten vaan oo jaksanut tarttua asiaan.
 
"hilma"
Mulla lirahtaa ihan jo juoksemisesta, jos vaan rakko on täynnä - hyppimisestä puhumattakaan. Mutta mulla todettiinkin virtsarakon laskeuma eli toisin sanoen lantionpohjalihasten jumppaaminen ei tähän vaivaan auta. Yksi lapsi vain on ja synnytyksestä jo pari vuotta. Todella inhottavaa, kun ei missään ihmisten ilmoilla uskalla yhtään edes vettä juoda, kun pidätyskyky on näin olematon.
 
"tulokas"
Kannattaisi todellakin nykynaistenkin tehdä jotain muuta kuin maata ja kattella salkkreita,ei ollu enenvanhaan tämmösiä ongelmia kun sai punnertaa jokapäivä kotona ja töissä paljon painavia taakkoja½!
Liika rääkkikään ei ole hyvähi mutta sohvalle lässähtäminenkään ei auta!
 
barnmorska-kätilö
[QUOTE="tulokas";26780348]Kannattaisi todellakin nykynaistenkin tehdä jotain muuta kuin maata ja kattella salkkreita,ei ollu enenvanhaan tämmösiä ongelmia kun sai punnertaa jokapäivä kotona ja töissä paljon painavia taakkoja½!
Liika rääkkikään ei ole hyvähi mutta sohvalle lässähtäminenkään ei auta![/QUOTE]

Päinvastoin, hyvä Tulokas.

Ennenvanhaan nämä vaivat ovat olleet vielä yleisempiä kuin tänäpäivänä. Mutta kuten muistakaan intiimeistä asioista, ei virtsankarkailu-/kohdunlaskeumavaivoistakaan olla kehdattu puhua julkiksesti aiemmin. Sen takia valtakuntamme synnytyssairaaloihin on otettu yhdeksi hoitolinjaksi lantionpohjanlihasten harjoittelun ohjaaminen heti synnytyksen jälkeen. Lantionpohjanlihaksethan eivät vahvistu sillä, että tekee raskaita töitä ja nostelee painavia taakkoja. Lantionpohjanlihakset vahvistuvat vain niiden oikeanlaisella jumpalla.

Jos olisit, Tulokas nähnyt edes muutaman huonot lantionpohjanlihakset omaavan, iäkkään naisen alapään, niin et varmasti olisi tuota mieltä.
 

Yhteistyössä