Kurottelusta raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "siiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"siiri"

Vieras
Onko teitä varoiteltu raskaana ollessanne kurottelusta? Äitini kielsi minulta ensimmäisessä raskaudessa kaiken kurottelun heillä ollessani. En esim. saanut tyhjentää astianpesukonetta, kun lasit olisi pitänyt laittaa kaappiin pääni yläpuolelle. Kaverini oli saanut saman vinkin anopiltaan. Molemmat kielsivät kurottelemasta, koska se voisi aiheuttaa napanuoran kiertymisen lapsen kaulan ympärille. Molemmat meistä tuhahdimme moiselle emmekä uskoneet pätkääkään. Kaveri jättikin kaikki kotityöt ynnä muut jo viimeisen raskauskolmanneksen lopussa erinnäisten vaivojen suhteen, mutta itse jatkoin "normaalia elämää" loppuun saakka ja esim. vaihdoin verhot muutamaa päivää ennen yliaikatarkastusta. Mielessäkään ei tullut kysyä asiaa neuvolasta. Vauvallani oli napanuora sekä kaulan että vartalon ympärillä ja oli pahassa pinteessä.

En tullut edelleenkään kysyneeksi voisiko tuolla olla mitään tekemistä keskenään, kun edelleen kuvittelin olevan kyse vanhankansan uskomuksesta ja meidän kohdalla sattumasta. Nyt kuitenkin törmäsin väitteeseen ihan virallisessa lähteessä (eräänlainen neuvolaopas) mutta se on jo parikymmentä vuotta vanha. Onko kukaan kuullut onko tuossa ihan oikeasti jotain perää? Onko kenellekään puhuttu asiasta neuvolassa? Olen nyt uudelleen raskaana ja pelottaa todella paljon, että sikiö sotkeutuu taas napanuoraan. Ensimmäisellä kerralla minulla kävi todella hyvä tuuri että vauva saatiin terveenä ulos, mutta pelkään ettei samanlaista tuuria käy toista kertaa. Napanuoran sijaintia kun ei kai edelleenkään voida selvittää etukäteen mitenkään (näin ainakin sanoivat sairaalassa synnytyksen jälkeen).

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;22899523:
Meidän kaikkienhan pitäs jääda sairauslomalle heti raskauden alussa ja saada palvelija kotiin jos toi olisi totta

Onko sun pakko kommentoida kun et oikeasti mitään tiedä. Sydänsairaatkaan eivät saa kurotella eivätkä edes nostaa käsiään päänsä yläpuolelle missään tilanteessa ja silti voivat elää ihan normaalia elämää ja käydä töissä, välttävät vain tiettyjä liikkeitä.

Minulle tuosta puhui myös äitini, mutta en tullut kysyneeksi neuvolasta. Nuo napanuoran kiertymiset on kyllä tosi yleisiä, ja kohtuhan liikkuu kun itse liikkuu, joten voihan tuossa jotain perää ollakin.

Yhteistyössä