Kurkussa kutisee, vedet silmissä, vaikea hengittää sen takia, yskiminen pahentaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariehh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariehh

Vieras
Onko kellään? Mista vois olla kyse? Tää alkaa olee toistuvaa ja konstit on hukassa. Tänään ryntäsin kahvilasta ulos paniikissa kun aloin yskimään vedet silmissä niin että tuntui että tukehdun.

Mul se "kutina" tulee ihan tiettyyn kohtaa kurkkuun..about nielurisan korkeudelle ja yleensä vain toiselle puolelle.. aina sama puoli. hirvee kutina nii et tekee mieli yskiä mut yskiminen usein pahentaa asiaa..mutta se pyrkii refleksinomaisesti tulemaan(yskä). Tuntuu et se kohta herkistyy niin et osui siihen neste tai ilma, se saa refleksit hälyyttämään. Silmät ja nenä valuu kohtauksen aikana. Kerran meinasin tukehtua..en oikeasti pystynyt hengittämään sisään kun kurkku löi lihakset jotenkin lukkoon että kuului vaan sellainen inha ääni kun koitin vetää ilmaa keuhkoihin/hengittää sisään. Siitä jäi kammo. Tulee paniikki joka kerta kun alkaa kutittaa. Se ei meinaa mennä millään ohi. En tiedä mihin se liittyy ja outoa että kohta on aina sama..

kun se vesi tuntuu pahentavan sitä.. kun tosiaan tulee tunne et mikä tahansa mikä sitä paikkaa koskettaa saa silmät vuotamaan ja yskäntefleksin toimimaan.. Pahimmillaan tosiaan oli vaika vetää henkeä sisään kun kurkku kramppasi niin.. :( mynthoneita yrittänyt myös..joskus auttaa..joskus pahentaa. Yleensä on auttanut ku meen kuumaa suihkuu et saa vähän höyryä ja lihakset rentoutumaan ja koitan hengittää rauhassa jännittämättä kurkkua.. mut sekin on vaikeaa. Paniikki on pahin..joka kertaa pelottaa yhtä paljon :(
Mistä tässä vois olla kyse? Ei kehtais lääkäriinkään mennä valittaamaan et pelkään et tukehdun joku päivä..

mä syön lähes joka päivä antihistamiinia..kuivasilmäisyys on mulla pahana.. odotan lähetettä allergia sairaalaan..olen jo puol vuotta odottanut mutta siellä ilmeisesti paha jono.. Paniikkioire tulee kyllä tästä oireesta mutta en usko kurkkuoireen itsessään johtuvat paniikista. Se tulee kuin tyhjästä. Olen miettinyt että onko mulle hermotus jotenkin herkempi että kehoni aistii sen tuntemuksen herkemmin ja reakoi siihen herkemmin? Mutta se ei pahemmin lohduta edelleen siinä tilanteessa kun oire tekee hengittämisen mahdottomaksi. Silmien ja nenän välitön vuotaminen kertoo myös että kyseessä on minusta ihan jotain hermoa ärsyttävä juttua..koska saa aikaa tällaisen reaktion..

Seuraa mille olet altistunut 15-30 minuutin aikana ennen kohtausta. Jos jokin tietty asia, ruoka tai altistus jollekin nousee jokaisessa esiin, voisi kyse olla allergisesta kohtauksesta. Lääkäriin on kuitenkin mentävä, olkoon allergiaa tai jotain muuta, koska hyväksi tuo ei ole.

Mulla on aika lailla samaa. Limaa myös kertyy kurkkuun silleen, etten saa ylös enkä alas. Sitten kun joku murunen jää siihen kiinni, niin yskin aivastan ja tukehdun yht'aikaa. Räät tulee nenästä ja vedet silmistä. Joskus riittää veden juonti moiseen kohtaukseen.

Mun mielestä mulla on jotenkin ahdas ja pattimainen nielu. Ja hemmetin herkkä.

Mä en ainakaan tunne et mulla kertyis limaa tai et se olisi limaa.. Mulla on kyllä aika isot nielurisat kanssa ja arpeutuneet. Joskus kitarisanleikkauksessa (tehtiin aikuisiällä) leikkaava lääkäri kysyi että otetaanko samalla noi nielurisat kun on aika kookkaat. Sanoin että ei otetan kun ei oo vuosiin oireilleen tai ollu tulehduksia. Joten tallella olivat kun leikkauksesta heräsin :D

Tohon voi olla monta syytä, ja sairautta taustalla.

1. Astma
2. Allergiat
3. Krooninen ylähengitysteiden yskäsyndrooma
4. Refluksitauti
5. Liman krooninen valuminen nenänieluun (mikä on itsessään oire, jossa limaa valuu nenästä jatkuvasti kurkkuun, ärsyttäen kurkkua)

Siinä muutama YLEISIN esimerkki.

Yleisimpiä ratkaisuja:
1. Kokeile uutta antihistamiinia, osta apteekista BENADRYL nimistä valmistetta, se tuntuu toimivan erittäin hyvin.
2. Hanki reseptiantihistamiini, ne väsyttävät toimivat PAREMMIN. (Zyrtec myös ilman reseptiä)
3. Imuroi kerran viikossa.
4. Hanki ilmanpuhdistin.
5. Juo lämmintä.
6. Niele hunajaa.

Auttaako ulkoilma?

olipa ihanan asiantunteva vastaus. Astmaa en usko olevan.. minulla on kyllä ollut astmaattistakin oiretta johon varmuudeksi piippu jota olen kokeillut myös näihin kutinoihin mutta ei apua niistä. Eikä kyse ole keuhkoissa olevasta ongelmasta..vaan selvästi limakalvolla tai hermoissa. Imuroinnissa on varaa parantaa.. Resepti antihistamiinia syön aerius 5mg. Lämmintä en ole itseasiassa tainnut kokeilla.... Ulkoilma saattaa auttaa. Tai ainakin kerran kahvista lähdin vedet silmissä yskien niin ulkona se loppui ja helpotti hetkeksi. Refluksia minulla kyllä on vaihdelleen..joskus pahaakin.. mutta en ole osannut ajatella että voisi olla kyse siitä. Välillä myös ääni käheä (en tupakoi). Tosin joskus kuvattu äänihuulet ja todettu että ne eivät yhdisty kunnolla josta äänen käheys johtuu..silloin kysyttiin että onko käheyttä ja sanoin ettei ole..siitä on vuosia mut nyt vanhemmiten ruennut käheys vaivaamaan.

Jos on tiedossa refluksi, ja äänen käheys (yleinen refluksin oire) niin itse veikkaisin refluksia. (En ole lääkäri eikä minun sanomaani pidä pitää lääkärinlausunnon / tutkimuksen korvaavana)

Voihan se olla että vatsahapot ovat nousseet monasti kurkkuun asti ja syövyttäneet kurkunpään/kurkun ihoa kohdalta jossa joku hermo sitten ärsyyntyy?

Suosittelen lämpimästi lääkärikäyntiä, ei siinä ole mitään hävettävää, HENGITYKSEEN VAIKUTTAVAT OIREET OTETAAN HYVIN VAKAVASTI hoitoalalla.
Uskon että pääsisit nopeasti lääkäriin jos mainitsisit kurkun sulkeutumisesta.

Lisään vielä:

Kyseessä voi myös olla harvinaisempi sairaus jossa äänihuulet "kramppaavat" kun tulee jokin ärsyke (juominen, liman valuminen nenästä, REFLUKSI) . Monet kuvailevat juuri että pakko yskiä ja kurkku menee kiinni.

Älä kuitenkaan panikoidu, hakeudu lääkäriin, et sinä asiihen kuole mutta kyllä se elämänlaatua huonontaa.

Kokeile näitä vinkkejö ensi kerralla kun tunnet että olet saamassa "kohtauksen"

1. Vastusta yskimistä kaikella voimallasi, yskiminen "starttaa" kohtauksen.
2. Hengitä rauhallisesti syvään, ensin syvään sisään, sitten yhtä pitkään ulos.
3. Kun hengität, laita huulesi aivan kuin puhaltaisit kynttilää, ja tee yllämainittua hengittämistä.

Tätkeintä on vastustaa yskimistä niin pitkään kuin mahd.
Ensiavuksi varmaan itse ostaisin apteekista myös kurkkua puuduttavan sprayn tai imeskelytabletteja, hillitsevät yskärefleksiä ja kutinaa.

piti muuten lisätä että olen tosiaan kärsinyt muistakin epämääräisistä "yliherkkyys" oireista..kuten silmien kuivuus (johon silmälääkäri ei osannut sanoa syytä vaan teki lähetteen allergiasairaalaan), keuhkot ovat herkät pakkasella ja tuntuu ettei ne siedä pakkasta kuin vähän korkeitaan, mutta inhottavin salaa pahentunut vaiva: en siedä vahvoja hajuvesiä tai hajuja. en myökään mausteita. Hajuvedet on kaikkein pahimipia.. mites sanot toiselle että anteeksi mun täytyy poistua koska haiset liikaa hajuvedelle?

onko teoriassa mahdollista että voisin kuolla/tukehtua kohtaukseen? Tuntuu ikäänkuin kroppa toimisi niinkuin olisi kyseessä suuri hälyytys että jotain vierasta on kurkussa mikä pitää saada pois.. ikään kuin siis "väärä hälytys".. mutta vaikea hallita sitä. Kerran pahimmillaan haukoin henkeä ja jotain oli tosiaan sitten lukossa.. olin kuin tukossa olevan torvi josta kuuluu joku ääni.. Helpottaisi ehkä tieto ettei tukehtuminen ole mahdollista.. niin olisi helpompi koittaa pysyä rauhallisena..ja vakuttaa itselleen että vaikka tuntuu kauhealta.. se ei ole vaarallista..

onko teoriassa mahdollista että voisin kuolla/tukehtua kohtaukseen? Tuntuu ikäänkuin kroppa toimisi niinkuin olisi kyseessä suuri hälyytys että jotain vierasta on kurkussa mikä pitää saada pois.. ikään kuin siis "väärä hälytys".. mutta vaikea hallita sitä. Kerran pahimmillaan haukoin henkeä ja jotain oli tosiaan sitten lukossa.. olin kuin tukossa olevan torvi josta kuuluu joku ääni.. Helpottaisi ehkä tieto ettei tukehtuminen ole mahdollista.. niin olisi helpompi koittaa pysyä rauhallisena..ja vakuttaa itselleen että vaikka tuntuu kauhealta.. se ei ole vaarallista..

Vaikeaa ja epäeettistä sanoa/luvata. Voin vain sanoa että MINUN näkemykseni mukaan voisit kuolla vain jos kyseessä olisi allerginen reaktio joka johtaa anafylaktiseen shokkiin, mutta jos sinulla olisi ollut anafylaktinen shokki, olisit jo käynyt päivystyksessä koska siinä kurkun avaa VAIN adrenaliinipistos. Eli 99% varmuudella voin sanoa että kyseessä ei ole anafylaksia.

Et sinä kuole, mutta monessa tapauksessa ahdistus ja paniikki pahentaa oireita.

Mulla oli JUST samaa! Sain sitten tietää että eräs lääkäri oli kehoittanut syömään D-vitamiinia. Aloin syömään sitä päivittäin tablettina. Kutinakohtaukset loppui siihen. Ne palaa heti jos unohdan syödä d-vitskua vähän pidemmäksi aikaa.

no painoa on mielestäni muutama kilo liikaa..vaik en bmin mukaan ole vielä ylipainoinen mutta normaalin alueen ylärajalla. Keskivartalossa liikaa rasvaa, muuten raajoista tikku. Syön kyllä mutta eri asia syönkö terveellisesti. Syön liikaa makeaa ja sokeria. Liian vähän kasviksia. Paljon maitotuotteita ja hiilareita ja rasvaa.

minulla myös toispuoleinen , oltko käynyt mahalaukun tähystyksessä, jss putki viedään nieluun? MIulla alkoi tuon jälkeen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gastroskopia??

Tunne ja kutina eä tukehtuu.

vaikka tästä kirjoituksestani on vielä aikaa. Ei ole tehty vatsan tähystystä, mutta itseasiassa ollaan tekemässä..kauheaa kuulla että sinulla alkoi siitä..toivottavasti minulla ei pahene siitä.. en tiedä miten sitten selviän.

Nurse85: vinkkisi siitä että yrittää pidättää yskää on hyvä keino.. kun se yskä tosiaan pahentaa. Tuntuu ettei se ärsyyntynyt kohta saisi saada sillä hetkellä mitään mekaanista ärsytystä lisää kun se vain pahenee. Oon kokeillut myös bafucin puudutustabletteja mutta ne eivät jotenkin yletä siihen kohtaan.

tuntuu että se tajuton yskä ja "kutina" on yliherkistymistä tai turhaa hälytystilaa, kun ei siellä kaiken järjen mukaan pitäisi olla mitään niin vaarallista että se vaatisi niin kovaa yskimistä. mutta se että silmät valuu solkenaan vettä tarkoittaa että siellä todella joku "hermo" ottaa itseensä ja ärsyyntyy ihan tosissaan. :( sitä on vaikea hallita

Yhteistyössä