Kurkunpääntulehdus aikuisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "reissaaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"reissaaja"

Vieras
Huomenna pitäisi lähteä reissuun ja mua vaivaa ilmeisesti kurkunpään tulehdus. Flunssan jälkitautina tullut. Kurkunpäätä ärsyttää, ääni käheä. Olen ottanut kodeiinia sisältäviä yskänlääketabuja ja juonut hunajateetä. Voiko mennä noilla ohi vai mitä tässä tekisi? Viruksen aiheuttamahan tuo on, niin ei ehkä kannata lääkäriin mennä... ei pääsisikään. Vinkkejä?

Jos on viruksen aiheuttama niin ei se lääkäri mitään muuta ohjetta antaisi kuin juo kuumaa ja syö pastilleja jos ne helpottaa oloa. Puhumista kannattaa myös välttää.
Nimim. itse en välttänyt puhumista ja sitten lääkäri pisti mut viikoksi ehdottomaan puhekieltoon...

Itselläni oli nyt kesällä kurkunpääntulehdus ja lisäksi poskiontelontulehdus, johon kyllä sain antibiootit, mutta kurkunpäähän lääkärin mukaan auttoi vaan lepo. Eli puhumattomuus. Kurkku minulla oli kipeä vain päivän tai pari, mutta ääni lähti melkein kokonaan. Kurkkukipuun otin itse tulehduskipulääkettä.

Miljoona kertaa kys. taudin sairastanut ja lapsella saman taudin hoitaneena ohjeeksi antaisin: Vältä kaikkea lämmintä/kuumaa juomaa, turvottaa vain limakalvoja nielussa lisää. Lapsella paras hoito viileä ja kostea ilma. Lisäksi joku mainitsi nuo kyytabletit, ei hassumpi vaihtoehto jos kovasti nielu turvoksissa. Lapsella kurkunpääntulehdukseen hoitona juuri kortisonitabletit lievittämään turvotusta... Tulehduskipulääkkeet myös ok. Mutta ei saunaa, kuumia juotavia, kuumaa höyryhengitystä jne.

....minulla nimenomaan loppuu yskänärsytys kun juon kuumaa. Tämä pätee kurkunpään tulehduksessa. Muuten taas kurkun kutina todella helpottuu kylmää juomalla. Taitaa olla kovin yksilöllistä

Eilen, ma, kävin lääkärissä, kun ääni pois perjantaista asti. Ei muuta kuin hissukseen pitäisi olla, mutta miten sitä nyt pienten poikien kanssa hiljaa ollaan.... Mulla siis muuten olo miltei loistava, mutta ääni on kokonaan häviksissä.