"Kurkkua kuristaa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "-Nella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"-Nella"

Vieras
Kuukausi sitten alkoivat astmakontrollin jälkeen nielemisvaikeudet, ruoka tuntui täyttävän vatsan enneaikojaan ja osittain jäävän jumiin kurkkuun, kaulan alaosan kohdalla. Ruokaallergiaakin jo epäilynä, kun aina alkoi samalla vaihteleva kaulan ja rinnan pistely ja turruus hennosti puristaen. Leukkarit vain otettiin jotka hiukkasen koholla. Tk-lääkärille meno, kun ruokatorvessa tuntui olevan jokin, kurkkas kurkkuun ja määräsi vain nielutestiin. Seuraavana päivänä antibiottitabletit bakteeritulehdukseen sekä kokeeksi vaihdettiin kymmenen vuotta reflux-taudin vuoksi käytössä ollut vatsahappolääke toiseen. Tuntui silti ettei enää voi syödä mitään kiinteää, kunnes kuurin reilu puolivälin tabletin palasta ottaessa vellin kanssa se jäi ruokatorveen kipeästi, just tohon kaulan alaosaan jumiin! Kamala olo, ea-päivystyksessä tutkimatta vain todettiin että ei hätää kun henki kulkee ja neuvottiin nauttimaan ruokaöljyä! Yö valvotutti. Seuraavana päivänä terveysasemalle, jossa huonosti suomea taitava päivystäjä määräsi kilppariultraan jos vaikka kilppari osi turvonnu sisäänpäin, vaikka nielun/ruokatorven tähystys olisi ollut parempi, mutta siihen ei siis nähty muka tarvetta. Apua piti yrittää sitten hoitajilta, mutta kehottivat vain rennosti odottamaan. Vasta toisena päivänä se tabletti tuntui olevan liuenneen joten uskalsi jo syödä jälleen velliä ja tablettilääkkeet sai murskata ja sekoittaa veteen. Yöt pitäny nukkua miltei istuallaan mutta silti paha palan tunne kaulan alapuolella ajoittain ahdistaa ruokatorvea jolloin pitää yrittää nieleskellä tyhjää. Ja eiköhän antibioottikuurin ois pitäny tepsiä jo vaikka tauko siinä olikin :(

Kaikki vaihtoehdot sitä on pienessä mielessään ehtinyt miettiä perheen arkea samalla yrittäessä pyörittää ja odottaessa sitä kilppariultraa... mistä apua ja mikähän vaivaa... Muilla kokemuksia??

Kurkun kuristuksen tunne on yleinen oire ahdistuksesta. Minulla auttoi, kun sain Opamox-rauhoittavista reseptin. Otin 1/4 tabletin, jos kuristus alkoi (eli todella pienen annoksen) ja pelkästään se, että tiesin noiden lääkkeiden olevan olemassa on vähentänyt kuristuksen tunnetta. Otin näitä pieniä annoksia puolen vuoden ajan silloin tällöin ja nyt on mennyt 2 vuotta, etten ole ottanut kertaakaan. Lisäksi olen käynyt terapiassa selvittämässä asioita.

Voisiko sinullakin tuo johtuakin stressistä, paniikkihäiriöstä tai ahdistuksesta?

Minulla on ollut kurkun kuristamista ja palan tunnetta kurkussa.

Kävin lääkärillä, ja löytyi äänihuulten kroonistunut tulehdus ja kyhmy kilpirauhasesta. Kyhmy tutkittiin ja osoittautui ultrassa ihan vaarattomaksi nestekystaksi. Tuntemukset aiheutuvat minulla uskoakseni äänihuulista, kun ne väsyvät niin se tuntuu kurkussa puristavana, rasittuneena tunteena. Lisäksi minulla on ollut närästystä, joka kai aiheuttaa sen palan sinne kurkkuun.

Sain happosalpaajalääkkeet, joita en ole ottanut kun pala on tuntunut nyt muuten harvemmin, ja puhekieltoa äänihuulten hoidoksi.

Ymmärsinkö oikein, että se bakteeritulehdus todettiin nieluviljelyssä? Voisiko sinulla olla ongelmana myös kuivat limakalvot? Onko sinun lääkityksiäsi muutette niillä main kuin nuo oireet alkoivat? Lue lääkkeidesi tuoteselosteita voivatko ne aiheuttaa ruokatorvitulehdusta tai kuivuutta.

Refluksikin aiheuttaa ties minkälaisia oireita ja joskus lääkkeet pahentavat niitä oireita. Minulla on kerran ollut ruokatorvi ihan järkyssä kunnossa ja pääsin silloin korva- ja kurkkutautilääkärille. Hän katsoi nenän kautta uitettavalla skoopilla kurkun ja ruokatorven ja sanoi että ruokatorven limakalvo on turvoksissa. Hän suositteli ensiavuksi Bepanthen-kurkkutabletteja, ne korjaavat limakalvovaurioita. Muistaakseni ei sitten tullut muuta hoitoa vaan lähete tähystykseen (refluksitauti olikin jo tiedossa).

Terveyskeskuksessa on tosiaan kriteerinä se, että pystyykö puhumaan ja hengittämään ja jos pystyy, niin sitten kotiin odottelemaan. Jos tablettikin juuttuu kurkkuun, niin kyllä siellä silloin ihan oikea ongelma tuntuu olevan. Jonkinlainen tähystys antaisi varmasti parhaiten tietoa tilanteesta, mutta niihin on varmaan vaikea saada päivystyslähetettä. Minä uskon että jotain infoa voisi saada siitäkin, jos korva- ja kurkkutautilääkäri katsoisi kurkkuun ihan oikeilla välineillä, joilla näkee äänihuuliin asti ja ehkä vähän kauemmaksikin. Siitä saisit ainakin tietää onko kurkkutulehdus parantumassa. Yksityislääkärikäynti ei minusta maksa niin paljoa etteikö sellaiseen voisi hätätilanteessa turvautua.

Minulla on ollut kurkun kuristamista ja palan tunnetta kurkussa.

Kävin lääkärillä, ja löytyi äänihuulten kroonistunut tulehdus ja kyhmy kilpirauhasesta. Kyhmy tutkittiin ja osoittautui ultrassa ihan vaarattomaksi nestekystaksi. Tuntemukset aiheutuvat minulla uskoakseni äänihuulista, kun ne väsyvät niin se tuntuu kurkussa puristavana, rasittuneena tunteena. Lisäksi minulla on ollut närästystä, joka kai aiheuttaa sen palan sinne kurkkuun.

Sain happosalpaajalääkkeet, joita en ole ottanut kun pala on tuntunut nyt muuten harvemmin, ja puhekieltoa äänihuulten hoidoksi.

Miten tutkittiin? Kauanko kesti?

Yhteistyössä