Kurja äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yökylään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yökylään

Vieras
Usein kuulee sanottavan että "päivääkään en vaihtaisi pois vauvan syntymän jälkeen".
Olenko kurja äiti ku mä en voi tuota sanoa? En tietenkään ole katunut vauvan syntymää mutta joskus tulee ajateltua että "jos ei olis tätä vauvaa ni vois.." tai että olis ihanaa olla päivä "entisessä elämässä".

Vauva on nyt puolisen vuotta ja on menossa lähiaikoina ensi kertaa yökylään, odotan innolla tuota omaa hetkeä miehen kanssa. Toisaalta tulee huono-omatunto kun olen innoissani antamassa vauvaa hoitoon :/ Silti tiedän että ikävöin häntä mutta samalla nautin omasta ajasta..

Kaikenlaista pyörii päässä ku on ensi kertaa lapsosesta erossa koko yön, mutta silti sitä odotan kovasti sekavin tuntein :/ :)

Milloin teillä on ollut vauva ensimmäistä kertaa yökylässä?

Meillä ei vauvat ole yökyläilleet. oNoin kolmen neljän ovat itse tahtoneet yökylään ja päässeet, mummolle.

Mutta minusta kuulostaa siltä, että olet tuollaisen tauon tarpeessa. Älä siis suotta pode huonoa omatuntoa. Jokainen äiti saa olla äiti omalla tavallaan.

Oli puolivuotiaana kerran. Sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan (4v).
Sitä vaan huomaa, että ei sitä omaa elämää, perhettä, rakkautta lapseen ja vastuuta lapsesta pääse "pakoon" enää milläään =). Eli se vapaahetki ei tunnu siltä kuin kuvitteli. Hoidetaan päivisin parisuhdetta, yöretket menee vaan enemmän ikävöimiseksi eikä siksi ole tuntunut tarpeen olevan enää.

Meillä oli esikoinen varmaan puolivuotias kun meni ensimmäistä kertaa mummille yökylään. Kuukauden päästä kuopus menee ensimmäistä kertaa, silloin ikää 4kk.

Turha kokea huonoa omaatuntoa sanon minä B)

Ei se tee sinusta huonoa äitiä että käyt tuulettumassa. Tai no varmasti jonkun mielestä on, tällä palstalla kun tuntuu aina joku napisija olevan jokaiseen keskusteluun vaikka puhuttaisi "kolmipyörän vetoakselin jousituksen kaliproinnista"=)

Mutta siis asiaan.Kun äiti voi hyvin, voi lapsikin hyvin.n Et ole huono äiti jos nautit pienestä omasta hetkestä. Olisit huono äiti jos laiminlöisit lapsesi hoidon. Kun saa itse vähän hengähtää jaksaa arkea paremmin. Siksi toisekseen, parisuhdetta on hyvä hoitaa...joskus myös kaksin :) IHANAA ILTAA SINULLE JA MIEHELLESI :)

No mä ajattelin tänään kans muutaman vähän synkemmän ajatuksen. Ne meni jotenkin näin: Melkein kaikki mistä ennen nautin, on nykyään menettänyt kivuutensa. Vauvan kanssa kun yrittää tehdä niitä entisiä kivoja asioita, niin se on ihan erilaista. Olen koko ajan sidoksissa vauvaan ja sen ruoka/uniaikoihin. En pysty samalla tavalla kuin ennen rentoutumaan, juttelemaan, unohtamaan kelloa.

No, tottakai tiedän että tämä vauva aika on lyhyt. Ja toinen mikä lohduttaa, on että vaikka vanhat kivat jutut on nyt hetken poissa ja olen saanut tilalle paljon uusia, sellaisia missä vauvakin viihtyy.

Alkuperäinen kirjoittaja eppu:
No mä ajattelin tänään kans muutaman vähän synkemmän ajatuksen. Ne meni jotenkin näin: Melkein kaikki mistä ennen nautin, on nykyään menettänyt kivuutensa. Vauvan kanssa kun yrittää tehdä niitä entisiä kivoja asioita, niin se on ihan erilaista. Olen koko ajan sidoksissa vauvaan ja sen ruoka/uniaikoihin. En pysty samalla tavalla kuin ennen rentoutumaan, juttelemaan, unohtamaan kelloa.

No, tottakai tiedän että tämä vauva aika on lyhyt. Ja toinen mikä lohduttaa, on että vaikka vanhat kivat jutut on nyt hetken poissa ja olen saanut tilalle paljon uusia, sellaisia missä vauvakin viihtyy.

niin ja vauva 9 kk eikä vielä ole ollut yökylässä. Mutta ehkä sitten kun saadaan yöimetykset lopetettua...

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Meillä oli esikoinen varmaan puolivuotias kun meni ensimmäistä kertaa mummille yökylään. Kuukauden päästä kuopus menee ensimmäistä kertaa, silloin ikää 4kk.

Turha kokea huonoa omaatuntoa sanon minä B)

Ihmettelen, miten ihmeessä imetätte lapsentahtisesti, jos vauvanne on mummoilla yötä? 4 kk ja 6 kk ikäinen vauva tarvitsee rintamaitoa. Ja vauva syö silloin, kun hänellä on nälkä.

Miten vauvan ruokinta onnistuu mummolassa, jos äiti ei ole paikalla? Onko vauva vieroitettu rinnasta ennen yökyläilyä? Juottaako mummo vauvalle Tuttelia? Vai huutaako vauva pää punaisena nälkäänsä, mummon kuorsatessa sikeästi?

Vauvan paikka EI ole yökylässä, oli paikka mummola tai kummila! Yökyläily sopii kouluikäisille, ei sen nuoremmille lapsille. Ja edellytys on, että isovanhemmat kunnioittavat tervettä ja turvallista päivärytmiä lapsen hoidossa. Ei mitään "lässyn-lässyn-touhua" = Kylläpäs mummosi antaa kun äitisi kieltää! Lapset kyllästetään karkeilla, makealla, roskaruoalla, ostetaan kaupasta kilokaupalla karkkia, krääsäleluja, makeaa. Lapset pilataan lyhyenkin kyläilyn aikana.

Nyt kun lapset vihdoin alkavat olla siinä iässä ja vaiheessa, että heidän kanssaan viihtyy paremmin, on heillä jo niin paljon omia menoja, että äiti saa jäädä. Kyllä se siitä ajan kanssa, ap.

Vielä tuohon imetykseen, imetin 8kk asti vauvaa, ja kun oli 4-5kuukautisena hoidossa, joi siellä tuttelia, ja kotona itse pumppasin maitoa pois silloin, kun tissit alkoivat käydä liian täysiksi :)

Yhteistyössä