Kuparikierukasta

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
äippä
Mulla huomenna aika kuparikierukan laittoon... jännittää kamalasti, sattuuko se kun käskivät kotona lähtiessä ottaa Buranan??? :O

Tyhmiä kysymyksiä... mutta kun kuparikierrukka laitettu voiko sen jälkeen enää kuukautisten aikana käyttää tampoonia? Entä miten sitä kierukkaa pitää hoitaa??
 
JONSERED Karhunkantaja
ei satu, joillain saattaa jomottaa jälkee päin, kuin kuukautiskipuja.
Kierukka vain on, ei sille tarvitse nitään tehdä. Tampooniin saattaa langat takertua, sanovat. Hanki kuukuppi. =)
 
voi käyttää tamponia jos uskaltaa. meiän äitillä jäi tamponi kierukan lankoihin kii, sen jälkeen ei enää niitä oo käyttäny... ei sitä kierukkaa mitenkään hoitaa tarvi, olikohan se kerran vuodessa kun käydään tarkistuttaan et on paikallaan.

pikkusen saattaa vihlasta se laitto kun ne joutuu avaan kohdunsuun, ja suppareita voi esiintyä jälkeenpäin. burana huuleen ennen ku meet ja side mukaan, voi tulla vuotoa.
 
Kettukarkki
Mulle laitettiin äskettäin hormonikierukka. Ei se laittaminen sattunut, tuntui lähinnä epämiellyttävältä ja alamahaa jomotti. Jomotus, joka oli kuin voimakkaita kuukautiskipuja tai lieviä synntyssupistuksia, jatkui seuraavaan päivään. Siihen auttoi Burana (1,5 kpl 400mg:sta=600mg kerralla), jota otin myös ennen asennusta. Gynen mielestä se on ihan hyvä, koska silloin ei tarvitse jännittää sattumista vaan voi olla rennommin.
 
Mulla oli kuparikierukka n.vuoden, ei sattunut laitto mutta kierukan laiton jälkeen oli yhtä h*lvettiä :whistle: :x

Menkat saattoi kestää 3:kin viikkoa ja viikko kaks väliä ja alkoivat uudestaan, menkka kivut ihan hirveät, tuntui jaloissa ja mahassa.
Menkat ihan älyttömän runsaat..Juu :D

Niin ja ohjeissa luki mulla ettei tamppoonin käyttöä suositella.
 
Mulla ollut 3 kertaa kuparikierukka ja yksi hormonikierukka aikä ole kuin asetettaessa kun työntää kohdunpohjaan niin hetken viiltänyt, muuten täysin kivutonta ollut jokaisen laitto ja myös jälkeenpäin. Pikku tiputtelua oli laittopäivän joka kerralla eikä muuta. Ei siihen nyt etukäteissärkylääkkeitä tarvitse :D
 
*:*
Mä en edes huomannut että kierukka laitettiin, ihmettelin että "joko se on siellä?!" lääkäriltä kun lopetteli toimenpidettä. Oli vissiin löysät paikat kun en tuntenut yhtikäs mitään ;-)
Vuodot on sitten ihan p:stä, menkat kestää 8pv ja ekat 3-4 pv tosi runsasta, koko ajan saa vaihtaa rättiä :/ Kuukautiskivuista en oikeestaan ole kärsimällä kärsinyt koskaan, nyt kylläkin. uutta myös oviskivut, tosin en tiedä onko kierukan syytä. Alavatsaa nipistelee oikeestaan harvasepäivä pikkuisen.
Mulle ei puhuttu mitään tuosta vuositarkastuksesta, ainoostaan että teho kestää 5v.
 
Mulle laitettiin hormoonikierukka pari vuotta sitten ja se oli tosi hyvä juttu! Laittaminen sattui vähän,burana auttoi! Vuodot loppui kokonaan n. 2kk laittamisen jälkeen,mahtavaa! Viime kesänä poistettiin ja nyt vaavia odotellaan...rv.39+2 :)
 
Mulle laitettiin perjantaina sairaalassa hormonikierukka ja vähän nippas.Lääkäri antoi buranan, minkä otin heti sen jälkeen, ajomatkaa kun oli reippaasti kotiinpäin.Mitään kipuja ei ole ollut.Menkat on kai just meneillään...siis ihan olematonta tuhrua tulee, kun aiemmin vuosin niin että kun liikahdin, niin holahti ja sai pelätä että tulee läpi tai vuotaa ohi.
Niin ja kierukka oli mulle ilmainen.Jos tämä sopii, niin pidän mahdollisimman kauan ja pyydän uutta lähetettä sterilisaatioon+lämpöpallohoitoon, mikä auttaa runsaisiin kuukautisiin.
 

Yhteistyössä