Kuparikierukasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimetön

Vieras
Mulla olis nyt suunnitteilla tuo kuparikierukka, kun mikään hormonaalinen ehkäisy ei käy. Mulla on suht runsaat kuukautiset, kestää 6-7 päivää, ja 3 ja 4 vuotopäivä ihan kauheeta vuotoo. Tiedän että tuo kuparikierukka aluksi voi lisätä vuotoa, mutta siis tasaantuuko se sitten jossain vaiheessa????

Mä oon kauheen kipuherkkä, ja tiedän että se laitto sattuu, mutta kuinka kauan siinä laitossa suurinpiirtein menee?

Muutenkin olis kiva kuulla kokemuksia, etenkin positiivisia, niitä huonoja kyllä olen kuullut paljonkin...

Moikka!
Kävin maanantaina poistattamassa kuparikierukan (nova T360 tai jotain) Kierukka ehti olla vajaan vuoden. Miulla kuukautiset piteni, joskus aikoja sitten kesti 5-7pv, pillereiden ajan (9vuotta) kesti 5pv ja kierukan kanssa 11-12 pvää, josta 8-9 kunnon vuotoa joka oli tosi runsasta. Eikä tasaantunut mitenkään.

Gyne sanoi että joillain tasaantuu ja vuoto jopa vähenee, ja toisille kierukka ei vaan sovi. Miulle ei siis sopinut. MUTTA kuten gynekin sanoi, jokainen on yksilö ja kierukka joko sopii tai ei. No meillä ei ole tällä hetkellä ehkäisyä kun annetaan luonnon hoitaa, eli pikkukakkonen saa tulla jos haluaa =)

mulle laitettiin kuparikierukka pari viikkoa sitten ja voin kertoa et oli tosi nopea toimenpide,laitettiin samalla kun tehtiin normaali sisätutkimus,eikä kestänyt yhtään sen kauempaa kuin papan otto,tuntuikin samalta...eli ei miltään,hieman nipisti nopesti.
kysyin jopa lääkäriltä että joko se on sielä... :laugh:

Lääkäri ainakin sanoi ettei suosittele kuparikierukkaa jos on runsaat kuukautiset koska saattaa lisätä vuotoa.

Minulle laitettiin kuparikierukka n.2 kk sitten koska halusin hormoonittoman ehkäisyn (vaihtoehtoja ei ole monta...). Minulla on 3 synnytystä takanapäin ja vuodot ovat olleet niukat syödessäni p-pillereitä tai käyttäessä ehkäisykapselia. Nyt minulla on ollut 2 kuukautiset ja vuoto on niin runsasta että vaikka käytän sekä tampoonia että "yösidettä" ne falskaavat...Hyvät puolet ovat että en ole "monsteriäiti" eli PMS oireet hävisivät eikä minulla ole pahaa päänsärkyä. Pelkään vaan että tätä menoa hemoglobiini taso laskee tosi paljon. Kierukan asettaminen (erik. lääkärillä/ tutki ultralla) ei sattunut juuri ollenkaan. Ystäväni joka käytti hormoonittoman kierukan kertoi että hänellä vuodot eivät vähentyneet 5 vuoden aikana, tosi kiva tietää....:)