Kuollut sisareni kävi unessa hyvästelemässä? Nyt on outo olo.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Sisareni, jonka kanssa olimme hyvin läheisiä, kuoli alkuvuodesta yllättäen ja järkyttävällä tavalla.
Olen suurimman suruni ja miksi-kysymyksistä jo oikeastaan ylitse päässyt, en enää joka päivä mieti sisartani ja elämä on jo jonkun aikaa rullannut ihan ok. suren toki yhä ajoittain vieläkin.
Tässä sitten eräänä yönä näin unta, että laitoin vanhassa lapsuudenkodissani ruokaa kuten aina tein. Hääräsin ja höpötin kuten aina. Sisareni istui vain pöydän päässä hiljaa, seuraili touhujani ja hymyili. Muistan unessa miettineeni että miksiköhän sisko on noin hiljaa? En jäänyt miettimään unta tuon kummemmin.

Nyt sitten näin jälleen unta hänestä. Hän tuli meille, mutta oli menossa hotelliin yöksi, ei jostain syystä meille. Teimme normaalitouhuja ja yhtäkkiä kysyin siskoltani ; hei onko sulla nyt systeri kaikki hyvin? Ihan oikeesti? Sisareni vastasi vakavoituen; Kyllä, paremmin ei voisi olla.
sitten jatkoimme hyväntuulista touhuiluamme, ja kohta sisko rupes tekemään lähtöä. Hän heitti ison rinkan selkäänsä ja sanoi jatkavansa interrailiaan. Vilkutti iloisena ja katosi alikulkutunneliin iloisesti vihellellen. Huusin hänen peräänsä ;heippa! Hän huusi juuri niinkuin aina eläessäänkin, samalla äänensävyllä; Heeeei! Tunneli kaikui enkä enää nähnyt siskoani.

Olisiko hän voinut tosiaan käydä hyvästelemässä minut? Kun hän kuoli, rukoilin että hän tulisi uneeni kertomaan kuulumisiaan ja lähtönsä syitä. Näin ei kuitenkaan silloin käynyt. Olisiko hän nyt ollut vain mielikuvitukseni tuotetta?
Onko kelleen muulle käynyt mitään vastaavaa? Mitä mieltä olette yleensä tällaisesta? Mä en ole koskaan uskonut mihkään "yliluonnolliseen" mutta nyt pisti miettimään.
Koko unet oli sävyiltään hyviä, ei yhtään painajaismaisia. Silti mulla on vähän outo olo, en oikeen tiedä mitä pitäs ajatella tai et kannattaako koko asiaa ajatella lainkaan.
Läheisteni kanssa en halua tästä puhua, liian intiimiä.

Veljen kuoltua näin hänestä unta ja kertoi siinä kuolinsyyn (en tiennyt sitä silloin vielä varmasti) ja sanoi, että asiat on hyvin. En usko että oli mikään haamuhyvästely, asia vain oli mielessä ja näin sen mitä olin kaivannut. Hyvä mieli jäi kuitenkin unesta.

Voit ajatella tuon niin kuin parhaimmaksesi katsot. Itse olen monesti nähnyt unia kuolleista läheisistäni ja aina ne ovat olleet hyviä unia, niissä ei ole ollut mitään ahdistavaa, päinvastoin mukava tunne on ollut herättyäni. :)

Minä uskon kuolemanjälkeiseen elämään, siis että vaikka ruumis kuolee niin sielu jää henkiin. Syy tähän on se, että jotkut kuolleet läheiseni ovat tulleet kertomaan unissani sellaisia asioita, joita en muuten olisi voinut mitenkään tietää. Myös äidilleni on tapahtunut tällaisia.

Mutta useimmiten vaihdan vain kuulumisia kuolleiden kanssa unissa, kerron elämästäni, harvemmin mitään tuollaista erityisempää josta aikaisemmin kirjoitin. Mutta silloin kun tajusin sen että kuollut ihminen oli minulle sen erään asian unessa kertonut, jota en muuten olisi voinut tietää, tajusin että elämä ei päätykään kuolemaan.

Meillä mieheni näki unen jossa nuorana kuollut tätinsä tuli kuumailmapallolla sanomaan hyvästit kuolemansa jälkeen. Poikamme 6v. näki vastaavanlaisen unen samana yönä kun eno kuoli ja tiesin aamulla ennen soittoa sairaalasta, että eno on poissa...
Kylmiä väreitä aiheuttavaa, mutta lohdullista omalla tavallaan tietää että läheisillä on hyvä olla... Minä ainakin uskon tälläisiin uniin!

siskos tuli jättään hyvästit, varmasti kohtaat hänet viellä :)

näen unissa asioita joita en voi muuten tietää, teininä net pelotti. nyt niihin osaa suhtautua paremmin.

Mistäs sitä koskaan tietää?
Voi olla että se on vain uni, mutta voi olla ettei ole. Kuka sitä osaa sanoa. Itsellänikin kävi rakas ystäväni antamassa mulle viimeiset jäähyväiset yllättävän kuolemansa jälkeen. Ja antoi anteeksi kesken jääneen asian. Unen jälkeen oli hirmu rauhaisa olo aiemmin vaivanneen asian suhteen. Itse haluan uskoa, että hän todella kävi unessa, mutta todennäköisempäähän pelkkä uneksiminen on. Mutta onko sillä väliä?
Ei kukaan meistä voi sanoa mikä on mahdollista ja mikä ei. Itse tiedät parhaiten omat kokemuksesi. :)
Haleja!

näin samantapaisen lohtu-unen mummoni kuoltua. Olin siinä mummolassa ja istuin pöydän ääressä niin kuin aina silloin kun mummo oli elossa. Mummo istui kiikkutuolissa ja juttelimme siinä jotakin. Äkkiä auton valot heijastuivat ikkunaan niin kuin aina, kun joku tuli autolla pihaan ja mummo rupesi tekemään kiireesti lähtöä. Minä kysyin vielä, onko mummolla hyvä olla ja mummo vastasi: "Kuule, minun on nyt niin hirveän hyvä olla". Minullekin tuli tuosta unesta hirveän hyvä olo ja se antoi lohtua ikävään. Sen jälkeen en ole nähnyt unia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady Kaka:
Minä uskon kuolemanjälkeiseen elämään, siis että vaikka ruumis kuolee niin sielu jää henkiin. Syy tähän on se, että jotkut kuolleet läheiseni ovat tulleet kertomaan unissani sellaisia asioita, joita en muuten olisi voinut mitenkään tietää. Myös äidilleni on tapahtunut tällaisia.

Mutta useimmiten vaihdan vain kuulumisia kuolleiden kanssa unissa, kerron elämästäni, harvemmin mitään tuollaista erityisempää josta aikaisemmin kirjoitin. Mutta silloin kun tajusin sen että kuollut ihminen oli minulle sen erään asian unessa kertonut, jota en muuten olisi voinut tietää, tajusin että elämä ei päätykään kuolemaan.

Kertoisitko lisää kokemuksistasi? Ei mitään sellaista tarkkaa mitä koet liian intiimiksi, mutta muuten? Millaisissa ympäristöissä ja mitä olette unissa jutelleet? Pyydätkö jotenkin läheisiä luoksesi, tulevatko he silloin?

AP otan osaa suruusi :flower:

Käyttäytymisteitelijänä osaan kuitenkin kertoa, että näkemääsi unta ei kukaan pidä hulluna. Päinvastoin kuulostaa hyvin normaalilta prosessilta.

Minä en usko kuolemanjälkeiseen elämään, enkä siis myöskään viesteihin tuonpuoleisesta. Sinänsä oivalluksesi siitä, että siskollasi ei ole enää paha olla on varmasti sinulle tärkeä. Jos siskosi elämä päättyi itsemurhaan niin tilannehan on se, että hän on päässyt pois, mutta nyt teillä muilla on suru ja paha olla.

Sinänsä nämä "lapseni näki unta, että joku kuoli ja aamulla puhelin soi" tai "sain unessa tietoa, jota en olisi muuten saanut" ovat kyllä järjellä selitettävissä. Edellisessä tapauksessahan kuollut oli jo valmiiksi sairaalassa ja ihmiset näkevät unta peloistaan. Joskus ne pelot toteutuvat sattumalta tai on ennusmerkkejä, joita ei tietoisesti tajua. Sama koskee tietoa, "jota ei voi tietää". Uni o nrentoutunut tila, jossa yhdistelee asioita. Ei siinä ole mitään yliluonnollista.

Olen itsekin nähnyt unta kuolleista, mutten pidä niitä viesteinä. Ne ovat enneminkin päätelmiä ja sitä, että mieleni työskentelee asian puolesta.

Vielä kerran: jaksamisia! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja no voi:
AP otan osaa suruusi :flower:

Käyttäytymisteitelijänä osaan kuitenkin kertoa, että näkemääsi unta ei kukaan pidä hulluna. Päinvastoin kuulostaa hyvin normaalilta prosessilta.

Minä en usko kuolemanjälkeiseen elämään, enkä siis myöskään viesteihin tuonpuoleisesta. Sinänsä oivalluksesi siitä, että siskollasi ei ole enää paha olla on varmasti sinulle tärkeä. Jos siskosi elämä päättyi itsemurhaan niin tilannehan on se, että hän on päässyt pois, mutta nyt teillä muilla on suru ja paha olla.

Sinänsä nämä "lapseni näki unta, että joku kuoli ja aamulla puhelin soi" tai "sain unessa tietoa, jota en olisi muuten saanut" ovat kyllä järjellä selitettävissä. Edellisessä tapauksessahan kuollut oli jo valmiiksi sairaalassa ja ihmiset näkevät unta peloistaan. Joskus ne pelot toteutuvat sattumalta tai on ennusmerkkejä, joita ei tietoisesti tajua. Sama koskee tietoa, "jota ei voi tietää". Uni o nrentoutunut tila, jossa yhdistelee asioita. Ei siinä ole mitään yliluonnollista.

Olen itsekin nähnyt unta kuolleista, mutten pidä niitä viesteinä. Ne ovat enneminkin päätelmiä ja sitä, että mieleni työskentelee asian puolesta.

Vielä kerran: jaksamisia! :heart:

Kiitos vastauksesta.

Näin minäkin tämän järjellä ajattelen. Se tekee minut toisaalta vähän surulliseksi, toisaalta kuitenkin noi jutut on vähän pelottavia joten siten helpottuneeksi.

Kuitenkin jotenkin minussa heräsi toivo jos vielä saisin tavata sisartani unissani... Rakastin häntä niin kovin.

kun meidän vanha koira kuoli niin siitä puoli vuotta eteenpäin näin joka yö unta että hän nukkui vieressäni. Samoin toisen koirani kohdalla n. pari viikkoa kuolemasta näin unta että seisoin vanhan talon portailla ja koira juoksi metsästä minua iloisesti tervehtimään ja sen jälkeen juoksi takaisin metsään. Sen jälkeen en ole hänestä uneksinut. Samoin kävi just tän saman koiran kohdalla outo juttu: lopetuksesta seuraavana päivänä olin suihkussa ja ovi oli auki. Kuulin eteisestä tassuttelua ja rapsutusta. Se kesti vähän aikaa ja loppui. Mä luulen että hän kävi vielä kotona meitä katsomassa.

Mulla oli myös pari vuotta sitten keskenmeno ja näin tällaisen unen: olen jossain aulassa ja portailla seisoo pieni ruskeatukkainen poika katsoo minua surullisesti. Hän ei sano mitään mutta tunnistan hänet heti meidän lapseksi, on ihan samoja piirteitä kuin minussa ja mun miehessä.

Me saatiin viime kesänä vihdoin elävä lapsi ja synnytyksestä pari kuukautta näin tällaisen unen: makaan kotona sängyllä ja tää sama pikkupoika makaa mun kainalossa ja silittelee mun mahaa ja kyselee: "äiti, onko pikkusisko jo tullut pois mahasta?" ja mä vastaan hänelle että sisko nukkuu tuolla pinniksessä.

Tosta edellisestä mulle tuli tosi rauhallinen mieli. En oo ton edellisen unen jälkeen nähnyt unia pojasta mutta toivon että hän taas tulee uneeni.

Alkuperäinen kirjoittaja allu:
kun meidän vanha koira kuoli niin siitä puoli vuotta eteenpäin näin joka yö unta että hän nukkui vieressäni. Samoin toisen koirani kohdalla n. pari viikkoa kuolemasta näin unta että seisoin vanhan talon portailla ja koira juoksi metsästä minua iloisesti tervehtimään ja sen jälkeen juoksi takaisin metsään. Sen jälkeen en ole hänestä uneksinut. Samoin kävi just tän saman koiran kohdalla outo juttu: lopetuksesta seuraavana päivänä olin suihkussa ja ovi oli auki. Kuulin eteisestä tassuttelua ja rapsutusta. Se kesti vähän aikaa ja loppui. Mä luulen että hän kävi vielä kotona meitä katsomassa.

Mulla oli myös pari vuotta sitten keskenmeno ja näin tällaisen unen: olen jossain aulassa ja portailla seisoo pieni ruskeatukkainen poika katsoo minua surullisesti. Hän ei sano mitään mutta tunnistan hänet heti meidän lapseksi, on ihan samoja piirteitä kuin minussa ja mun miehessä.

Me saatiin viime kesänä vihdoin elävä lapsi ja synnytyksestä pari kuukautta näin tällaisen unen: makaan kotona sängyllä ja tää sama pikkupoika makaa mun kainalossa ja silittelee mun mahaa ja kyselee: "äiti, onko pikkusisko jo tullut pois mahasta?" ja mä vastaan hänelle että sisko nukkuu tuolla pinniksessä.

Tosta edellisestä mulle tuli tosi rauhallinen mieli. En oo ton edellisen unen jälkeen nähnyt unia pojasta mutta toivon että hän taas tulee uneeni.

Kiitos kertomuksestasi! =)

Onko nuo unesi tai tuo koirasi tassuttelu pelottanut sua?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja allu:

Kiitos kertomuksestasi! =)

Onko nuo unesi tai tuo koirasi tassuttelu pelottanut sua?

ei ole pelottanu :)

mulle on käynyt niin, että hautajaisten jälkeen on isovanhemmat käyneet unessa hyvästelemässä, ja keskenmenon jälkeen pieni enkelipoikani kävi hyvästelemässä... niiden jälkeen on ollut rauhallinen olo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertoisitko lisää kokemuksistasi? Ei mitään sellaista tarkkaa mitä koet liian intiimiksi, mutta muuten? Millaisissa ympäristöissä ja mitä olette unissa jutelleet? Pyydätkö jotenkin läheisiä luoksesi, tulevatko he silloin?

Vainajat ovat ilmestyneet uniini aivan yllättäen, en siis osaa pyytää heitä luokseni. Voi olla tosi pitkiäkin aikoja etteivät vainajat ilmesty minulle. Useimmiten olemme jutelleet itselleni arkisista asioista, siis olen kertonut kuulumisiani esimerkiksi että olen saanut lapsen...

Kerran setäni pyysi minua selvittämään asian, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Siis ymmärsin kyllä kysymyksen mutta en tiennyt sellaista asiaa edes tapahtuvan, en olisi osannut kuvitellakaan. No, minä sain selvitettyä sen asian setäni puolesta, ja ainakin itse sain mielenrauhan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
mulle on käynyt niin, että hautajaisten jälkeen on isovanhemmat käyneet unessa hyvästelemässä, ja keskenmenon jälkeen pieni enkelipoikani kävi hyvästelemässä... niiden jälkeen on ollut rauhallinen olo.

Nyt kun sanoit, niin itsellänikin isomummoni kävi hyvästelemässä minut kun olin lapsi. Sen koommin en ole hänestä kuullut. Se taisi olla ensimmäinen vainajan ilmestys minulle.

Alitajuntasi tapa käsitellä asiaa, ehkä myös tehdä asiaa helpommaksi sinulle. Jotkut ihmiset haluavat uskoa että nämä unet ovat tosia; mikäs siinä jos se helpottaa omaa oloa.

Otan osaa suruusi.

Yhteistyössä