Kuolinpesän tavaroiden myyminen ennen perunkirjotusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mites on - voiko jonnekin ilmoittaa, kun lapset laittaa vanhemman omaisuutta sileeksi jo ennen perunkirjotusta vältellääkseen perintöveroja...? Vai saako niin tosiaan tehdä? Olen ollut siinä ymmärryksessä, että ennen perunkirjotusta niitä ei sen paremmin jaeta perillisten kesken, kun myydäkään...

Keskimäräisen kuolinpesään tavaroilla ei juuri ole arvoa perunkirjoiyuksen tai muun kannalta. Harvassa perheessä on arvotaidetta, arvokkaita tyylihuonekaluja tai arvodesign tavaroita.
Ongelma on yleensä kuinka romuista eroon pääsee.

Kuule, kyllä se sitten huomataan kun verrataan pesän varoja ja itse perintöä keskenään....

Niin, kyse on irtaimesta omaisuudesta ja rahat ei tule näkymään missään tileillä... Aina voi kuulemma väittää, ettei ko. tavaroita ole koskaan ollutkaan tai että vainaja myi ne ennen kuolemaansa ja ryyppäs rahat tmv.... :( Kyse siis tavaroista, jotka varmasti otettas huomioon perunkirjoituksessa ( keräilyesineitä, antiikkia jne ). Eli selkeää huijaamista mun mielestä. : / Niin no, eipä tuo asia mulle kuuluisi, mutta periaatekysymys...

Kodin normaalille irtaimistolle on määritelty jokin vakio könttösumma, joka merkitään sinne perunkirjoitukseen. En nyt muista paljonko se euroissa on. Eli jokaista kahvikuppia, sohvaa ym ei sinne enää erikseen merkitä.

Yhteistyössä