Kuolemasta kertominen lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jisse78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jisse78

Jäsen
13.06.2006
352
0
16
Mummoni, lasteni isomummo kuoli muutamia päiviä sitten. Asiasta en ole lapsille kertonut vielä, mutta sunnuntaihin mennessä on kerrottava.
Olenkin miettinyt miten 6v. ja 4v. lapselle asian voi kertoa mahdollisimman totuudenmukaisesti...
Kuulumme kirkkoon, mutta emme ole mitenkään erikoisemmin uskovaisia.
Kysymyksiä varmasti saan lapsilta, mutta mitenköhän tuonikäiset asian ymmärtää... ja hautajaisetkin olisi edessä parin viikon päästä.

No siis ihan vaan sanoisin itse, että isomummo on nyt kuollut. Poissa. Jos ette usko taivaisiin, niin ei sitten sellaisesta tartte puhua. Sen ikäiset ymmärtää kyllä ihan sen asian juuri niin konkreettisesti kuin se on. Että ihminen on kuollut. Ei mitään kiertoilmauksia, että ihminen on nukkunut pois tms. Vaan kuollut. Ja kun lisäkysymyksiä tulee sitten, niin vastaat niihin totuuden ja oman elämänkatsomuksesi mukaisesti. Asia kannattaa kyllä selvittää mahdollisimman pian eikä lykätä sitä, lapset kyllä varmasti huomaa, että jotain on pielessä.

Olen kovin pahoillani menetyksesi johdosta.

miksi kuolemasta tehdään tabu? siitä kannattaa puhua jo ihan pienillekkin ja sen mukaan mihin uskoo. varmasti heitä mietityttää asia ja voi pelottaakkin. mutta kuolema on elämää ja lapset kannattaa ottaa hautajaisiin, niin saavat asian käsiteltyä sitäkin kautta.

ei sitä kertomista pidä pelätä. ei siitä saa tehdä jotain kummallista asiaa. vaan pitää kertoa lapselle asia niin kuin se on. koska he joutuvat kohtaamaan koko elämänsa ajan näitä tilanteita. kuolema on yhtä luonnollinen asia kuin syntymä. joka jossain vaiheessa kohtaa meitä jokaista. ennen ihmiset kuoli kotona läheisten ympäröimänä. ja näin lapsetkin oppi suhtautumaan siihen kuin siihen pitääkin. nykyisin ihmiset viedään laitokseen kuolemaan ja lapsia ei uskalleta viedä edes katsomaan läheisiään sinne. ja se on niin väärin

Jahka meillä tulee asia ajankohtaseksi niin kerrotaan asia niinkun se on. Ei mitään kiertojuttuja. Minusta tulee olla rehellinen ja vastata lapselle. Ja ollaan kyllä itseasiassa jo asiaa käsitelty kun lapsi löytäny kuolleita eläimiä. Kuolema on osa elämistä ja elämää kuten syntymäkin jne eikä mikään tabu josta ei alle tietyniän puhuta kun ei se kuitenkaan tajua.

Viimeksi muokattu:
Meillä ymmärsivät hyvin, olivat itse asiassa samanikäisiä ukkini kuollessa. Avoin arkkukaan ei aiheuttanut ahdistusta. Meillä kuolema on ollut keskusteluissa mukana varhain. Olen kertonut lapsille ikätason mukaisesti mitä käy, jos leikkii ajotiellä tms.

Yhteistyössä