Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
En veisi noin pieniä lapsia katsomaan, pappa on kuitenkin aivan eri värinen kuin eläessään, voi jäädä painajaisia. Itse olin jo aikuinen kun näin eka kerran kuolleen, rauhallisesti arkussa laitettuna, eikä ollut edes läheinen ja se tuli uniini pitkän aikaa...
Voimia teille surussanne! :hug:
Ehkäpä se johtuikin juuri siitä, ettei ollut läheinen...
Ei vaan, kaikkihan me reagoimme eri tavalla.
Itse muista pienenä seisseeni isovanhempien arkkujen äärellä vuoronperään, eikä minkäänlaista ahdistusta asiasta ole jäänyt.
Paremmin vain tajusi sen, että pappa/mummo on nyt todellakin kuollut ja menossa taivaaseen, eikä heillä ole enää mitään hätää. Asiaan vaikutti varmasti myös se, että olimme melkein viikottain tekemisissä isovanhempien kanssa ja heillä oli sairauksia ja jotenkin sitä pienikin lapsi ymmärsi, että lopulta heistä on erottava.
Nyt osaan suhtautua omien vanhempien sairasteluun ja vanhenemiseen aivan eria lailla kuin mieheni, joka ei ole koskaan edes nähnyt isovanhempiaan.
Muuten; vähän aiheen vierestä mutta kuitenkin: vaikka ette itse olisi uskovaisia, niin lapselle on luontaista uskoa taivaaseen tai yleensä siihen, että kuolleet menevät johonkin toiseen paikkaan. Ei siis kannata pienille kertoa tylysti, että ihmiset vain lakkaavat olemasta kun kuolevat. Se on ihan liian ahdistavaa ja käsittämätöntä pienelle lapselle. Kyllähän he sitten myöhemmin tajuavat enemmän ja päättävät lopulta itse uskomisestaan. Eli ei lapsesta tule välttämättä uskovaista, vaikka hän lapsena taivaaseen uskoisikin.