Kuolema ja synnytys

  • Viestiketjun aloittaja Pelko
  • Ensimmäinen viesti
Pelko
Aihe on kauhea, mutta mulle on tullut kauhea pelko, että jostain syystä kuolisin synnytyksessä :( En tiedä, johtuuko hormoneista vai mistä. Ootteko koskaan kuulleet, että Suomessa olisi joku nykyaikana kuollut alatiesynnytyksessä tai sektiossa?
 
melli81
todella harvinaista...varmaan yksi tapaus vuodessa jos sitäkään. Suomessa pitävät hyvän huolen äidistä ja vauvasta ja hoito on korkeatasoista, joten älä huoli :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2006 klo 23:28 Pelko kirjoitti:
Aihe on kauhea, mutta mulle on tullut kauhea pelko, että jostain syystä kuolisin synnytyksessä :( En tiedä, johtuuko hormoneista vai mistä. Ootteko koskaan kuulleet, että Suomessa olisi joku nykyaikana kuollut alatiesynnytyksessä tai sektiossa?
minä pelkäsin kuolevani, kun aiemmissa sektioissa olut komplikaatioita siinä määrin (suonikin jäi vuotamaan-->kiireellä leikkaussaliin takaisin samana iltana) mutta kun kolmas lapsi syntyi sektiolla, kaikki meni paremmin kuin koskaan osasin kuvitella!! jestas miten pelkäsin että jään sinne leikkauspöydälle..
nyt ihana vauva 3kk ja olo onnellinen!
 
tietoa
joka 50000*s alatiesynnytys ja joka 17000*s sectio päättyy äidin kuolemaan Suomessa!!!

lukekaa tilastoja!!

ja sit viel joku kehtaa sanoa et mitä sä sitä synnytystä niin pelkäät!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 10:44 tietoa kirjoitti:
joka 50000*s alatiesynnytys ja joka 17000*s sectio päättyy äidin kuolemaan Suomessa!!!

lukekaa tilastoja!!

ja sit viel joku kehtaa sanoa et mitä sä sitä synnytystä niin pelkäät!!
'


montako synnytystä vuodessa ja mitä tuo prosentteina sitten?
googlasin ja vastaan nyt itse että tilastokeskus kertoi näin

Vuonna 2006 arvioidaan syntyvän 59 100 lasta.

siinä ei tosin kerrota sektoita mutta yksi 50 000 tuhannesta on.... aika vähän... eli yksi äiti vuodessa ehkä tai tai kaksi. Ja onko synntys sitten se ainoa syy siihen kuitenkaan sitten.
Ei synnytys niitä riskialttiimpia juttuja maaimassa kuitenkaan ja varsinkaan tänä päivänä suomessa ole.
mutta jos totta puhutaan niin sitähän voi kuolla koska vaan missä vaan jos se sattuma siihen käy. kävelet auton alle suojatiellä, tiput keittiöjakkaralta ja taitat niskasi jne.
<br><br>
 
älä pelkää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 10:51 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 10:44 tietoa kirjoitti:
joka 50000*s alatiesynnytys ja joka 17000*s sectio päättyy äidin kuolemaan Suomessa!!!

lukekaa tilastoja!!

ja sit viel joku kehtaa sanoa et mitä sä sitä synnytystä niin pelkäät!!
'


montako synnytystä vuodessa ja mitä tuo prosentteina sitten?
googlasin ja vastaan nyt itse että tilastokeskus kertoi näin

Vuonna 2006 arvioidaan syntyvän 59 100 lasta.

siinä ei tosin kerrota sektoita mutta yksi 50 000 tuhannesta on.... aika vähän... eli yksi äiti vuodessa ehkä tai tai kaksi. Ja onko synntys sitten se ainoa syy siihen kuitenkaan sitten.
Ei synnytys niitä riskialttiimpia juttuja maaimassa kuitenkaan ja varsinkaan tänä päivänä suomessa ole.
mutta jos totta puhutaan niin sitähän voi kuolla koska vaan missä vaan jos se sattuma siihen käy. kävelet auton alle suojatiellä, tiput keittiöjakkaralta ja taitat niskasi jne.
Totta! Kuolet huomattavasti todennäköisemmin esim liikenteessä. Synnyttäminen Suomessa on turvallisimmasta päästä koko maailmassa. Aivan niin kuin edellinen kirjoittaja kirjoitti, jos äiti kuolee synnytyksessä, saattaa tähän olla riskitekijöitä esim. äidin vaikea sydänongelma tai veren hyytymistekijäongelma. Sektiossa on enemmän riskejä luonnollisesti kuin alatiesynnytyksessä, mutta nekin hyvin turvallisia Suomessa.
 
Minä myös pelkäsin nimenomaan kuolevani synnytykseen. Selvää syytä siihen ei ollut mutta luulen sen johtuneen siitä, että esikoisen synnytys oli niin rankka. Pelkäsin paljon ja ahdistukseen saakka synnytykseen asti mutta synnytyssalissa en muistanut pelätä ollenkaan. Minulla oli siellä vahva onnistumisen tunne ja en antanut tilaa niille synkille ajatuksille. Niinhän se on, että todennäköisesti muuhun sitä kuoleepi.
 
Mä ja meidän kuopus oltiin kuolla synnytykseen, joten ei se ihan mahdotonta ole... Siis alakautta synnytin kuopuksen, esikoinen 2,5 vuotta aiemmin syntyi sektiolla. Nyt kolmatta odotan ja luottavaisin mielin lähden synnyttään, mies tosin olis valmis vaikka pelkopolille....
 
älä anna pelolle valtaa, itse kärsin paniikkikohtauksista vuosisitten, mutta ne olivat onneksi ennen kun tulin edes raskaaksi ja menivät sitten ohi ajan kanssa.. siitä oppi sen, että itse järkeilemällä, ja ajattelemalla enemmän niitä positiivisia asioita pääsee peloista eroon. ja kuka sitä sanoo ettei saisi pelätä, ehkä se on ihan terve reaktio? kyllä sitä tässä tilassa on aika monestakin asiasta huolissaan ja peloissaan, että meneekö kaikki hyvin. on kuitenkin itsellä todella luottavainen mieli (pienistä peloista huolimatta) suomalaiseen synnytyssairaalaan, että siellä osataan asiat hoitaa tilanteen vaatimalla tavalla, eikä kovin helposti päästetä tilannetta "luisumaan käsistä".
meitä on monta samassa jamassa, älä huoli liikaa tulevasta, koska siihen ei voi vaikuttaa, aika ja sattuma kohtaavat kaikkia, ja sitä ei tiedä missä ja miten. pitää vaan olla hyvillä mielin ja nauttia nyt.
:hug:
 

Yhteistyössä