Kuntalisä äitiysvapaalla - WTF?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja espoolainen mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

espoolainen mama

Vieras
Sain just Kelalta päätöksen että kun mun äippäloma alkaa, lakkaa siihen esikoisen kotihoidon tuki ja myös kuntalisä (Espoo). Tiesin kyllä että tuo varsinainen kotihoidon tuki lakkaa, mutta olen aina ollut siinä uskossa että Espoo-lisä maksettaisiin myös äippälomalla. Soittelin Kelaan eikä nekään olleet ihan varmoja asiasta, sanoivat selvittävänsä onko tässä virhe vaiko olenko mä ymmärtänyt asian väärin. Onko täällä muita espoolaisäitejä jotka osaisi vastata?

Muutenkin musta on vähän outoa että saisin kyllä esikoisen kunnalliseen, hinnaltaan rankasti subventoituun ja kaupungille kalliiksi tuelvaan päivähoitoon vaikka olisin itse kotona äitiysvapaalla, mutta kompensaatiota kotihoidosta ei tipu. Plääh...

täh... kelankin sivujen mukaan idea on että kotihoidon tukea maksetaan kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa... miten äitiysloma muka muuttaisi mitään siinä yhtälössä.. outoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Raivotar:
täh... kelankin sivujen mukaan idea on että kotihoidon tukea maksetaan kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa... miten äitiysloma muka muuttaisi mitään siinä yhtälössä.. outoa.

Olet päätoimisesti äitiyslomalla niin silloin ei saa kotihoidontukea... Ikävää, mutta niiiiin totta!

joo ei saa espoossa kuntalisää (eikä tietääkseni missään muussakaan kunnassa) kun on äitiys/vanhempainlomalla eikä myöskään saa kotihoidontukea vaikka olisi 3 lasta kotoan hoidossa...
sitä hoitoLISÄÄ voi saada jos tulot tositosi pienet. siis täytyy melkein toisen vanhemman olla työtön ja omat äippärahat aika pienet. sit saa just pari kymppiä =/

joo ei saa espoossa kuntalisää (eikä tietääkseni missään muussakaan kunnassa) kun on äitiys/vanhempainlomalla eikä myöskään saa kotihoidontukea vaikka olisi 3 lasta kotoan hoidossa...
sitä hoitoLISÄÄ voi saada jos tulot tositosi pienet. siis täytyy melkein toisen vanhemman olla työtön ja omat äippärahat aika pienet. sit saa just pari kymppiä =/

Kiitti vastauksista - Kelastakin joo soittivat jo takaisin ja vahvistivat tämän. Johan on kerrassaan persiistä tämä systeemi! Melkein kuin tällä kannustettaisiin vanhempia viemään esikoinen kunnalliseen päivähoitoon kun seuraava syntyy. Uskomatonta voisin melkein sanoa! Ei käy kyllä mun järkeen ei sitten millään. Jos en edes ajattele sitä raha/tulopuolta niin jo ihan periaatteellisella tasolla. Kun tuo tosiaan on kompensaatio siitä että hoitaa lapsensa itse kotona, niin ihan sama meinikihän sitä jatkuu 2. tai 3. tai vaikka 7. lapsen synnyttyä. Onpas taas lainsäätäjät toimieet vallan fiksusti - not!

todellakin niin totta!!! ja jos veisi esikoisen esim. yksityiselle perhepäivähoitajalle osa-aikaiseksi, ni saisi täydet tuet kuitenkin ja maksettavaaa jäisi kymmpi pari. Niin täällä etelä-karjalassa houkutellaa ( siis hoitotädit houkuttelee) . mut eipä silti itsellä into riittänyt viemään esikoista hoitoon.

Yhteistyössä