Kuntaliitto ja KD supistaisivat päivähoito-oikeutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Katsotaan miten käy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi muuten ette itse hoida vanhoja vanhempianne kotona, kun kerran olette vanhusten hoidon tasosta huolissanne? Kun kotona kerran olette lasten kanssa, niin olisi siinä mumminkin kivempi olla kuin vanhainkodissa!

Sullahan vanhat vanhemmat on.

Ei mun vanhemmat olekaan laitoksessa. Eivät edes eläkeiässä. Mutta täällä kun hihkutaan että lapset pois päivähoidosta että vanhuksien hoitoon jää enemmän rahaa. Eli laitokseen vaan. Myönnän että olisi pitänyt laittaa myös ISOvanhemmat tähän, minun moka.

Vanhusten hoito on paljon muutakin kuin laitoshoitoa, mm. omaishoidontuet, kodinhoitajat, kotisairaanhoitajat ym. jotka mahdollistavat vanhusten asumisen omassa kodissaan mahdollisimman kauan.Ja voidaan pohtia myös sitä, paljonko kunnat menettävät verovaroja, jos 50-vuotiaat jäävät kotiin hoitamaan vanhempiaan koko loppu työurakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi muuten ette itse hoida vanhoja vanhempianne kotona, kun kerran olette vanhusten hoidon tasosta huolissanne? Kun kotona kerran olette lasten kanssa, niin olisi siinä mumminkin kivempi olla kuin vanhainkodissa!

Sullahan vanhat vanhemmat on.

Ei mun vanhemmat olekaan laitoksessa. Eivät edes eläkeiässä. Mutta täällä kun hihkutaan että lapset pois päivähoidosta että vanhuksien hoitoon jää enemmän rahaa. Eli laitokseen vaan. Myönnän että olisi pitänyt laittaa myös ISOvanhemmat tähän, minun moka.

Vanhusten hoito on paljon muutakin kuin laitoshoitoa, mm. omaishoidontuet, kodinhoitajat, kotisairaanhoitajat ym. jotka mahdollistavat vanhusten asumisen omassa kodissaan mahdollisimman kauan.Ja voidaan pohtia myös sitä, paljonko kunnat menettävät verovaroja, jos 50-vuotiaat jäävät kotiin hoitamaan vanhempiaan koko loppu työurakseen.

Sopiiko tämä: jos olet kotona, ei iäkäs vanhempasi ole oikeutettu vk paikkaan tai kodinhoitoon koska hoitaja on jo omasta takaa. Ihan ok, vai mitä?

Sopiiko tämä: jos olet kotona, ei iäkäs vanhempasi ole oikeutettu vk paikkaan tai kodinhoitoon koska hoitaja on jo omasta takaa. Ihan ok, vai mitä?

Ja millähän perusteella lapset ovat velvollisia hoitamaan omat vanhempansa?

Ruossissa:

Jos toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona kokopäiväisesti, niin lapsi saa olla päivähoidossa korkeintaan 3h päivässä, ja ainoastaan aikavälillä 8-11. Ja yhdeltätoista on haettava pois, sillä silloin alkaa kokopäiväislapsilla ruokailu. Ja aamupala on 7.30, eli nämä kolmetuntiset eivät saa minkäänlaista ruokailua, vaan täysipainoista "päiväkotikasvatusta".
Jos on erityislapsi tai ns. hyvästä syystä päivähoidossa, saa kokopäiväpaikan vaikka vanhempi olisi kotona.

Tuo mahdollistaa kotiaikuiselle työnhaun ja virastoasioinnin sekä hengähdystauon isommista esim. äitiysloman aikana, mutta kunta ei mene vararikkoon.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1516437

Näin pitäisi olla täälläkin.

Yhteistyössä